"Devletin, sınırlarını genişletip tebaasını iki, üç on katına çıkardığında daha güçlü bir halk devleti olacağına ve halkın çıkarlarına, taleplerine daha uygun bir hükümet yaratacağına ciddi ciddi inananlar az değil. Bu umudun, bu beklentinin altında yatan nedir? Teori mi? Boş versenize; teorik olarak bir devlet ne kadar geniş, örgütlenmesi ne kadar karmaşık olursa halka o kadar yabancı demektir. Bunun sonucu da kitlelerin çıkarlarına, halkın denetimine ve özyönetimine fersah fersah uzak bir devlettir."