Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Türkistan Halklarının Tarihi

Wilhelm Barthold

Türkistan Halklarının Tarihi Sözleri ve Alıntıları

Türkistan Halklarının Tarihi sözleri ve alıntılarını, Türkistan Halklarının Tarihi kitap alıntılarını, Türkistan Halklarının Tarihi en etkileyici cümleleri ve paragragları 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Aile mülkiyeti, özel hukuk/devlet hukuku
Çan Çun'un anlattıklarından Moğollar'ın, askeri hareketlerinden hemen sonra, fethettikleri bölgelerin refahını yeniden sağlamak için tedbirler aldıkları anlaşılmaktadır. Moğollar hakkında; -kültürden anlamadıkları ve ellerinden gelirse bütün yerleri otlaklara çevireceklerdi -gibi görüşler vakıalarla çürütülmektedir Moğol hükümdarları en azından, şehirli ve çiftçilerden, göçebelerden elde ettiklerinden daha fazla gelir sağlanacağının farkındaydı. Hazine gelirleri, Hanedan mensuplarının ortak mülkiyeti olarak kabul edildiği için medeni bölgelerinin idaresinin, hazine gelirine zarar vermemek için Moğollar'a veya genel olarak göçebelere havale edilmesi imkansızdı. Aile mülkiyeti anlayışı, özel hukuk alanından devlet hukuku alanına taşınmıştır. İmparatorluk, bütün aile mensuplarının ortak malıydı. Her hanzade ve hatuna gelirden istifade etme hakkı tanınmıştı. Fakat imparatorluğun idaresi umumî bir vazifeydi, üstelik idare teşkilatının usulleri hâl ve şartlara göre değişmekteydi. Cengiz Han'ın zamanında olduğu gibi, ailenin başında otoritesi herkes tarafindan kabul edilen birisi bulunduğu zaman, bütün meseleler onun şahsî iradesiyle karara bağlanırdı...
Sayfa 271 - astanaKitabı okudu
Çağatay'ın huzurunda kimse küfür etmeden bir Müslümanın adını söylemeye cesaret edemezdi. Daha sonraki döneme ait bir müellife göre, bir Müslüman'ın idamı hakkında haber getiren herkese Çağatay Han altın bales (yani 500 dinar, yaklaşık 2.000 ruble) veriyordu. Çağatay'ın emriyle 626/1229'da meşhur Müslüman alim Ebu Yakub Yusuf Sekkakî öldürülmüştür. XVI. yüzyılda onun türbesi Tekes'in kıyısında bulunmaktaydı.. Yalnız, Çağatay Han'in en yakınları arasinda aynı zamanda Müslümanlarm bulunduğunu da biliyoruz. Bunların arasinda en etkilisi Kutbe'd-Din Habaş Amid idi. Habaş Amid, genel olarak Moğol tmparatorluğ'u'nda büyük ehemmiyete sahip olan zengin Müslüman tüccar smıfmm mensuplanndan olsa gerek ki, tarihçi Vassaf onun servetim övmektedir. Hatta büyük servet sahibi olan hanedan mensuptan bile, kız alip vererek onunla hısım olmuşlardı151. Moğollar, onu Harezmşah Muhammed'in kızıyla evlendirmişlerdi. Halbuki Harezmşah'ın diğer bir fazı Çağatay ile evliydi152. Ulema smıfuun temsilcileri, Habaş Amid'in idaresinden memnun değillerdi. Ünlü mutasavvıf Seyfe'd-Din Baharzî, her şeye kadir olan bakana yazdığı manzum mektubunda', bilgeliği, hayatlarının kutsallığı ile bilinen ihtiyarlar var iken tecrubesiz delikanlıların tercih edilmesinden, genel olarak dünyevi iktidarın ulema sınıfının işlerine müdahale etmesinden dolayı meydana gelen hoşnutsuzluğunu “saray minber olmaya başladıysa minberin hiç olmaması daha iyidir”diyerek sert bir dille getirmiştir.
Sayfa 156Kitabı okudu