"Bir de okumak arzumdur. Dün gece büyükbabamın İtalyanca kitaplarından birini açtım. Boece'in 'Felsefi Teselli' namındaki eseri idi. On dört asır evvel yazılmış olan bu kitapta filozof her kim ki kadir olmak ister serkeş gönlüne hâkim olmalıdır ve boynunu zevk-u sefanın bais-i hicap dizginlerine teslim etmemelidir demektedir.
Benim gönlümde serkeşlik kalmış mıdır diye düşündüm. Felaketler anı öyle bir ezmişler ki başkaldıracak hâli yoktur. Velakin için için bir şeyler arzu eder de benden gizler diye korkarım. Derunumdaki bîpâyan hüzün bundan mıdır, yoksa dünyanın zevk-u sefaya dalıp hak yolundan ayrıldığını anladığımdan mıdır? İşittiklerim ve cerîdede okuduklarım ve felaketlerime sebep olan şuûn ve hâdisatın kâffesi bende insanlara karşı nefret ve merhamet uyandırmaktadır."