Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Abdullah Çakmak

Abdullah ÇakmakKudüs yazarı
Yazar
0.0/10
0 Kişi
1
Okunma
0
Beğeni
180
Görüntülenme

Hakkında

Unvan:
Yazar

Okurlar

1 okur okudu.
1 okur okuyacak.
Reklam

Sözler ve Alıntılar

Tümünü Gör
Kudus'te yaşayan yerli Musluman halk Araplardan oluşmaktadır. Bunun yanı sıra dünyanın farklı bölgelerinden gelerek bu kutsal beldeye yerleşen Müslümanlar da bulunmaktadır. Mescid-i Aksa'nın guneybatısında yer alan Megåribe Mahallesi bunun en bariz örneğini oluşturmaktadır. Selähaddin Eyyübi zamanında kurulan bu mahallenin sakinlerini Kuzey Afrika'dan gelen Muslumanlar oluşturmaktaydı. Bunun yanı sıra Kudus'te ilmi ve tasavvufi hayatın canlılığı dışarıdan birçok Muslumanı bu kutsal beldeye çekmekteydi. Kahire ve Şam gibi çevre şehirlerdeki medreselerde okuma imkanı bulamayanlar Kudus'teki medreseleri tercih etmekteydi. Orta Asya ve Hint alt kıtasından gelen Muslümanların ikamet ettiği mekânlar ise Afgan Tekkesi, Hint Tekkesi Özbek Tekkesi gibi kendi isimleriyle anılmaktaydı. Bu durum aynı zamanda farklı mezheplerden olan müslümanların kudus'te bir arada yaşamaları anlamına gelmektedir
Kudüs'te bir asra yakın durma noktasına gelen ilmi hayat, Selahaddin Eyyübi'nin 1187 senesinde şehri yeniden fethemesiyle tekrar canlandı. Selahaddin Eyyübi ilk olarak şehrin doğu surları üzerinde bulunan Babu'l-Esbat yakınındaki Saint Anna Kilisesi olarak bilinen yapıyı satın alarak 1192 senesinde medreseye çevirdi. Kendi adıma nispetle Salahiyye Medresesi olarak meşhur olan bu ilim yuvasını Şafiilere tahsis etti. Selahaddin Eyyübi tarafından Kudus'ün başkadılığına getirilen İbn Şeddad (632/1234) aynı zamanda Salâhiyye Medresesi'nin de ilk müderrisi oldu. İbn Şeddad'dan sonra Mecdüddin b. Cehbel (596/1200), Fahreddin b. Asakir (620/1223), İbnü's-Salah eş-Şchrezúri 643/1245) ve İzzeddín b. Abdüsselâm (660/1262) gibi ålimler medresenin müderrisliğini yürüttüler. Salâhiyye Medresesi'nin yanı sıra Eyyübiler döneminde Efdaliyye, Meymuniyye, Nahviyye, Nasıriyye, Bedriyye, Muazzamiyye, Emcediyye ve İzziyye medreseleri açıldı.
Reklam
Diğer taraftan 1987 senesinde Batı Şeria ve Gazze'de İsrail birliklerine karşı silah olarak yalnızca taşın kullanıldığı intifada hareketi başlatıldı. 1988 yılında ise Yasir Arafat bağımsız Filistin Devleti'nin kurulduğunu deklare etti. Bu sırada ABD arabuluculuğundaki barış görüşmelerine sıcak bakan İsrail ile 1990'lı yıllarda Madrid, Oslo, Washington ve Camp David gibi birçok görüşme yapıldı. Fakat bu görüşmelerin hiçbirinden olumlu sonuç alınamadığı gibi Filistinlilerin egemenlik hakları daha çok çıkmaza girerek intifada hareketi daha da şiddetlendi
Sayfa 120Kitabı okudu
Kudüs'ün Müslümanlar tarafindan ilk defa iskánında rol alan en önemli şahsiyetler şehrin fethine katılan sahabedir. Bunlar arasında şehri Bizanslılardan teslim alan Halife Hz. Ömer'in Kudüs'e vali tayin ettiği Alkame b. Mücezzizi zikretmek mümkündür. Yine Kudüs'ün fethine katılan Bilal-i Habeşi ve Ebû Hüreyre ile Kudüs'te
ABD'nin desteğini her zaman arkasında hisseden İsrail Devleti, bugun de (2023 yılı sahip olduğu savaş teknolojisinin kendisine sağlandığı avantajla Filistin'deki Müslumanlara orantısız güç kullanmaya devam etmektedir. Böylelikle zaten eski Kudüs'e sıkışıp kalan Müslümanların buradaki özgürluklerini de kısıtlamakta ve zaman zaman Mescid-i Aksa'ya yaptıkları baskınlarla zulümlerini gövde gösterisi vaparcasına tüm dünyaya izlettirmektedirler. Bu zulümler karşısında Müslüman olsun olmasın birçok devlet, kınama yayımlamaktan ileri gidememektedir. Halihazırda Yahudilerin Filistin'deki Müslümanlara yönelik zulümlerine karşı en büyük tepkiyi ise hem devlet makamları hem de halkın katılımıyla Türkiye göstermektedir. Türkiye'den Kudus'e yapılan ziyaretler bu kutsal beldenin ve burada yaşayanların sahipsiz olmadıklarını göstermek bakımından büyük önem arz etmektedir. Bu bilinçle hareket ederek Kudüs'e giden Türkler, İsrail Devleti'nin havaalanından başlayarak kutsal mekânların girişlerine kadar kendilerine yaşattıkları tüm zorluklara rağmen Kudüs ziyaretlerine aralıksız devam etmektedirler
Sayfa 122Kitabı okudu
Henüz kayıt yok

Yorumlar ve İncelemeler

Tümünü Gör
Reklam
132 syf.
·
Puan vermedi
Kudüs'e dair okuduğum eserler arasında en çok faydalandığım eser diyebilirim..genelde Kudüs kitaplarında ya romansal bir anlatım izleniyor yada sadece bir açıdan mesela siyasî açıdan konuya yaklaşıyor yazarlar... Bu kitapta hepsini bulabilirsiniz, şehrin kuruluşundan tutun sosyal hayatı ve bugünkü duruma gelmesine kadar geçirdiği serüven yalın bir dille anlatılmış..coğrafya ve tarihi, idari ve iktisadi yapı demografik ve dini yapı, kültür sanat medeniyet ve mimari, toplumsal yapı ve sosyal hayat ve nihayet bugünkü durum başlıkları altında kısa ama doyurucu bilgileri yorumsuz olarak okuyucuya sunuyor.. dilerseniz şehirlerimiz serisinin Kahire Amman Beyrut gibi devamıda var... Tavsiye ederim
Kudüs
KudüsAbdullah Çakmak · Ensar Yayınları · 20241 okunma