Sadık Cemre Kocak, Ruhundaki Zehirle Yüzleş'i inceledi.
1 saat önce · Kitabı okudu · 2 günde · Beğendi · 7/10 puan

Kitabımızın aslında 300 sayfa olduğu, son 50 sayfasının ise Lisa Gardner'in Anlatmak İçin Yaşa kitabının 3 bölümüne ayrıldığını görüyoruz.
Katrina Novak'ın kitabın ana karakteri olduğu ve bir polis gibi araştırma yaptığı, suçun ve sorumlunun bilindiği ancak sonuna kadar sizi sürükleyen bir eser.
Kitabı aslında dün bitirebilirdim ama uyku daha tatlı geldiği için sabaha bıraktım. Olsun böyle de olur bence. Şimdiden musmutlu sabahlar diliyorum, kendinize iyi bakın ve finalleriniz iyi geçsin inşallah..

Kajin, Ağır Roman'ı inceledi.
5 saat önce · Kitabı okudu · Beğendi · 8/10 puan

YAPISAL İNCELEME

    Ağır Roman

             Ağır Roman Adlı Kitabın Özeti


     Metin Kaçan’ın ilk romanı olan “Ağır Roman”, İstanbul’un varoş mahallelerinden biri olan Kolera’da Gıli Gıli Salih isimli karakterin çevresinde geçenler üzerine kurulmuş bir hikâyedir. Romanın başkarakteri olan Gıli’nin çocukluk, gençlik ve olgunluk döneminin anlatıldığı “Ağır Roman” özellikle Metin Kaçan, karakterlerinin kullandığı yerel dili anlatıcı olarak da tercih etmiştir.

     Kolera mahallesi şehrin merkezine çok yakın olmasına rağmen, kültür yapısı bakımından şehirden oldukça farklıdır. Kolera’nın kendine özgü bir yapısı bulunmaktadır. Kolera’da birçok farklı etnik gruba ait insanlar bir arada yaşamaktadırlar: Rumlar, Süryaniler ve Müslümanlar. Hikâyeye konu olan kişiler genelde esnaflık yapmaktadırlar. Demirciler, hurdacılar, tamirciler, marangozlar vb. Gıli’nin babası olan Yıkık Köprülü Ali de esnaftır. Yıllar evvel askerliğini yaptığı Kolera’ya memleketini geride bırakıp eşi ve çocuklarıyla taşınmıştır. On üç yıldır aynı dükkânda berberlik yapmaktadır. Geçen bu süre zarfında Berber Ali, Kolera’ya her açıdan uyum sağlamıştır. Sadece Kolera’nın tehlikeli yaşamıyla mücadele etmemiş, aynı zamanda renkli gece hayatına da kendini kaptırmıştır. Eşi İmine’nin, kendisinin çapkınlığına engel olmaması için şehrin çok kötü olduğunu ve dışarı çıkarsa başına birçok olayın geleceğini söyleyerek pencere kenarına bağımlı yaşamasına neden olmuştur. Gıli ve abisi Reco babalarının otoriter tavrı yüzünden çocukluklarını yaşayamamaktadırlar. Arkadaşları oyun oynarken onlar hayat mücadelesine girişmişlerdir. Gıli, babasının yanında çalışmaktadır. Abisi Reco ise sanata ilgi duymaktadır. Bu yüzden Berber Ali’den çok azar işitip dayak yemektedir.  

     Kolera’nın gecesi ve gündüzü çok farklıdır. Geceleri pek çok yasadışı olay yaşanmaktadır. Bu olaylara sebep olarak kullanılan uyuşturucuyu gösterebiliriz. Uyuşturucu kullanımı mahalleli için son derece normal bir davranış olarak göze çarpmaktadır. Hatta bu durum mahallede ölen kişiler için yapılan helvalara uyuşturucu madde karıştırmaya kadar gitmektedir

