Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Türklerin Kısa Tarihi

Tufan Gündüz

Türklerin Kısa Tarihi Sözleri ve Alıntıları

Türklerin Kısa Tarihi sözleri ve alıntılarını, Türklerin Kısa Tarihi kitap alıntılarını, Türklerin Kısa Tarihi en etkileyici cümleleri ve paragragları 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Karahanlıların ilk yılları Uygur hâkimiyetinden sonra istikrarsız hale gelen Türk boylarının yarattığı göç kargaşalığını gidermekle geçti. Bu husus onların aynı zamanda genişlemelerini de doğurdu. Ancak Karahanlılar büsbütün göçebe Türk boylarına dayanmıyordu. Haddizatında onların daha çok şehirli olduğunu, Kaşgar, Balasagun, Taraz, Taşkent, Farab, Semerkant, Otrar gibi o devrin en mühim şehirlerine sahip olduklarını ve Uygurlardan devraldıkları kültürel mirası geliştirmeye devam ettiklerini söylemek mümkündür.
Sayfa 128 - Yeditepe Yayınevi 1. Baskı Ekim 2022Kitabı okudu
Peçenekler, eski Türk inancını sürdürüyorlardı. Orta Asya'daki ilk yurtlarındayken Müslüman tüccarlarla karşılaşmış olmaları ihtimal dahilinde duruyor. Bununla birlikte onlar hiçbir zaman Müslüman olmadıkları gibi tarihlerinin son devirlerine kadar Müslüman bir toplumla temas hâlinde bile olmadılar. Sadece onlardan bir bölüğün Malazgirt Savaşı sırasında Selçukluların safına geçtiğini biliyoruz ki bu da din kardeşliğinden çok kan kardeşliğinin tabii bir tezahürüydü. Dolayısıyla bazı Arap kaynaklarında onların 11. yüzyılda İslâmiyet'i benimsediği yolundaki bilgiler gerçeği ifade etmiyor.
Sayfa 112 - Yeditepe Yayınevi 1. Baskı Ekim 2022Kitabı okudu
Reklam
Bayan Çor'un yerine geçen oğlu Tanrı'da Kut Bulmuş İl Tutmuş Alp Külüg Bilge unvanlı Bögü Kağan 762'de Çin seferi esnasında ziyaretine gelen Maniheist rahipleri başkenti Karabalsagun'a götürdü. Rahipler ona, Mani dininin inceliklerini anlattılar. Devlet adamlarının pek çoğunun bu yeni dine karşı çıkmalarına rağmen Bögü Kağan Manihezimi kabul etti. Mani rahiplerinin de gayretleriyle ahali hızlı bir şekilde Mani dinine döndürülmeye başlandı. Böylece daha önce iki defa Budizmi teğet geçen Türkler bu defa Maniheizme yakalanmışlardı. Üstelik bu dinin etkisiyle Uygurlar hızlı bir şekilde yerleşik hayata geçtiler. Böylece Bilge Kağan'ın hem Budizm'e girme hem de yerleşik hayata geçme fikri onun ölümünden otuz yıl sonra gerçekleşmiş oldu.
Sayfa 90 - Yeditepe Yayınevi 1. Baskı Ekim 2022Kitabı okudu
Uygurların ilk hükümdarı Kutluk Bilge Kül Kağan'ın vefatı ile 747 de Uygurların başına geçen oğlu Bayan Çor, Göktürklerin bıraktığı mirasa sahip olabilmek için bağımsız hareket etmeye başlamış olan Türk boylarını tek bir çatı altında toplamaya gayret etti. Tatarlar, Kitanlar, Kırgızlar, Çikler, Oğuzlar itaat altına alındı. Hatta vaktiyle müttefiki olan Karluklar ve daha sonra Türgişler mağlup edildi. Böylece Karluklar daha batıya doğru hareketlenirken Uygur Kağanlığı'nın sınırları Seyhun Irmağı'na kadar dayandı.
