Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Araştırma,İnceleme,Bilim Mühendistlik

Profil
Doğa ve insanlık hakkında nasıl düşüneceğimiz konusunda çok önemli sonuçları ve pek çok pratik açılından olduğu için evrimi anlamak çok önemlidir. Evrimsel bilim tıbba ve halk sağlığına, tarıma ve doğal kaynaklar yönetimine, zararlılarla savaşıma ve korumacılığa katkıda bulunur.
Sayfa 542 - Palme Yayınları / 2008Kitabı okudu
Evrim hakkındaki kanıtlar karşılaştırmalı morfoloji, gelişim, yaşam tarihleri ve diğer özellikler ile moleküler biyoloji, genom bilim, paleontoloji ve biyocoğrafya gibi biyo­loji ve jeolojinin bütün alanlarından gelir. Ancak evrimsel ilkeler, iyiliksever bir akıllı tasarımcıdan beklenmeyecek, mükemmel olmayan uyarlanma, yararsız ya da artakalan özellikler, toptan yok olma, bencil DNA, eşeysel olarak seçilen özellikler, genomdaki genler arasındaki çatışma ve çocuk öldürme gibi özellikleri açıklayabilir. Ayrıca evri­min önerilmiş olan tüm mekanizmaları tamamen belgelenmiştir ve evrim gözlemlen­miştir.
Sayfa 542 - Palme Yayınları / 2008Kitabı okudu
Reklam
Bilim hipotezleri geçici bir süre için kabul eder ve ikna edici yeni kanıtlar ortaya çıkınca değiştirir ve yalnızca sınanabilir hipotezlerle ilgilenir. Bilim, eleştirel değerlen­dirmeye tabi tutulan ve başkaları tarafından doğrulanan ve tekrar edilen deneysel ve gözlemsel çalışmalara dayanır. Buna karşın doğaüstü hipotezler test edilemez. Yaratılışçılık bilimin hiçbir özelliğine sahip değildir ve bu nedenle bilim sınıflarında öğretil­me iddiası olamaz.
Sayfa 542 - Palme Yayınları / 2008Kitabı okudu
Her ne kadar pek çok insan evrim ile din arasında zorunlu bir uyumsuzluk olduğunu düşünmese de pek çok başka kimse evrimi reddeder ve onun yerine ilahı yaratılışı kabul eder çünkü onlar evrimin dini inançlarıyla çatıştığını düşünür. Yaratılışçıların dünyanın yaşı ve yaşamın ne zaman başladığı gibi konularda takındıkları tutumlar değişkendir.
Sayfa 542 - Palme Yayınları / 2008Kitabı okudu
Evrim bir olgudur o kadar kuvvetle desteklenmekte olan bir hipotezdir ki yanlış olma olasılığı inanılmaz derecede düşüktür. Evrim kuramı spekülasyon değil evrimin nasıl meydana geldiğini açıklayan, çok iyi desteklenen hipotezler bütünüdür.
Sayfa 542 - Palme Yayınları / 2008Kitabı okudu
Doğayı ve insanı anlama
Oscar Wilde, "Bütün sanat mükemmel bir şekilde yararsızdır" demiştir. Wilde bunu büyük bir övgü olarak söylemiştir: Sanat yararcı bir temellendirmeye ihtiyaç duymayan bir insan ürünüdür. Bu ürün ancak insanlığın kendini ifade etme biçi­mi gerçekten de insanlığın tanımlayıcı özelliklerinden biri olarak temellendirilebilir. Bizim için en
Sayfa 541 - Palme Yayınları / 2008Kitabı okudu
Reklam
Tasarım savının başarısızlıkları
Tanrı doğrudan bilinemeyeceğinden, Thomas Aquinas gibi tanrıbilimciler çok uzun zamandır. O'nun özelliklerini O'nun yaptıklarından çıkarsamaya çalışmışlar­ dır. Örneğin, tanrı bilimciler gökcisimlerinin öngörülebilir hareketleri gibi evren­deki düzenliliklerin, Tanrı'nın düzenleyici ve ussal olduğunu ve O'nun bir plana göre
Sayfa 529 - Palme Yayınları / 2008Kitabı okudu
Günlük ha­yatta, doğaüstü değil doğal açıklamaları benimser ve yaşarız.
