Alman- İngiliz, Alman-Fransız,Fransız-İngiliz, İngiliz-Rus,Rus-Amerikan, Amerikan-İngiliz,, Avusturya-Rus menfaatları çoğu yerde çatışmasına rağmen bütün bu devletler önce Osmanlı İmparatorluğunu ortadan kaldırmak istiyorlardı. Bu hedefe ulaşmak için kullanılacak araçlardan biri din, diğeri eğitimdi.
Gaziantep Ermenileri bütünü ile Türk harsını benimsemişlerdi. Adetleri, görenekleri, dilleri Türklerin aynı idi. hepsi antep şivesiyle türkçe konuşurdu. Konuşurken bir Ermeniyi bir Türkten ayırmak mümkün değil gibiydi. Ancak türkler -ağam-, Ermeniler -gülüm- diye hitap ederlerdi. Hiçbir Ermeni, Ermenice bilmezdi. Kiliselerinde bile ibadetlerini, vaazlarını Türkçe yaparlardı. Yeni terimler yapacak kadar Türkçeyi benimsemişlerdi. Amerikan hastanesindeki Amerikalı hemşirelere, İngilizce Mis sözü karşılığı olarak - kız, hanım- derlerdi. Amerikan kolejlerinin kuruluşundan 1876 tarihinden sonradır ki, koleje devam eden Ermeni gençleri Ermeniceyi öğrenmişlerdir. Amerikan koleji Ermenilere Ermeniceyi öğrettikten başka milliyet duygusunu ve türk düşmanlığını da aşılamıştır.
Daha devletin hakim unsuru olan türklerin bir basımevi yokken 1831'de devrin en modern matbaasını kuran Amerikan Bord, 12 yılda 40 bin adet türkçe incil basıp dağıtmıştı...