Okuduğum her kitabın Nizammü'l-Mülk'ün Siyasetname adlı kitabına çıkmasına bayılıyorum. Daha önce George Orwell'in Hayvan Çiftliği adlı kitabının anlattığı şeyin Siyasetname'den farklı olmadığını söylemiştim. Şimdi de Yaşar Kemal'in İnce Memed 1'de farklı bir şey anlatmadığını söylüyorum. Orada güçlü Abdi Ağa idi ve hükümet onun yaptıklarına göz yumuyordu. Nizamü'l-mülk de Siyasetname'de farklı bir şey anlatmıyor. Gücü eline alan vezir, kadı ya da farklı bir yetkili halka zulmettiğinde baştaki kişi ona cezasını vermeli diyor. Abdi Ağa'ya ceza veren yok, köylüyü savunan İnce Memed'e ceza var. Siyasetname işte bunu eleştiriyor. Hayvan Çiftliğinde domuzlar, İnce Memed'de Abdi Ağa, Siyasetname'de vezir. İsimler değişiyor ama sorunlar hep aynı.