Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Tolstoy ve Çağdaşları

Sophie Laffitte

Tolstoy ve Çağdaşları Gönderileri

Tolstoy ve Çağdaşları kitaplarını, Tolstoy ve Çağdaşları sözleri ve alıntılarını, Tolstoy ve Çağdaşları yazarlarını, Tolstoy ve Çağdaşları yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
"Rus halkı, Dostoyevski'nin ortaya koyduğu üstün değer üzerinden hem bu dünyadaki varlığını hem de hesap günü Tanrı önündeki varlığını haklı çıkaracak." Berdyayev
Sayfa 210 - AlfaKitabı okudu
Yaşam sarhoşu olduğumuz sürece yaşayabiliriz ancak. Sarhoşluk sona erer ermez, artık her şeyin bir aldatmaca, aptalca bir tuzak olduğunu görmemek olmaz.
Sayfa 209 - AlfaKitabı okudu
Reklam
"Zeki insan öğrenmeyi sever, aptal ise akil vermeyi." "Akil vermek çoğu zaman bir zihin zayifliğidir."
Sayfa 330 - ALFA/BİYOGRAFİKitabı okudu
... Pascal " Ruhumuzun sesini hiçbir şey susturamaz" der.
Sayfa 317 - ALFA/BİYOGRAFİKitabı okudu
... Yalnizca büyük insanlar değil, az çok sira dişina çikmiş ve yeni bir düzen getirebilmiş olanlar, doğal olarak, az veya çok kan dökücü olacaklardir.
Sayfa 233 - ALFA/BİYOGRAFİKitabı okudu
"Tek iş halki eğitmek! Hiçbir şey bilmiyoruz. Bilme konusunda tek umut hep birlikte bilmektir; tüm siniflarin bilgi ve bilimin içinde eriltilmesidir."
Sayfa 51 - ALFA/BİYOGRAFİKitabı okudu
Reklam
Baudelaire, Verlaine ve Mallarmé gibi sanatçıları özlüyordu. Tolstoy’un gözünde gerçek sanatın asıl sıfatları: "hakikat," "evrensellik," "nüfuz edilebilirlik"tir.' Tolstoy kendi mizacı itibariyle batı klasisizmine? düşman olsa bile, Molière'i büyük bir usta olarak görür. Çünkü "Molière, tüm modern sanatın evrensel olarak belki de en çok nüfus edebilen sanatçısıdır." Herkese ulaşmak, halka ulaşmak, bu Tolstoy için nihai yargı kriteridir.
Sayfa 397 - Alfa BiyografiKitabı okudu
Gorki ve arkadaşı V. A. Posse'yle konuşurken (16 Ocak 1900), Tolstoy'un neredeyse pornografik yazar olabilecek Maupassant’ı üstün görmesi oldukça şaşırticıydı. Lev Nikolayeviç uzun süre sessizliğini korudu, ardından, Gerçek bir yetenek, iki omzunun birinde etiği, diğerinde ise estetiği taşır. Etiği taşıdığı omzunu ne oranda kaldırdıysa, estetiği taşıdığı omzu da o oranda indirmek durumunda kalır ve bu durum yeteneğine zarar verir."
Sayfa 396Kitabı okudu
Bana göre, Maupassant Victor Hugo'dan sonraki en büyük modern yazardır. Şahsen ben, onu çok seviyorum ve tüm çağdaşlarının üzerinden bir koyuyorum. Eserlerine yazdığım önsözde onun eserleri ve özellikle de yeteneği hakkındaki görüşlerimi belirttim... Onu genellikle yanlış değerlendiriyoruz. O sadece dikkat çekici bir yetenek olmanın yanı sıra aynı zamanda da kadın ve erkek arasındaki ilişkinin bütün olumsuz yönlerini en iyi anlayan ve açıklayan tek yazardır. Bu gerçek bir yetenektir!"* ( Tolstoy'a göre)
Sayfa 391 - Alfa BiyografiKitabı okudu
Yine aynı denemede, Tolstoy şunu da yazacaktı: "Eğer bana bu yeni sanatta, modern eserler arasından Tanrısal aşktan ve ona yakınlıktan ilham alan bu üstün dinin sanatını (Tolstoy'un gözünde değerli olan tek sanat buydu) edebiyat alanında ön plana çıkan isimlerini sorsalar, o zaman şu eserleri söylerdim : V. Hugo'nun Fakir insanlar'ı ve Sefiller’i, Dostoyevski'nin Ölüler Evinden Anılar; Dickens’ın romanları; Tom Amca'nın Kulübesi, Goerge Eliot'un Adam Bede romani...
Sayfa 390Kitabı okudu
Reklam
Doksan Üç İhtilali`nin yazılışı sırasında Tolstoy: “Hugo'nun büyük bir usta olduğu, orada hissediliyor." Guy de Maupassant’ın Eserleri'ne Önsöz'de (1894).Bir Hayat'ın mükemmel bir roman olduğunu, belki de Hugo'nun Sefiller'inden sonra Fransız edebiyatının en iyi romanı olduğunu söylemiştir. Sefiller her zaman Tolstoy'un en iyi bulduğu romanlardan biri olmuştur.Özellikle öznenin yükseltilmesinde. "Ve şimdi, Bourgetli cüceler onunla dalga geçiyorlar! Görüyorsunuz ya,Hugo onlarla mukayese edildiğinde bir devdir!"