     Gıli Gıli Salih’in kendisine örnek aldığı kişi Kolera’nın kabadayılarından Arap Sado’dur. Arap Sado, zenginden alıp fakire dağıtan, hapiste, hastanede veya zor koşullarda yaşamaya çalışan düşkün, yetim ve öksüzlere yardım eden ve bu sayede mahallede itibar gören birisidir. Bir gün mahalleye dadanan yazarın yengeç herifler diye tabir ettiği birkaç kötü niyetli kişi Arap Sado’ya tuzak kurup onu öldürürler. Sado ölmeden önce namını ve her şeyini Gıli’ye bıraktığını söyler. Gıli berberlikte pek de başarılı değildir. Babası ona eğer berberlik yapmayacaksa başka bir zanaat öğrenmesi gerektiğini söyler. Geçen sürede Berber Ali, oğlunun berberlik yapamayacağına kanaat getirip, onu marangoz Mimi Usta’ya teslim eder. Orada da tutunamayan Gıli, soluğu yakın arkadaşı Tilki Orhan’ın da çalıştığı Fil Hamit’in tamirhanesinde alır. Gıli’nin arabalara karşı ayrı bir tutkusu vardır. Kısa zamanda Fil Hamit’in sayesinde zanaatında ustalaşır. Hatta Hamit Usta, bir gün onaramadığı bir araba için Gıli’den yardım dahi ister. Arabayı onarmak için tutya madeni gereklidir. Gıli bu madeni nereden bulacağını çok iyi bilmektedir. Şair Adam Mickiewicz’in heykelinin bir bacağı artık yoktur. Gıli acemi hırsız süsü vermek için heykelin bacağını eğri büğrü kesmiştir. Heykelin parçalarını eriterek arabanın çamurluğuna eklerler. Çamurluk kısa zamanda onarılmıştır. Berber Ali, her akşam Gıli’nin ellerini kir pas içinde gördüğü için onu azarlamaya devam eder. Bu azarlamalardan Gıli’nin abisi Reco da nasibini alır. Bu duruma artık dayanamayacağını hisseden Reco evi terk edip şehre gider. Berber Ali, bir gün kendisinden hoşlanan Madam Eleni’yle dükkânda perde arkasında ilişki yaşarken, eşi İmine’nin ona yemek getirmek için iş yerine girmesiyle yakayı ele verir. Karı-koca soluğu karakolda alırlar. Komiser, evrak işleriyle uğraşmanın çok zor olduğunu İmine’ye belirtip, ondan kocası Berber Ali’yi affetmesini ister. İmine kabul eder. Fakat hiçbir şey artık eskisi gibi değildir. Bu arada Gıli’de tamirhaneden ayrılıp bitirim olmayı seçer. Katiller, esrarkeşler, satırcılar ve psikopatlarla arkadaşlık kurar. Kısa zamanda manyelcilik ve aynacılık gibi kötü işlerde ustalaşır. Bitirimlik konusunda Şair Baba’dan ders alır. İki oğlu da evi terk eden İmine, saldırganlaşır. Berber Ali, eşi İmine’yi eski haline dönüştürmek için birçok yol dener fakat başarılı olamaz. Son çare olarak İmine’yi hapa alıştırır. Hap etkisini gösterir. İmine artık haplar sayesinde sürekli bir köşede uyuklamaktadır.

     Bir gün Fil Hamit’in tamirhanesinde çıraklar oksijen kaynağını kullanarak kaynak yapmaya çalışırlar. Bu çok tehlikelidir fakat bir şekilde bu işi öğrenmeleri gerekmektedir. Karpit kazanının basıncı yükselince Fil Hamit’in dükkânında patlama meydana gelir. Çıraklardan biri kaçmayı başarırken diğeri saklandığı tuvalette yanarak can verir. Gıli büyük bir kahramanlık örneği sergileyerek üst katta bulunan Tilki Orhan ve Gaftici Fethi’yi yaralı olarak, çırağı da ölü bir şekilde kucaklayarak dışarı çıkarır. Gıli artık mahallede kahramanlık mertebesine ulaşmıştır. Berber Ali’de oğlunun kahraman olmasından dolayı oldukça gururludur. Gıli, bu kurtarma operasyonu sonrasında oldukça bitkin düşüp bayılır. Uyandığında mahalleye yeni taşınan Tina’nın yatağındadır. Aralarındaki ilişki de böylece başlamış olur. Reco şehirde bir arkadaşının evinde yeni bir hayat kurmuştur. Fakat Kolera’yı en çok da Gıli’yi özlemektedir. Kolera’da her gece faili meçhul cinayetler işlenmektedir. Gıli mahalleliye katili polisten önce bulacağına dair söz verir. Eğer bulamazsa Arap Sado’dan yadigâr kalan namı ve şöhreti yerle bir olacaktır. Gıli, sevgilisi Tina’yı Fil Hamit ile yakalar. Bu arada Imine’nin durumu günden güne kötüleşmektedir. Berber Ali, İmine’nin mahallede adlarını kötüye çıkaracak bir şey yapmasından korktuğu için mahalleyi terk ederek şehrin güzide bir yerine taşınırlar. Artık namusuyla çalışmamaya karar verir ve berber dükkânında gizli gizli uyuşturucu ticareti yapmaya başlar. Eski dostu Eleni, Berber Ali’den yüz bulamayınca olayları abartarak polise anlatır. Polis, Ali’ye işkence yapar. Bu işkenceler sırasında Ali delirir ve ölür. Ancak yazar onun ölümünden doğrudan bahsetmez.

