*En kısıtlı yaşam koşullarında mutlu ve bağımsız olmak...
*Kendine yetme, yani kişinin mutluluk için gerekli her şeyi içinde taşıyabilmesi...
*Uzlaşımsal değerlere meydan okumak...
Diyojen - Riogenes (Kinik filozof)
İblis:
"Şaşırma ey hükümran hanım,
Belki şaşıramazsın zaten sen ki
Şaşkınlık yaratan bir harikasın; Sana böyle yaklaşıp bakıyorum diye
Doyumsuzca. Ben bir başıma, korkmadım
Senin müthiş çehrenden, o çehre ki
Daha müthiş görünür bu tenhalıkta.
En latif benzerisin latif yaratıcının, Sendedir gözü tekmil canlıların;
Sana armağandır ne var ne yoksa, Semavi güzelliğine hayran bakarlar"...
Böyleydi baştan çıkarıcının
Allamalı pullamalı sözleri;
Onun girizgahıydı bu; Havva'nın yüreğine Ulaşmıştı sözleri, o çok şaşırmış olsa da
Bu sesi duyduğuna. Hayretten uzak Değildi Havva Cevap verirken:...
Dokuzuncu Kitap
Özet:
Şeytan yeryüzünün çevresini dolandıktan sonra, kurnazlık edip gece vakti bir sis kisvesine bürünerek Firdevs'e döner ve uyuyan yılanın bedenine girer.
'Ey eli açık, selim yaratıcı; sen verirsin latif olan her şeyi,
Ama en latifi bu oldu, esirgemediğin armağanların.
Şimdi önümde görüyorum, kemiğimden kemik,
Etimden et olarak ben kendimi;
Onun ismi kadın; Erkekten yapılma'...
O ilahi varlık ağaçlar arasından belirmeseydi.
Buna memnun olarak, fakat hayranlığın dehşetiyle
Teslimkârca ayağının dibine düştüm; Beni kaldırdı: 'Aradığın benim,' dedi tatlılıkla;
'Benim işte yaratan, her ne varsa yukarında,
Çevrende yahut altında. Sana bu Firdevs'i verdim;
Senin say onu; koru, ekip biç ve meyvelerden ye.
Gönlünce yiyebilirsin bahçedeki tüm ağaçlardan,
Tükenir diye korkma; bir şu ağaç haricinde,
Hayrın ve şerrin bilgisini taşıyan: Teminatı olarak
Senin itaatkarlık ve imanının, diktim onu. Bahçenin ortasına, Yaşam Ağacı'nın yanına.
Seni uyardığımı hatırla, onu tatmaktan sakın;
Ondan yediğin gün, biricik buyruğumu Çiğnediğin vakit, ölmen kaçınılmazdır; O günden itibaren fani olursun
Ve bu mesut halini kaybedip,
Sürgün edilirsin bir elem ve keder alemine.'
'Yaşayıp devinen latif yaratıklar, söyleyin, Söyleyin gördünüzse, nasıl böyle oldum ben?
Nasıl geldim buraya? Kendim yapmadım bunu;
Büyük bir yaratıcı var demek, iyilikte Ve kudrette herkesten üstün; söyleyin Onu nasıl tanırım, nasıl tapınırım ona? Devinmem, yaşamam ondandır [1]
Ve onun sayesinde, hiç bilmediğim kadar
Mesut olduğumu hissetmekteyim.'...
[1] "Aslında Tanrı hiçbirimizden uzak değildir. Nitekim O'nda yaşıyor ve hareket ediyoruz."