Sayfa 390Kitabı okudu
Victor Hugo
Tolstoy, her şeye rağmen Balzac bir dâhidir, yani onu dâhiden başka bir şekilde tanımlayamayız!" Sanki istemeyerek Balzac'ı dâhi olarak nitelendirmiş gibi de olsa, bütün ömrü boyunca Hugo'nun tutkulu bir hayranı olacaktı. Bu iki adam arasındaki derin bağ şaşırtıcıydı. Hugo: "Zorlu Tanrı araştırmalarına dikkat edin," diye yazacaktı, o da Tolstoy gibi, Tanrı konusunun çetin bir araştırmacısıydı; yine Tolstoy gibi sanat sanat içindir görüşünü savunsa da bütün eserlerin faydalı olması gerektiğini de kabul ediyordu. Her ikisi de kimi zaman epik kimi zaman da gerçekçiydiler. Bütün sosyal eşitsizliklere karşıydılar ve adaleti sağlayacak birisi olduğuna inanıyorlardı. Özellikle Sefiller'in her bölümünde,adamları ve kadınların açlık yüzünden, çocukların ise gece yüzünden düşkün hale gelmelerine karşı çıkmıştır. Mütevazı ve yoksun insanlara merhamet edilmesi ahlaki olarak bir gelişmedir. Bu Jean Valjean'ın ruhsal yükselişinde de ortaya çıkar. Bütün bunlar doğruca Tolstoy'un adalete susamış kalbine işler. 22 Mayıs 1885'te düzen- lenen Hugo'nun cenaze töreni de Tolstoy'un anlayışına uygundu: fakirlerin kullandığı cenaze arabası seçilmiş, halkın cenaze törenine benzer bir tören yapılmıştı. Bu büyük nefes, bu canlı merhamet, Hugo'nun adaletsizlik konusundaki kaygısı, temel eşitlikçiliği, heyecanı, bunlar Tolstoy'u çekiyordu. Gönül gözü açık bu büyük şair, tumturaklı romantik (Lev Nikolayeviç bunu onun pathos’u olarak adlanırıyordu) Yasnaya Polyana'daki gerçekçi yazarı her seferinde şaşırtiyordu, zenginliği ve gücü onu büyülüyor ve hayranlığını daha da kışkırtıyordu.
Sayfa 389 - Alfa BiyografiKitabı okudu
Tolstoy Stendhal hakkında pek çok güzel şey söyler buna karşın Puşkin 'i haksız bulur... Balzac ise onun hiç ilgisini çekmeyecek hatta çoğunlukla onu unutacaktı.
Sayfa 386Kitabı okudu
Tolstoy, Pascal'ın bilimsel çalışmaları boş iş addedip. terk etmesine hayran olmuştur. Pascal, yaşadığı dönemin insanlarının gerçekten önemli olan şey hakkında hiçbir şey bilmek istemezken boş bilimsel çalışmalara bu kadar önem atfetmelerine şaşırıyordu. Bu tavrı da Tolstoy ta- rafından hayranlıkla karşılanıyordu." Onu her zaman Buda, Konfüçyüs, Sokrates gibi büyük düşünürler ve bilgilerle birlikte anacaktı. Tolstoy'un, Pascal'ı iki kat sevmesi ve ona iki kat hayran olmasının sebebi; kendisi ömrü boyunca edebi eserlerinin kendisine kazandırdığı zaferden kurtulmaya çabalayıp durmuştu, oysaki Pascal, bilimsel buluşlarının ona kazandırdığı zaferden sıyrılmayı becerebilmişti.
Sayfa 384Kitabı okudu
Bir insanın mutlu olabilmesi için iki tür inanca sahip olması gerekir: ilki, hayatın anlamının bir açıklaması olması gerektiğine olan inanç, diğeri ise hayatın anlamının en iyi açıklamasını bulmaya karşı duyulan inanç. Pascal bu soruları yanıtlama konusunda herkesten daha iyidir. Fakat kader ve Tanrı ikinciyi çözmesine izin vermez... Çalışmasının sadece birinci kısmini tamamlayabildi, ikinciye başlayamadan öldü. İkincisi, birincisinden daha değerli değildi: Şaşırtıcı bir kitap olan düşünceler Düşünceler Pascal'ın ölmek üzereyken aldığı notların toplamından oluşmaktadır. Bu kitabın kaderi de şaşırticidır... Pascal bu kitapta dinden yoksun olanların ya deli ya da hayvan olabileceğini anlatmaktadır. Hiçbir bilim dinin yerini tutamaz... Pascal'ın Katolik imanına sahip olmayanlar, ne kadar zeki olurlarsa olsunlar onu anlayamazlar. Katolikliğin içinde sakladığı imanı, tüm anlamını bu olağanüstü kitaptan alır. Bu kitap dinin gerekliliginin ateşli savunucusudur, insanin dinsiz yaşaması imkansızdır. Yani bu dünyaya ve onun ilk prensibine karşı iyi tanımlanmış ve sabit bir tavır almadan yaşamak mümkün değildir.
Sayfa 384Kitabı okudu
67 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.