     Gıli için her şey kötü gitmektedir. Annesi çıldırmış, babası ölmüş, abisi ise uzun zamandır ortalıkta gözükmemektedir. Artık son bir işi daha kalmıştır bu hayatta. O da Kolera Canavarı da denilen mahalle halkını teker teker öldüren seri katili bulmak ve öldürmektir. Şanslı bir günündedir. Katili bulur fakat katil hiç ummadığı biri çıkar. Mahallenin tatlıcısı Taner’dir katil. Kolera Canavarının iki kulağını da keser. “Gıli Gıli” lakabı da buradan gelmektedir. Arap Sado’dan miras kalan sustalıyla bileklerini keserek intihar eder.




Bakış Açısı

Anlatıcı

Yazar gözlemci bakış açısını kullanıp olaylara bir kameraman gibi yaklaşsa da yer yer kahramanın iç sesi olarak konuşur.


Örnek: Gıli Gıli Salih

   ‘’Gıli’nin terbiyeli bakışlarını yere dikip sert bir hayale daldığı sıra, kırık şırıngaların gölgesinde büyüyen Kolera’nın çocukları, marangoz Mimi Usta’nın dükkânına doluşup tahta oyuncak yapması için yalvarmaya başladılar.’’(Sayfa 6)

Yazar her şeyi bilen, gören, sezen her yerde bulunan ilahi bir niteliktedir. Anlatıcı olarak bazen iç monolog bazen bilinç akımı yöntemlerini kullanmıştır.  

Bakış Açısı

Romanın bakış açısı gözlemci bakış açısıdır. Başkarakter Gıli Gıli Salih’i ve diğer kişileri ve olayları, nesneleri gözlemci bakış açısı ile anlatır.

  Olay örgüsü

    Roman; Gıli Gıli Salih düzleminde kurulmuş bir anlatıdır. Gıli Gıli Salih, yaşadığı yerde yani Kolera’da kendine yer edinme çabası içerisindedir. Kolera’da yaşam tehlikeli, insan hayatı ucuzdur. Her gün birilerinin öldürüldüğü, birilerinin tacize, tecavüze uğradığı, uyuşturucu madde kullanımının hat safhada olduğu bir yerdir.

   Romanda, öykü edilerek anlatım yoluna gidilmiştir. Ağırlıklı olarak Gıli Gıli Salih, Mina, Berber Ali ve Reis karakterleri üzerinde durulmuştur. Karakterlerin özellikleri gerçek hayattan izler taşımaktadır. Psikolojik sorunları olan, aileleri ve çevreleri ile ilişkileri kötü olan tipler seçilmiştir.

   Roman genel olarak, Gıli Gıli Salih karakteri çerçevesinde şekillenmektedir. Gıli Gıli Salih’in, Arap Sado’ya özenip, onun yolundan giderek kendisine saygı duyulmasını, Kolera’nın kabadayısı olmak istediğini anlatmaktadır.

  Roman Karakterleri

Gıli Gıli Salih

  Romanın başkarakteridir. Kendisine yeni bir hayat kurmaya çalışmaktadır. Arap Sado öldürüldükten sonra Kolera’nın kabadayısı olur.

Tina

 Gıli Gıli Salih’in âşık olduğu kadındır. Aynı zamanda seks işçisidir.

Berber Ali

 Gıli Gıli Salih’in babasıdır. Kolera’nın berberidir.

İmine

 Gıli Gıli Salih’i annesidir. Akıl sağlığını kaybetmiştir.

Reco

 Gıli Gıli Salih’in abisi.

Gaftici Fethi

 Kolera’daki hırsızların başıdır. Entel giyinmeyi sever.

Tilki Orhan

 Gıli Gıli Salih’in çocukluk arkadaşıdır. Eşcinseldir.

Şenol

Gıli Gıli Salih’in çocukluk arkadaşıdır.

Puma Zehra

Ayaklı gazetedir. Kolera’da olup-biten her şeyi haber veren kişidir.

Madam Eleni

Berber Ali’nin dost hayatı yaşadığı kadındır.

Fil Hamit

Gıli Gıli Salih’in ustasıdır. Araba tamircisidir.

Reis

Kolera’yı haraca bağlayan serseridir.

Mimi Usta

Marangozdur.

Tıbı

Mahallenin fakiridir. Atıyla birlikte yaşar (Şermin).

