Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Yüz Yıllık Gecikme

Türkiye'de Anarşizm

Barış Soydan

Türkiye'de Anarşizm Sözleri ve Alıntıları

Türkiye'de Anarşizm sözleri ve alıntılarını, Türkiye'de Anarşizm kitap alıntılarını, Türkiye'de Anarşizm en etkileyici cümleleri ve paragragları 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
1908’e gelindiğinde, anarşizm ma­yası Ermeni devrimciler arasında tutmuş gibiydi. Yervant Odyan’nın Ermeni devrimcileri hicvettiği 1911 tarihli eseri Yoldaş Pançuni’de, Kropotkin, Bakunin gibi anarşist önderlerin isimle­ri Marx’tan daha çok anılıyordu. Yoldaş Pançuni ve arkadaşlan Van’da “devrimci kalkışma” ile ele geçirdikleri Surp Vartan Manastırı’nı “Kropotkin Manastın” yapmışlardı.
Reklam
1890’da Tiflis’te kurulan Ermeni Devrimci Hareketi’nin önderlerinden Khristaphor Mikaelyan da eski bir Bakuninciydi.
“Öyleyse, kahrolsun sınırlar,kahrolsun milliyetler, kahrolsun bizi bölen din dogmaları, kah­rolsun ‘senin-benim’ ayrımı ve nihayet, kahrolsun otoritenin varlığını haklıymış gibi gösteren ve dünya kardeşlik ve mutlu­luğuna zarar veren her şey.”
Sümerce’de özgürlük anlamına gelen “amargi", bu anlama geldiği bilinen en eski kelimedir.
Doğru soru, şiddetin gerek­li olup olmadığı değil, ne türde bir şiddetin gerekli olduğudur”
Reklam
Özel olarak anarşist kimlikli bir yayınevi bulmak zor. Kaos’tan daha çok anarşist kaynak basan yayınevleri olmakla be­raber, kendini anarşist bir kimlikle tarif eden yayınevi bul­mak güç.
Bugün çok sayıda kadın vicdani retçi var. Erkek egemen zihniyetin en keskin işlediği militarizme karşı çıkıyor­lar. Bunuda ilk başlatanlar anarşist feministlerdi. Sonra femi­nist hareket içinde yayıldı.
Kara dergisi İzmir’e gelirdi ve okurduk. Yazılardan başka aklımda kalan, Kara’yı aldığımız­ da ellerimizin simsiyah olmasıydı. Arka kapak genellikle simsi­yah çıkardı ve o karalık bulaşırdı. Bir metafor olarak önemliy­di bu.
“Ben ne istediğimi bilmiyorum ama ne iste­mediğimi çok iyi biliyorum.”
Reklam
Bizim bütün yapmaya çalış­tığımız çatlak bir ses çıkarmaktır
Kimliğin keşfi yalnızca farklılığın keşfi değildir, aynı zamanda kolektif bir boyunduruğun ve vahşetin de keşfi­dir. Kimlik politikaları, çeşitli alanlardaki toplumsal eşitsizlik­leri, ayrım ve dışlama mekanizmalarını, toplumsal yaraları ve en önemlisi toplumsal tahakküm haritasını açığa çıkarmada ve görünür kılmada fazlasıyla etkili olmuştur. Her minör kimlik, iktidara karşı bir göçebe savaş makinasıdır.
GATA’nın önüne, sağlamlar­la çürükleri, yani eşcinselleri ayıklasınlar diye bir kasa elma bı­raktık. Başka koşullarda olsa, bize çok ağır karşılık verebilir­lerdi... Tanıtımlarımız hem sert hem eğlenceliydi. Mesela GATA’yı dünyanın en büyük gey porno arşivine sahip kurum olarak tanımlıyorduk. Çünkü GATA, rapor vermek için, kişiyi ilişki halinde gösteren belge istiyordu. Önceleri resim sonra vi­deo. Devlette hiçbir şey kaybolmaz, o kayıtlar mutlaka bir yer­lerde duruyordur.
''Hayallerimiz giderek kararıyor, çaresizleşiyoruz sanki. Birileri bizim böyle hissetmemizi istiyor. Yaşamımızın kontrolü birilerinin sermayesini büyütmesi adına elimizden alınıyor.''
Anarşizmin Türkiye'deki gecikmesinin tarihsel olduğu kadar "yapısal" nedenleri de vardı. Bu konudaki düşüncelerini aldığım Benedict Anderson, siyasal düşüncelerin de pek çok şey gibi eşitsiz geliştiğini hatırlatıyor ve anarşizmin coğrafi yayılımını alkollü içkilerle karşılaştırıyor. Anderson, tıpkı alkolde olduğu gibi anarşizmde de, Avrupa' da birkaç "ulus-üstü" kuşağın görülebileceğini söylüyor: Doğu'da votka; Iskoçya ve Irlanda'da viski; Bati Akdeniz ve Renanya'da şarap ve Isveç ile Belcika arasındaki bölgede ise bira hatları... Tıpkı şarapta olduğu gibi, anarşizmde de coğrafi merkez Italya, Ispanya ve Fransa'nin Akdeniz kıyılarıydı. Marksist hat, sanayileşmiş Kuzey Avrupa'da Almanya, Belçika, Kuzeydogu Fransa ve Ingiltere' nin bazı bölgeleri boyunca uzanıyordu. Doğu Avrupa'da ise halkçılık kuşağı etkiliydi.
20 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.