Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Profil
Bugün 'kutsal' kelimesini kullanan herkes şüphesiz ki 'ahlâken uygun' demek istemektedir.
Neticede inanç herkesin sahip olmadığı ama sahip olma potansiyeline sahip olduğu ve uyandırılması gereken bir şeydir. Dahası inanç, ilahi araçtır.
Reklam
İlkel medeniyetlerin kültürel anlamda bizlerden daha az gelişkin olmadıklarını biliyoruz artık. Ve birçok durum, gelişmemiş olduğu düşünülen toplumların hiç de öyle göründükleri kadar ilkel olmadığını gösteriyor. Birçok noktada bizim aşırı teknolojik toplumumuzdan daha gelişmiş oldukları bile söylenebilir, özellikle de dindarlık, anlayış ve gelişim açısından.
İçine doğduğumuz kültür ve dil deneyimlerimizi önceden belirler ve tamamen saf ve yorumlanamaz dinsel bir deneyimi algılamamızı imkânsız hale getirir.
Din bilincinin bir evrimsel süreci vardır ve bu süreç içerisinde ilahiyatın içi dolmakta, tamamlanmakta ve etik anlamda yüklenmektedir.
Kutsalın rasyonel yönü Tanrı'nın ahlâki düzeni yaratmasında yansımaktadır ve Tanrı'nın insanlığa dürüst olmaları çağrısında kendini açık etmektedir. Bu rasyonel unsur böylece sezgiseli sistemleştirir ve ortaya çıkan kutsal düşüncesi hem numinous dehşeti hem de ahlâki kodu içerir.
Reklam
Rasyonel ve sezgiselin bu birleşmesi, dinin hem rasyonelizmden hem de "koyu mistisizmin" fanatizminden korunmasını sağlar.
Sezgisel unsur dinin özü olduğu için bütün dinler, rasyonelin sezgisel üzerindeki operasyonunun sonucu olarak görülebilir.
Din, ilkel mitoloji de dahil bütün entelektüel inançların ilerisinde benzersiz duygular ve değerlerden kaynaklanır ve karakteristik ifadesini burada bulur. Dini tutumun ve düşüncenin gelişimi bireyde fıtri bir inanç kapasitesinin hali hazırda varlığını gerektirir.
Bu, aşırıya kaçtığında din o kadar rasyonel bir hal alır ve numen (tanrı) öylesine tamamen yönetilir ki ibadet artık numinous deneyimi yaşatmaz ve dini yaşayışın yerini ölü tutuculuk alır.
394 öğeden 251 ile 260 arasındakiler gösteriliyor.