Karakterlerin çoğu kitap içinde geçer fakat bir vasfa sahip değillerdir. Erser daha çok ana karakter üzerinde durur. Romanda birçok karakterin fiziki görünüşünden ve karakterinden söz dilemez. Belirgin herhangi bir özellikleri mevcut değildir.

Zaman

    Metin Kaçan, Ağır Roman’da kesin zaman kavramlarını kullanmamıştır. Olayların geçtiği zamanı romanın içinde yer alan gerçek dünyadaki olaylardan çıkartmak mümkündür. Olay örgüsü ve anlatılan zaman örtüşmektedir.

     ‘’Ustura zamanının kapanıp jilet devrinin başlamasıyla sinirleri hayli gergin olan Berber Ali, Salih’in tamirhanedeki puştun, pezevengin yanında çalışmasına bozulup her akşam oğluna öğütler vermeye başladı.’’ (Sayfa 43)

    ‘’Gaftici Fethi, zengin semtlerin birinden arakladığı aletle mahallede gözükünce, Kolera’da günün adamı ilan edildi.’’(Sayfa 46)

    ‘’Aya gidildiğine bile inanmayan softaların televizyonu kabullenmeleri yine Fethi’nin sayesinde oldu.’’(Sayfa 47)

"Vahşi kabilelerin yaşamından çıkarılacak dersler arasında, bir toplumun, düzeni polis olmadan nasıl koruyabileceği de vardır." (Tylor, II, 134)

Oğulun Babaya Verdigi Ders

Not: Bu olay gerçek bir hikayeden alinmistir.

Nebraska 'da yasli bir adam yasardi. Patates ekimi için bahçeyi sürmesi gerekiyordu. Fakat, bu çok zor biristi. Tek oglu olan David ona yardim edebilirdi ama o da hapisteydi.

Yasli adam ogluna bir mektup yazdi ve durumunu izah etti:
'Sevgili David,
Patates bahçemi belleyemeyecegimden kendimi çok kötü hissediyorum.
Bahçeyi kazmak için oldukça yaslanmis sayilirim.
Burada olsan bütün derdim bitecekti. Biliyorum ki, sen bahçeyi benim için hallederdin.
Sevgiler Baban... '

Yasli adam, bir kaç gün sonra oglundan bir mektup aldi.
'Babacigim,
Allah askina bahçeyi kazma, ben oraya cesetleri gömmüstüm.
Sevgiler David...'

Ertesi gün sabaha karsi 4'te, FBI ve yerel polis çikageldi. Tüm sahayi kazdilar. Ama hiçbir cesede rastlamadilar . Yasli adamdan özür dileyerek gittiler.
Ayni gün yasli adam oglundan bir mektup daha aldi.

'Babacigim,
Simdi patatesleri ekebilirsin.
Bu sartlarda yapabilecegimin en iyisini yaptim.
Sevgiler David.... '

Dilara Nakaç, Ölümle Randevu'yu inceledi.
12 saat önce · Kitabı okudu · 22 günde · Beğendi · 8/10 puan

Sherlock Holmes adlı polis danışmanı/dedektif birinin üstün zekası ve gözlem yeteneğiyle çözdüğü zor ve karmaşık davaları yardımcısı ve arkadaşı John Watson'ın kaleminden okuyoruz.Hikayeler başta karmaşık gelse bile o kadar sürükleyici ve harika bir kitap ki başınızı kaldıramıyorsunuz.Sürükleyici olayları okurken bir yandan siz de çözmeye çalışıyorsunuz bir süre sonra ama şahsen ben olayı kafamda kurana kadar Sherlock hemen olayı çözüyor bir de üstüne nasıl çözdüğünü anlatmaya başlıyor.Umarım hepimiz bir gün Sherlock gibi üstün gözlem yeteneklerine sahip oluruz....

Eda CELİK, Travma'yı inceledi.
19 saat önce · Kitabı okudu · 2 günde · Beğendi · 7/10 puan