Canlıların çeşitliliği ve özellikleri için sunulan yaratılışçı açıklamalar bilimin yöntemleriyle değerlendirilemeyeceğinden bu görüşe bilim sınıflarında "eşit süre" verilmemelidir. Ayrıca bilimsel olmayan ya da yanlışlığı gösterilmiş olan hipotezle­re de eşit süre verilmemelidir. Kimya öğretmenleri simya—kurşun gibi bir elemen­tin büyü yoluyla altın gibi bir başka elemente dönüştürülebileceği hakkındaki eski bir düşünce öğretmez ve öğretmemelidir; yerbilimleri sınıfları Yerküre'nin düz olduğu hipotezinden söz bile etmemelidir; tarih ve psikoloji öğretmenleri tarihsel olayları ya da kişilik özelliklerini açıklayan astrolojiyi dikkate almamalıdır her ne kadar bu tür bilim dışı düşüncelere inanan insanlar varsa da. ideal demokrasi bazıları tamamen yanlış olan ve tamamen pratik nedenlerle bu şekilde anlama­mızın zorunlu olduğu düşünceleri kapsayacak kadar genişletilemez. Günlük ha­yatta, doğaüstü değil doğal açıklamaları benimser ve onlara göre yaşarız. 1692'de Massachussetts eyaletinin Salem kasabasında insanları cadılıktan mahkûm etmiş Püritanlar'dan farklı olarak biz, artık bir kişinin bir cadının büyüsünden etkilene­ceği ya da şeytani güçlerce ele geçirilebileceği düşüncelerini ciddiye almayız. Bir suçlu "Şeytan benim bunları yapmama neden oldu" diyerek serbest kalabilseydi bu bizi çileden çıkarırdı. Kaderinin tanrı tarafından belirlendiğine canı gönülden İnanmış birisi bile bindiği uçağın motorları çalışmasaydı paniğe kapılırdı. Bilimsel açıklamalara bağlı yaşıyoruz ve bilimin kendisini kanıtlamış olduğunu biliyoruz çünkü bilim işe yarar.
Sayfa 527 - Palme Yayınları / 2008Kitabı okudu
Dinin doğal olaylar hakkında bilimsel, mekanistik bir açıklama sağlayamaması gibi, bilimin de doğal fenomenler hakkında olmayan sorulara yanıt veremeyeceği­ni anlamak önemlidir. Bilim bize neyin güzel ya da çirkin, iyi ya da kötü, ahlaka uygun ya da ahlak dışı olduğunu söyleyemez. Bilim bize yaşamın anlamının ne olduğunu ve doğaüstü bir varlık olup olmadığını da söyleyemez (bkz. Gould 1999; Pigliucci 2002). Bilim insanları dünya çapında bir tufanın varlığını ya da dünyanın ve tüm can­lıların yaşının 10,000 yıldan daha az olduğu gibi bazı özel yaratılışçı savları sınayıp yanlışlayabilir ama bilimciler tanrının var olduğu ya da tanrının herhangi bir şeyi yarattığı gibi hipotezleri sınayamazlar çünkü bu tür hipotezlerin ne gibi oluşumları kestirebileceğini bilemeyiz. (Bu doğaüstü olanaklıkları kesin olarak yanlışlayabilecek herhangi bir gözlem düşünmeye çalışın.) Bu nedenle bilim, doğal dünya hakkın­ da açıklamayı arzu ettiğimiz her şeyden doğal nedenlerin sorumlu olduğunu kabul etmek zorundadır. Bu zorunlu olarak metafizik doğacılık her şeyin gerçekten do­ğaüstü değil doğal nedeni olduğu önkabulü görüşünü kabul ettiğimiz anlamına gelmez, sadece YÖNTEMSEL DOĞACILIK—bilimsel açıklamalar aradığımızda sadece doğal nedenleri dikkate almamızı söyleyen işlevselci ilke görüşünü kabul etmeyi ge­rektirir, Yaratılışçılığın temel iddiası olan "biyolojik çeşitlilik doğaüstü güçlerin bir sonucudur" iddiası ise sınanamaz. Bu "akıllı tasarım" kuramı için de aynı şekilde doğrudur. Bu kuram bilimin yöntemleri ile değerlendirilemez.