Sayfa 90 - Yeditepe Yayınevi 1. Baskı Ekim 2022Kitabı okudu
Hohanye'nin Çin'e bağladığı Güney Hunları beklenildiği üzere hiçbir toparlanma emaresi gösteremediler. MS 48'de kendi aralarında Kuzey ve Güney şeklinde bir bölünme daha yaşadılar. Kendi aralarında cereyan eden çekişmeler yüzünden Çin'e karşı egemenlik arayışına dahi giremediler. Hatta onların bir bölümü Çin'e yerleşip Çinlileşti. Yine de Asya bozkırlarında MS 4. yüzyıla kadar Hun varlığı devam etti. Ne var ki onlar bahar bulutları gibi görünüp kaybolmaktan başka hiçbir iz bırakmadılar. Hunların bir bölümü Çin egemenliğinde kaybolup giderken bazı boy ve uruklar dünya tarihinde yeni roller oynamak üzere dağıldılar. Türklerin ağırlık merkezi Çin sınırından bugünkü Türkistan'a, İdil ve Hazar Denizi'ne doğru kaydı.
Sayfa 40 - Yeditepe Yayınevi 1. Baskı Ekim 2022Kitabı okudu
Büyük Hun İmparatoru Mete'nin MÖ 174'te vefatından sonra gömüldüğü yere ve mezarına ait hiçbir veri bulunmuyor. Onun ruhu Asya bozkırlarında dolaşmaya başladığında yerine en büyük oğlu geçti. Çinliler bunun adını kendi imlâlarına göre Chi-Yü diye kaydetmişlerdi. Muhtemelen yaşça büyük ve bilge bir kişiliğe sahip olduğu için ona “Yaşlı ve Üstün Tanrıkut" sıfatı da yakıştırılmıştı.
Sayfa 33 - Yeditepe Yayınevi 1. Baskı Ekim 2022Kitabı okudu
Reklam
Çinlilerin Şanyü diye andıkları Hun Kağanı merkezde bulunurdu. Şanyü, gök anlamına geliyordu. Çinliler "kut" kelimesini "oğul" diye tercüme etmişlerdi. Buna göre Hun Şanyüsü "Göğün Oğlu" anlamına geliyordu ki aslında bu tabir kağanın Tanrı tarafından kut verilerek kağanlık makamına getirildiği inancının bir yansımasıydı. Bundan dolayı bu tabiri Tanrıkut diye isimlendirmek doğru olur. Tanrıkut her sabah güneşin doğuşuna, geceleri de aya saygısını gösterirdi. Bu yüzden sol, yani doğu tarafı daha değerli sayılırdı.
Sayfa 32 - Yeditepe Yayınevi 1. Baskı Ekim 2022Kitabı okudu
Kısaca orta asya
Bundan dolayı Türklerin anavataninjn neresi olduğu hususunu Kazakistan'ın en doğu ucundan Urallara kadar geniş sahada aramak ve işaretlemek daha uygun olacak.
Sayfa 18
Haddizatında Kapgan Kağan zamanında Göktürkler askeri ve siyasi bakımından güçlerinin zirvesine çıkış olmasına rağmen asıl sorun içerde devam ediyordu. Onun sert ve katı idaresinden memnun olmayan Türk boyları zaman zaman isyan ediyorlardı. 709'da Çikler ve Azlar, 710 yılında ise Kırgızlar isyan ettiler. Bunlar Bilge ve Kültigin kardeşlerin uzun uğraşlarıyla güçlükle bastırıldı. Aynı yıl Bayırkular mağlup edilip yeniden devlete bağlandılar. 711 yılında ise Türgişlerin isyanı bastırıldı ve Bars Bey Türgişler üzerine bey (Küçük Kağan) olarak tayin edildi.
Sayfa 76 - Yeditepe Yayınevi 1. Baskı Ekim 2022Kitabı okudu
364 öğeden 241 ile 250 arasındakiler gösteriliyor.