#Kitapyorumu
#WulfDorn
#Travma

Bitti...
Gerilim sever bir okur olarak, severek beğeni ile okuduğum yazarlardan birisi Wulf Dorn tabiki Grange ve Tess'den sonra. Yazarın diğer eserlerine göre bu eserinde maalesef heyecan ve gerilimin dozu düşüktü. İlk başladığımda gerilerek güzel ilerliyordu fakat, sayfalar ilerledikçe psikolojik gerilim yada korku katagorisinde yer alan filmlere dönüşen bir kurgu oldu. Yine de fena değildi okuduğuma pişman değilim. İtiraf etmeliyim ki ara ara ürperdiğim yerler oldu. Aslında merak uyandıran bölümler vardı her ne kadar sonu tatmin edici olmasa havada asılı kalan bir son olsa da güzeldi.
Olay kurgusu bir kaza sonucu bagajda bulunan bir çocuk cesedi ile bir köy halkının bir sır olarak tamamen ortadan kaybolmasının esrarı üzerine kurulmuş. Kitaptaki bir diğer konu da dünyanın her yerinde tecavüze, tacize, şiddete, işkenceye... uğrayan çocukların yetişkinlerden intikam alma isteği...
Baş karakterimiz Laura ıssız bir köy yolunda kaza yapmış olarak ablasının eski eşi Patric tarafından bulunuyor bagajında kafatası parçalanmış bir çocuk cesedi ile birlikte. Laura'nın tüm uyarılarına rağmen Patrick eski eşi ve kızı mia'yı aramak için köye giderek köy sakini olan 163 kişi ile birlikte gizemli bir şekilde ortadan kaybolur ve bir bilmece haline gelen gerçek mi halüsinasyon mu ayırt edilemeyen bu olayı çözmeye çalışan polis ve psikiyatr ile devam eder... Bu tarz sevenlere tavsiye ederim ama çok daha iyilerini de okumuştum...

Teşekkürler.
Kitapla Kalın...

selim koç, bir alıntı ekledi.
20 saat önce

Ortak çıkarlar
yaratan devrim korkusu karşıdevrimin çeşitli aşama ve biçimlerini
birbirine bağlar. Bütün bunlar parlamenter demokrasiden polis
devleti yoluyla açık diktatörlüğe giden yolu açar. Kapitalizm bütün tarihsel
devrimler içinde en radikal olanın tehdidine karşı yeniden örgütlenmektedir.

Karşıdevrim ve İsyan, Herbert MarcuseKarşıdevrim ve İsyan, Herbert Marcuse
Tuncay YILDIRIM, bir alıntı ekledi.
Dün 09:53 · Kitabı okuyor

Sömestrin ilk günü olduğu için birbirlerini tanımıyorlardı. Ama Atena yerinden fırladı, öteki kızın yakasına yapıştı ve, ''ırkçı'' diye bağırmaya başladı.
Kızın gözlerinin dehşetle yuvalarından fırladığını gördüm. Az sonra olacakları görmek için can atan öteki öğrenciler ise heyecanla izliyorlardı. Ben onlardan bir sınıf büyük olduğum için, böyle bir kavganın nereye varacağını kestirebiliyordum. İkisi de kendilerini dekan yardımcısının karşısında bulacak, disiplin kuruluna verilecek, sonunda büyük olasılıkla üniversiteden atılacaklardı. Belki de ırkçılıktan dolayı polis soruşturması açılacaktı, vesaire, vesaire. Sizin anlayacağınız bu kavgadan ikisi de zararlı çıkacaktı.
''Kes sesini!'' diye bağırdım ama ne dediğimin tam olarak farkında değildim.
Kızların ikisini de tanımıyordum. Gerçi bu dünyayı kurtarmak bana kalmamıştı, dünyanın en dürüst insanı olduğum da söylenemezdi, kaldı ki ara sıra kavga etmek gençlere iyi geliyordu ama yine de kendimi tutamadım.işte.
Genç ve güzel kadına, bir kere daha ''Dur!'' diye bağırdım. Güzellikte kendisinden hiç aşağı kalmayan öteki kızın gırtlağına sarılmıştı. İlkin, dönüp öfkeyle bana baktı. Sonra birden bir değişiklik oldu. Arkadaşının boğazını bırakmamıştı ama gülümsedi.
''Sanırım 'lütfen' demeyi unuttun,'' dedi.
Kafeteryada bir kahkaha koptu.
''Dur,'' dedim yeniden. ''Lütfen.''
Kızı bırakıp yanıma geldi.Herkes bize bakıyordu.
''Çok kibarsın. Sigaran var mı?''

Portobello Cadısı, Paulo Coelho (Sayfa 37 - Can)Portobello Cadısı, Paulo Coelho (Sayfa 37 - Can)
Hüzünlü Palyaço, bir alıntı ekledi.
Dün 02:20

Bay Holmes
Evden ayrılmadan önce Hope, Sherlock Holmes'a dönerek "Bay Holmes, eğer polis müdürlüğü makamı boşsa, oraya ancak siz lâyık olabilirsiniz," dedi, ev arkadaşıma duyduğu hayranlığı gizlemeden bakarak. "Benim izimi çok temkinli bir şekilde takip ettiniz."

Sherlock Holmes Tüm Hikayeleri, Arthur Conan Doyle (Epub)Sherlock Holmes Tüm Hikayeleri, Arthur Conan Doyle (Epub)