İnsan fıtratı aslında kâinat kanunlarıyla uyum halindedir. İnsan, kendi hayat sistemiyle bu kanunlardan kopması durumda yalnızca kâinat güçleriyle çatışmakla kalmaz, aynı zamanda bizzat kendi fıtratıyla da çatışmaya girer. Bunun neticesi olarak da sıkıntıya girer, kaygıya kapılır, dehşete düşer ve parçalanır. Tıpkı insanlığın bugün tüm bilimsel başarılarına ve medeniyetin kendisine sunduğu maddi imkânlara rağmen içinde bulunduğu uğursuz azap gibi...
Evet,zafer karşısında sabır!.. Çünkü zafer karşısında sabırlı olmak, yenilgi karşısında sabırlı olmaktan çok daha zordur.
Ancak bütün bunlardan sonra iman kalpte sabitleşir ve kişi şüpheden arınır, istikamet üzere olup yolunu şaşırmaz ve iman yolunda olgunlukla ilerler.
"Allah'a yapılan şikayet, hakiki sabra zıt değildir.
Zira bu şikayet kulun derdini yalnız Allah'a arz etmesinden ibarettir.
Şikayeti yalnız Allah'a arz etmek ise sabrın ta kendisidir."