Evet evet, bilinçsizce sıkılma diye bir şey vardır. Hemen hemen hepimiz bilinçsizce sıkılırız. Sıkıntı yaşamın temeli; sıkıntı oyunların, eğlencelerin, romanların icat edilme nedenidir ve aşkın.
“Yaşamımızın bu akıntısı altında, onun içinde, ters yönde akan başka bir akıntı var; burada dünden yarına gidiyoruz, orada yarından düne gidiliyor. Bir anda hem örülüyor, hem çözülüyor. Ve arada bir öteki dünyadan, bizim dünyamızın içinden esintiler, buharlar ve hatta gizemli gürültüler bize kadar geliyor. Tarihin derinlikleri bir karşı-tarihtir, izlediği tarihin ters yönünde bir süreç. Yeraltı ırmağı denizden kaynağa gider.”