Düşünmek, bir yetenek meselesidir İlay. Ruhun azap çekmesidir, gerçi ruha inanmayız ya, lâf gelişi söyledim. Bir tür acı, azap işte.Yahut istersen, neşedir, mutluluktur de. Mühim değil. Düşünmek bir lükstür, en doğrusu bu; çünkü düşünebilmek için zamanın, mekânın müsait olması lâzım
bak eskiden beyinleri taşla ezip yok ediyorlardı, şimdi yalan dolan bilgilerle doldurup yok ediyorlar. Beyinlere hâkim olduktan sonra, bedenlerimizi kullanıyorlar. Çünkü onlara çalışacak işçi lâzım, köle lâzım.
Bunu anlayabilir misin, bir köpek sahibine saldırmaz, onu korur hatta..
Velâkin insan, ah insan İlay’ım, insanın da Bulgar’ı!.. Kanı bitlenmeye görsün, ilk hedefi; onu koruyanı, esirgeyeni olur. Eski efendiyi yok ederse, kendisi efendi olacak sanır!