Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Tefsirde Öteki Celaleyn'de İsrailiyat

Mustafa Ünver

Tefsirde Öteki Celaleyn'de İsrailiyat Hakkında

Tefsirde Öteki Celaleyn'de İsrailiyat konusu, istatistikler, fiyatları ve daha fazlası burada.
7/10
1 Kişi
1
Okunma
1
Beğeni
364
Görüntülenme

Hakkında

İsrailiyat büyük oranda Yahudi, kısmen de Hıristiyan kaynaklarından nakledilen kıssa, olay, bilgi veya efsane manasına kullanılmaktadır. Kavramın bu geniş anlam alanına modern Batı düşüncesinin yaydığı fesat ve ateistik fikirleri de dahil etmek mümkündür. İsrailiyat haberleri İslâm'a uygun olup olmaması açısından üç kısımda değerlendirilir: 1. İslâm'a uygun olan haberler. Bunların makbul olduğunda şüphe yoktur. 2. Yalan ve İslâm'a aykırı olduğu açık olan haberler ki, bunların kabulü caiz olmadığı gibi rivayeti de caiz değildir. 3. İslâm'a uygun olup olmadığı bilenemeyen haberler. Bu tür haberlerin lehinde veya aleyhinde hiçbir şey söylenmez; ne tasdik, ne tekzip edilirler. Ne var ki israiliyat haberlerine ilişkin mezkûr geleneksel temayül, XIX ve XX. yüzyıllara gelindiğinde kırılmaya uğrar ve bu alana dair neredeyse tüm menkulat mutlak reddi gerektiren kötü ve şer olarak kabul edilir. Bu kırılmada Ahmed Emin, Ebû Reyye, Muhammed Abduh, Reşid Rıza, Emin el-Hûlî ve Aişe Abdurrahman gibi modernist isimlerin etkili olduğu ifade edilebilir. Nitekim bu dönemlerden itibaren ne türden olursa olsun bütün israiliyat haberlerinin reddedilmesi şeklinde bir temayül oluşmuştur. Hatta bu dönem tefsir âlimlerinin büyük çoğunluğu israiliyat haberlerini deyiş yerindeyse yok sayıp reddederek protesto etme hususunda neredeyse ittifak etmişler; kapalı ayetlerin tefsirinde bile bu tür rivayetleri pek kullanmamışlardır. Öte yandan XV-XVI. yüzyıllara ait olan Celâleyn Tefsiri küçük hacmine rağmen israiliyat haberlerini isnat ve tenkit zikretmeksizin nakleden tefsirler grubuna dahildir. Esasında Celâleyn Tefsiri hem dirayet, hem de rivayet tarzına sahip bir Kur'an yorumu olduğundan rivayetlere pozitif değerler açısından bakmakta, israiliyat da dahil her türlü rivayetten istifade etme yönüne gitmektedir. İsrailiyatın İslâm dininin temel esaslarına aykırılık içeren kısmının birtakım zararlı etkilere sahip olduğu gerçeğini makbul ve mahfuz tutmakla birlikte, görebildiğimiz kadarıyla Celâleyn Tefsiri'nde yer alan israiliyat kökenli yorumların kahir ekseriyeti zararlı unsurlar içermemekte, hatta tefsir çabasına bir renk ve anlam zenginliği katmaktadır. (Tanıtım Bülteninden)
Tahmini Okuma Süresi: 6 sa. 7 dk.Sayfa Sayısı: 216Basım Tarihi: 2017Yayınevi: Atlas Kitap
ISBN: 9786059689212Ülke: TürkiyeDil: TürkçeFormat: Karton kapak
Türler:
Reklam

Yazar Hakkında

Mustafa Ünver
Mustafa ÜnverYazar · 9 kitap
İlâhiyatçı. 1966, Bakırlı köyü / Şabanözü / Çankırı doğumlu. Ankara İmam Hatip Lisesi (1986), Ankara Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi (1991) mezunu. 1992 yılında OMÜ İlâhiyat Fakültesine araştırma görevlisi olarak atandı. Yüksek lisansını 1993 yılında “Kur’an’ı Anlamada Siyakın Rolü” adlı teziyle Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsünde tamamladı. 1993-94 öğretim döneminde araştırmalarda bulunmak üzere Kahire’de kaldı. 1998’de “Tefsir Usulünde Mekki-Medeni İlmi” adlı çalışma ile doktorasını tamamladı. 1999’dan itibaren aynı fakültede yardımcı doçent öğretim üyesi olarak çalışmalarına devam etti. 2004’te doçent oldu, Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesinde öğretim üyesi olarak çalıştı. Makale ve çevirileri 1992 yılından itibaren OMÜ İlâhiyat Fakültesi Dergisi, İslâmi Araştırmalar İslâmiyat, Tezkire, Diyanet İlmi Dergi, Fecre Doğru dergilerinde yayımlandı. Kur’an ve tefsir konula sempozyumlara katılarak bildiriler sundu.