Malum kitap fiyatları çok artınca ne kadar pek hoşlanmasam da klasikleri okumaya mecbur kaldım, bu da onlardan biri.
Kitap güzel, 6 farklı hikaye var ve hikayelerde insanlık hakkında dersler veriyor Tolstoy bize. Kitap bir çırpıda bitiyor zaten. Hikayeler aslında bize küçükken anlatılan masallara benziyor. Kalıplaşmış olaylar var, kitapta doğru ve bilgiç kişiler genellikle ihtiyarlar nineler mesela. İyiler hep iyi kötüler hep kötü, ve tanrı iyilerin tarafında olduğu için sonunda hep olaylar iyilerin faydasına bitiyor. Tolstoy'un dindar biri olduğunu düşününce normal bir şey. Aynı zamanda kitapta İncil'den de ayetler var.
Hikayeler genelinde güzeldi ama Mum hikayesi bana biraz eleştiriye açık geldi. Özetlemek gerekirse hikayedeki yerli halka yeni gelen bir kahya eziyet ediyor, fazladan iş yaptırıyor, köleleştiriyor. Halk da bu durumdan yakınıyor ve en sonunda birlik olup adamı öldürmeye karar veriyorlar. Aralarından Pyotr Miheyev diye biri buna katılmıyor. Miheyev bir insanın canını almanın ciddi günah olduğunu ve "Adam kötülük ediyorsa ediyor. Katlanmak gerek dostlar" diyor. Hikayenin sonunda bir şey yapmıyorlar ve kahya ölüyor. Şahsen bana kötülüğe katlanma fikri baya saçma geliyor. İnsanların kader böyleymiş deyip hayatında hiç bir şekilde sorumluluk almamasıyla aynı şey bu. Kahya adamlara sürekli işkence ediyor, fazla çalıştırıyor, ve emeklerinin karşılığını almıyorlar. Bir şeyler yapmaları lazım, tabi ki de bu çözüm öldürmek değil ama kötülüğü çekmek lazım bizim kader de böyleymiş tanrı böyle istemiş demek yanlış. Neticede sen bir irade ve akıl ile yaratılmışsın ve koyun gibi
güdülmemelisin. Yani kısacası bana bu hikayenin mesajı pek doğru gelmedi.
Mum hikayesi dışındaki hikayeler güzeldi. Kitap okunur evet ama öyle aman aman harika bir kitap, çok şey kattı