Sayfa 527 - Palme Yayınları / 2008Kitabı okudu
Bilim, İnanç ve Eğitim
Bilim müfredatında herhangi bir tür yaratılışçılığın bulunmasına karşı çıkan biyo­loglar ve diğerleri ifade özgürlüğüne karşı değildir ve dinsel inancı ortadan kaldır­maya çalışmıyorlar. Onlar yaratılış öykülerinin sadece tarih ya da çağdaş toplum gibi derslerde öğretilmesini kabul edilebilir bulsalar da bu inançların geçerli bi­limsel hipotezler olmadığını ve bilim derslerinde yeri olmadığını savunmaktadır. Maalesef, bilim dersleri almış olsalar da çoğu insanın bilimin ne olduğu ve nasıl işlediğine dair anlayışı çok sınırlıdır. Oysaki, evrim-yaratılış tartışmasında tam da bu anlayışının çok önemli bir yeri vardır. Popüler inanan aksine, bilim bir olgular toplamı değil doğal fenomenler hak­kında bir anlayış edinim sürecidir Bu süreç, hipotezlerin öne sürüldüğü ve göz­lemsel ve deneysel kanıtlarla test edildiği bir süreçtir. Hipotezlerin "kanıtlanması" gibi konuşmaların aksine, bilimcilerin çoğu hipotezlerin mutlak anlamda kanıtlanamayacagı konusunda bilim felsefecileriyle aynı görüştedir. Diğer bir deyişle, bi­limciler matematikte olduğu gibi mutlak ve garantili bir kanıt elde edemez. Daha ziyade, var olan verileri o anda en iyi açıklayan hipotez geçici olarak kabul edilir
Sayfa 525 - Palme Yayınları / 2008Kitabı okudu
Reklam
Birkaç bilimcinin de dâhil olduğu evrimi yadsıyan bazıları Tanrı tarafından özel yaratılışı açıkça kabul etmez. Bunlardan bazıları, farklı türlerin ortak bir atadan evrimi gibi evrimin bazı yönlerini kabul edermiş gibi gözükürler. Ancak bunlar pek çok biyolojik fenomenin doğal süreçlerle ortaya çıkamayacak kadar karmaşık olduğunu ve bunlann ancak
Sayfa 525 - Palme Yayınları / 2008Kitabı okudu
Yaratılışcılar ve Diğer Kuşkucular
Evrime inanmayanların çoğu evrim düşüncesine dinsel inançlarıyla çatıştığı için karşı çıkmaktadır. Bunların da pek çoğu (belki de çoğu) kutsal metinleri harfi harfine ya da neredeyse harfi harfine yorumlayan Hıristiyan, Müslüman ya da (nadiren) Musevi köktendincilerdir. Hıristiyan ve Musevi köktendincilere göre evrim, onların İncil yorumlarıyla
Sayfa 525 - Palme Yayınları / 2008Kitabı okudu
Evrimci Bilim, Yaratılışçılık ve Toplum
Yaşamın evrim­sel tarihinin küçük bir kısmından daha fazlasını bili­yormuş ya da evrimin nasıl işlediğini tamamen anlıyormuş gibi davranamayız. Hem tarih hem de işleyişin ayrıntıları hakkında ev­ rimsel biyologlar arasında birçok görüş ayrılıkları bu­lunmaktadır. Ancak bilim insanları, evrimin tarihsel gerçekliğini ortak bir ata­ dan tüm canlıların değişim geçirerek türeyişini bir yüzyıldan fazla bir süredir sorgula­mamakladır. Canlıların evrimi, maddenin atomcu yapısı ya da Yerküre'nin Güneş etrafında dönmesi kadar bilimsel bir olgudur. Buna rağmen birçok insan evrime inanmamaktadır. Amerikalıların % 40'ı insan türünün diğer primatlarca da pay­laşılan ortak bir atadan (ve diğer tüm türlerce de paylaşılan çok daha uzak bir atadan) türediğine değil de tanrı tarafından doğrudan yaratıldığına inanmaktadır, bu görüşü paylaşan insanlar çoğunlukla yaratılışçılar olarak anılmakladır. Diğer taraftan, Avrupa'daki birçok insan (İtalya gibi resmi olarak yerleşik bir dini olan ülkeler de dahil olmak üzere) evrimin gerçekliğini sorgulamamakla ve çoğu zaman evrim hakkın daki bilim karşıtı bu tavrın, teknoloji ve bilimde dünyanın en ileri ülkesinde olması karşısında hayrete düşmektedirler.
Sayfa 523 - Palme Yayınları / 2008Kitabı okudu
Homo sapiens EGB'sine Doğru
Evrimsel gelişim biyolojisi alanı gelişirken, en etkileyici çabalardan biri örneğin, bizim büyük beynmiz, kraniofasiyel (kafatası ve yüzle ilgili) morfoloji, omurga, üyeler ve parmaklar, azalmış kıl örtüsü ve tabi ki kompleks davranışsal ve kültü­rel özelliklerimiz gibi insani insan yapan özelliklerin gelişimsel genetik ve evrim­sel
Sayfa 497 - Palme Yayınları / 2008Kitabı okudu
60 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.