Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Rıfat Şahiner

10.0/10
3 Kişi
8
Okunma
1
Beğeni
1.385
Görüntülenme

Hakkında

Rıfat Şahiner, (d. 1969, Ankara) Türk ressam,sanat yazarı,akademisyen. 1992 yılında Gazi Üniversitesi G.E.F. Resim Bölümü'nden mezun oldu. 1998 yılında Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Resim Anasanat dalındaİletişimsel Ağlar ve Toplumsal İzolasyon başlıklı teziyle yüksek lisans, 2001 yılında ise yine aynı kurumda Bilişimsel İmgeler/Gösterge Dizgeler adlı teziyle Sanatta Yeterlik derecesi aldı. 2002 yılında Yardımcı Doçent, 2005 yılında Doçent ve 2012 yılında Profesör unvanı aldı.] Halen Yıldız Teknik Üniversitesi Sanat ve Tasarım Fakültesi Sanat Bölümü'nde öğretim üyesi olarak çalışmakta ve Işık Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sanat Kuramı ve Eleştirisi Yüksek Lisans ve Doktora programlarında yarı zamanlı olarak sanat kuramı üzerine dersler vermektedir .Resimlerinde karışık malzemeye ağırlık veren Şahiner, 1995 yılında açık alan uygulamalarına yöneldi. Sanatçının Kurtuluş Parkı'ndaki Sansasyon adlı performansında 1990'ların başından beri Türkiye'nin gündemine daha etkin biçimde yerleşen medyanın eleştirel biçimde gündeme taşınmasına odaklanan Şahiner, aynı yıl Sakarya Caddesi'nde gerçekleştirdiği Medya Tipi Tüketim Modeli adlı yerleştirmesinde de medyanın enformasyon bombardımanına tabi tuttuğu yığınları,tüketim toplumunun yaydığı imaj ve metalar üzerinden tartışmaya açtı. 1996 yılında Ankara Devlet Resim ve Heykel Müzesi'nde açtığı ilk kişisel resim sergisi olanMedyatik Sağanak'ta da yine medyanın yaydığı şiddet, 'kitsch'leşme ve manipülasyon süreçlerine odaklanmıştı. Şahiner'in 1998'den itibaren televizyonun tektipleştirici ve koşullandırıcı görsel dilini kurcaladığı ve simetrik yapılaşmalar içerisinde akıp giden, kayan, bozulan görüntülerin benzerliği ya da tezatlıkları üzerine odaklanan Görsel Dizgeler adlı resim dizisi, Ankara, İzmir ve Eskişehir'de açtığı sergilerde büyük ilgi uyandırdı. 2001-2006 tarihleri arasında sanatçı, Icono Cosmos başlıklı resim dizisini gerçekleştirdi. Bu süreçte popüler kültürün ikonaları olarak nitelediği yüzleri çalışmalarına taşıdı ve billboardlar, reklam ve magazindünyasının renkli yüzlerini tuval düzleminde çarpıcı ilişkilerle yorumladı. Şahiner bu çalışmalarında, içinde yaşamaktan görülemeyen, görülse bile aralarındaki ilişkiler kolayına ayırt edilemeyen benzer tüketim kalıplarının kültürü nasıl sığlaştırdığı ve tüketim toplumu bireyini nasıl tekdüze bir beğeniye mahkum ettiğini sorunsallaştırıyordu. Sanatçı sonraki yıllarda arayışlarını video performanslar, yerleştirmeler ve karışık malzemelerle sürdürmeye devam etti.Rıfat Şahiner, 1996 yılından itibaren Türkiye'nin belli başlı sanat dergileri ve önemli gazetelerinde sanat, postmodernizm, popüler kültür ve video estetiği üzerine yazılar kaleme almış ve bu yönde oldukça verimli bir üretim sergilemiştir.[5] Türkiye'de Sanat, Genç Sanat, Rh Sanart, Plato ve Sanat Dünyamız gibi Türkiye'deki sanat ortamının gündemini belirleyen dergilerde, Cumhuriyet ve Radikal gibi gazetelerde birçok inceleme, deneme ve eleştirisi yayınlanan Şahiner, 2008 yılındaSanatta Postmodern Kırılmalar ya da Modernin Yapıbozumu adlı ilk kitabını yayınladı.Bu kitapta, 1960 sonrası sanatında baş gösteren bir dizi kavram ve olguyu çok yönlü olarak irdeleyen sanatçı, postmodernist sanat anlayışının hangi yönelimlerin ürünü olduğunu, bu sürece yön veren önemli sanatçılar ve kuramlardan yola çıkarak zengin bir içerikle sanat ortamına sundu.Şahiner'in gerek sanat dünyasında gerekse akademik dünyada büyük ilgi uyandıran bu çalışmasını 2015 yılının başında Ütopya Yayınları tarafından yayınlanan Çağdaş Sanatta Temsiliyet Krizi: Çağdaş Kuramlar ve Güncel Tartışmalar kitabı izledi. Rıfat Şahiner bu son kitabında uzunca bir süredir kriz içinde olduğu dile getirilen çağdaş sanat dünyasına, bu ortamda hüküm süren bir dizi mesele üzerinden yaklaştı. Küreselleşmenin getirdiği yeni sorunlar, kimlik ve toplumsal cinsiyet meselelerinin sanat alanındaki yansımaları, post-feminizm,queer kuramı,yeni medya sanatı ve sanat-teknoloji ilişkisi, sanat eleştirisindeki tıkanıklık ve nedenleri gibi oldukça güncel birçok konu ve tartışmayı çarpıcı örneklerle bir araya getirdi. Yazıları ve bildirileri ulusal sanat ve bilim ortamında olduğu kadar uluslararası kitaplarda, tezlerde ve bildirilerde de çok sayıda atıf aldı.
Unvan:
Türk ressam,sanat yazarı,akademisyen
Doğum:
1969, Ankara

Okurlar

1 okur beğendi.
8 okur okudu.
12 okur okuyacak.
Reklam

Sözler ve Alıntılar

Tümünü Gör
… ‘Ruh eskiden bedenin metaforuydu, sonra cinselliğin metaforu oldu, şimdi ise hiçbir şeyin metaforu değil,’...
Sayfa 13 - Baudrillard / 'beden metastaz yeridir.'
Reklam
Sanatçı sözcüğü belirli bir alanda uzmanlaşmış bir yeteneğin ifadesi değil, tam olarak ne sanat, ne yaşam olan, anlaşılması zor alternatifler karşısındaki felsefî bir duruşun ifadesidir. Sanatçı sözcüğü kategorilerin getirdiği ikilemin içinde kendi isteğiyle bulunan, ama sanki böyle bir ikilem yokmuş gibi hareket eden bir kişiyi ifade eder. Sesli bir montajla görüntülü bir ‘gürültü’ konseri arasında açık bir fark yoksa, o zaman sanatçı ile ikinci el eşya satan kişi arasında da açık bir fark yoktur.
Sayfa 20 - Allan Kaprow
Henüz kayıt yok

Yorumlar ve İncelemeler

Tümünü Gör
Henüz kayıt yok