Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Enver Orman

Enver OrmanHegel'in Mutlak İdealizmi yazarı
Yazar
Çevirmen
8.2/10
6 Kişi
21
Okunma
6
Beğeni
2.503
Görüntülenme

Hakkında

İstanbul Üniversitesi'nde Felsefe Anabilim Dalında Profesör Doktor olarak görev almaktadır.
Unvan:
Profesör Doktor, Yazar

Okurlar

6 okur beğendi.
21 okur okudu.
20 okur okuyacak.
1 okur yarım bıraktı.
Reklam

Sözler ve Alıntılar

Tümünü Gör
yeni kafa-yankım:)
Schelling göre, "doğa görülür tin, tin ise görülmez doğa olmalıdır."*
* "Die Natur soll der sichtbare Geist, und der Geist die unsichtbare Natur sein."; F.W.J. Schelling, Ideen zur einer Philosophie der Natur-I, s. 64
Reklam
ideaların şerefine —
Reel olanın ideal olanı sınırlamaması, Hegelci mutlak idealizmin temel ilkelerinden biridir. Maddi ve doğal gerçeklik alanı, zaman ve mekân açısından sınırlanamaz. Hegel'in Mantık Bilimi'nde dile getirdiği 'kötü sonsuzluk' ( schlechte Unendlichkeit) kavramı bu söylediklerimizle ilgilidir.¹³ Kötü sonsuzluk mekânda ve zamanda
13 Hegel, Mantık Bilimi; s.105
"Ne gökte ne de yerde varlığı olduğu gibi yokluğu da kendi içinde kapsamayan hiçbir şey yoktur."
“Tanrısal olanı, sonsuzu bu dünyadan, algısal gerçeklikten, sonlu gerçeklikten öteye atan ve aşkın bir konumlanış içinde yorumlayan kendine özgü düalist dinsel bilinç, Reform hareketlerinden ve Ronesans’tan sonra aşılmaya başlanacaktır. Denilebilir ki nasıl Aristoteles Hocası Platon’dan farklı olarak ideal olanı, biçimlendirici formu algı dünyasına içkin görmüşse, Hegel de Protestan ruhlu bir Hıristiyanlıkla birlikte bu dünyaya daha içkin ve akılsal bir Tanrı imgesine yönelecektir. Daha dünyevi ve kapitalist mantaliteye uyumlu bir dinsel perspektiftir Protestanlık. Tanrı’nın algısal gerçeklikte, bu dünyada içkin akılsal bir hakikat olarak bu belirişi, bu dünya ve öte dünya arasında bölünmüş mutsuz bilincin aşılmasının ilk adımıdır. Bilinç kendi dünyevi gerçekliğine akılsal bir temelde sahip çıkar ve nesnelliği kendi öznelliğine uygun bir şekilde işler ve dönüştürür. Akıl ve akılsallık yalnızca öznel düşünmenin edimselliği için belirleyici biçim değildir, nesnel gerçekliğin varlığı ve hareketi için de belirleyici özsel biçimdir.” s. 133
“Hegelci diyalektik düşünüş açısından, bir şeyin mantığı ve varlığı, zaman ve mekân açısından birbirlerinden ayrışan belirlenimler değildir. Tinsel ya da maddi tüm belirlenimler, tam da belli bir varlığa sahip oldukları için mantığa, belli bir mantığa sahip oldukları için varlığa sahiptirler. Hegel bir ‘pan logist’ , yani Türkçesiyle ‘tüm-mantıkçı’dır. Hegel için kendi gerçekliği için hiçbir mantıksal neden veya koşula sahip olamayan bir şey, zaten var değildir ve varolamaz. Eğer mantık yalnızca biçimsel değil ontolojil içerik açısından da doğruluk içeriyorsa, akılsal düşünme olarak alınabilir. Mantık ve akılsal düşünme arasındaki bu çakışma, Hegel’in Hukuk Felsefesi’nin Önsözünde dile getirdiği meşhur ve önemli “akılsal olan edimseldir; ve edimsel olan akılsaldır” sözünü anımsatır. s.143
Henüz kayıt yok
Reklam

Yorumlar ve İncelemeler

Tümünü Gör
272 syf.
9/10 puan verdi
·
Beğendi
Gerek felsefesinin derinliği gerekse kendine özgün dili ve anlatım tekniği nedeniyle Hegel bütün filozoflar arasında da anlaşılmaz olduğuna kanaat getirilen bir yere sahiptir. Bu kitap Hegel'i anlamamda ya da en azından anlama çabamda bana yol gösterici oldu. Hegel'in birincil metinlerini okumadan önce veya okurken yanında kafanızdaki bazı soru işaretlerine cevap olabilecek, Hegel'i nasıl anlamanız gerektiğini size gösterebilecek bir kitap. Bize böyle bir kaynak sunan Enver Orman Hocamızın emeklerine içtenlikle teşekkür ediyorum.
Hegel'in Mutlak İdealizmi
Hegel'in Mutlak İdealizmiEnver Orman · Belge Yayınları · 201522 okunma