Epikür

Epikür

Yazar
7.8/10
25 Kişi
·
42
Okunma
·
39
Beğeni
·
2049
Gösterim
Adı:
Epikür
Tam adı:
Epiküros Epikür Ἐπίκουρος
Unvan:
Yazar, Filozof
Doğum:
Sosigenes, 341
Ölüm:
MÖ 270, Atina, Yunanistan, 270
Epikuros (kısaca Epikür) (d. MÖ 341 Sisam - ö. MÖ 270), Helenistik felsefenin en önemli düşünürlerinden birisidir.

Epikür bir ahlak felsefesi geliştirmiştir ve felsefenin ana düşüncesi mutluluktur (eudaimonia). Ona göre insan, tabiatı itibarıyla acıdan, üzüntüden, kaygıdan kaçıp neşe ve haz peşinde koşar. Bu yüzden bireyin temel amacı da mutluluk ve hazza ulaşmaktır. Fakat bu mutluluk ve haz materyalist özellikler taşır; maddi hazlar önemlidir. Bununla birlikte insan dinsel kaygı ve sınırlamalardan uzak durmalıdır. Felsefenin görevi de buna göre belirlenmiştir: insanın mutluluğa giden yolunu araştırmak.

Epikür, insan mutluluğu dışında antik Yunan felsefesinin soyut tartışmalarıyla ilgilenmemiştir.

Haz ve Acı Değiştir
Epikür, hedonizmi andıran bir biçimde, mutluluğun ve iyiliğin ölçütü olarak haz ile acı kavramlarını temel alır. Fakat bu kavramları Hedonistler ‘zevk, eğlence ve neşeye ulaşma’ hedefini açıklamakta kullanırken Epikürcüler bunu ‘beden sağlığı ile ruhsal dinginliğe ulaşmak’ hedefini açıklamakta kullanır.

Haz, basitçe acı veren şeylerden kaçıp dinginliğe ulaşmak anlamına gelir. Acı ise biyolojik açıdan açlık, susuzluk, üşümek, hastalanmak gibi durumlardır; manevî açıdan ise ruhsal gerginlikler, depresyon, korku, endişe, kaygı hâlinde bulunmak anlamına gelir.

Epikür, arzuları üçe ayırır:

Doğal ve zorunlu: Hayatta kalacak ölçüde beslenmek, barınma, sağlıklı olmak...
Doğal ama zorun olmayan: Fazladan beslenmek, cinsel faaliyetler…
Ne doğal ne de zorunlu: Mal mülk edinmek, şöhret, ihtişam, lüks
Tanrı onların dualarını dinleseydi, sürekli birbirlerinin aleyhine dua ettikleri için, insanların hepsi yok olurdu.
Belaların en korkuncu sayılan ölüm bizim için bir hiçtir. Biz var oldukça o yoktur. O varken de biz yokuz. Bunun sonucu olarak da ne ölüleri ne dirileri ilgilendirir. Çünkü birincilerin olduğu yerde o yoktur. İkincilerin de artık kendileri yoktur.
Ölümden korkmak anlamsızdır, çünkü yaşadığımız sürece ölüm yoktur, ölüm geldiğinde ise artık biz yokuz.
200 syf.
·18 günde·2/10
Kitabın adında Epiküros olsa da kitabın yazarı Epiküros değil, içeriği de o değil. Hatta yazarı kim oda belli değil. İçeriği ne derseniz tamamen savruk, oradan oraya atlayan düşünce tarihi insanlarını tanıtmak gibi bir şey. Amacı nedir kitabın çözemedim.
120 syf.
·10/10
Hayallerin bize değerli gibi gösterdiği sahte zevklere ve yalancı servetlere ihtiyacımız yoktur;çünkü doğamız basit nimetlerle de yetinir.Servet ve makam için sonsuz tasalar içinde yaşamaktansa mütevazi ihtiyaçlar içindeki o sakin mutluluğu kendimiz yaratmalıyız.Bu da suçsuz bir vicdanla,sakin bir düşünce ve doğruluktan ayrılmamakla olur.
İnsan kişiliğini ve insan ahlakını esas alan eserler her zaman hoşuma gitmiştir. bu kitabın da okunması gerektiğini düşünüyorum.İlginçtir binlerce yıl öncesinden insan eleştirisi günümüz insan eleştirisi ile neredeyse aynı. Belli ki insan binlerce yıl geçse de değişmeyecek ve seçimler bizi az da olsa mutlu ederken daha çok felaketlere sürüklemeye devam edecek.En iyisi mi ,ete can veren ruha ahlak yapısı sağlam kişilikler verelim. Belki o zaman güneş bizim için de doğar.
İyi Okumalar.
120 syf.
·5 günde·Beğendi·10/10
Kitabın, Remzi Kitabevinin yayımladığı 1962 baskısını okumak dili biraz eski de olsa daha keyifliydi. Hazcılığın kurucusu Epikürü merak ediyorsanız okumanızı tavsiye ederim.

Yazarın biyografisi

Adı:
Epikür
Tam adı:
Epiküros Epikür Ἐπίκουρος
Unvan:
Yazar, Filozof
Doğum:
Sosigenes, 341
Ölüm:
MÖ 270, Atina, Yunanistan, 270
Epikuros (kısaca Epikür) (d. MÖ 341 Sisam - ö. MÖ 270), Helenistik felsefenin en önemli düşünürlerinden birisidir.

Epikür bir ahlak felsefesi geliştirmiştir ve felsefenin ana düşüncesi mutluluktur (eudaimonia). Ona göre insan, tabiatı itibarıyla acıdan, üzüntüden, kaygıdan kaçıp neşe ve haz peşinde koşar. Bu yüzden bireyin temel amacı da mutluluk ve hazza ulaşmaktır. Fakat bu mutluluk ve haz materyalist özellikler taşır; maddi hazlar önemlidir. Bununla birlikte insan dinsel kaygı ve sınırlamalardan uzak durmalıdır. Felsefenin görevi de buna göre belirlenmiştir: insanın mutluluğa giden yolunu araştırmak.

Epikür, insan mutluluğu dışında antik Yunan felsefesinin soyut tartışmalarıyla ilgilenmemiştir.

Haz ve Acı Değiştir
Epikür, hedonizmi andıran bir biçimde, mutluluğun ve iyiliğin ölçütü olarak haz ile acı kavramlarını temel alır. Fakat bu kavramları Hedonistler ‘zevk, eğlence ve neşeye ulaşma’ hedefini açıklamakta kullanırken Epikürcüler bunu ‘beden sağlığı ile ruhsal dinginliğe ulaşmak’ hedefini açıklamakta kullanır.

Haz, basitçe acı veren şeylerden kaçıp dinginliğe ulaşmak anlamına gelir. Acı ise biyolojik açıdan açlık, susuzluk, üşümek, hastalanmak gibi durumlardır; manevî açıdan ise ruhsal gerginlikler, depresyon, korku, endişe, kaygı hâlinde bulunmak anlamına gelir.

Epikür, arzuları üçe ayırır:

Doğal ve zorunlu: Hayatta kalacak ölçüde beslenmek, barınma, sağlıklı olmak...
Doğal ama zorun olmayan: Fazladan beslenmek, cinsel faaliyetler…
Ne doğal ne de zorunlu: Mal mülk edinmek, şöhret, ihtişam, lüks

Yazar istatistikleri

  • 39 okur beğendi.
  • 42 okur okudu.
  • 58 okur okuyacak.
  • 2 okur yarım bıraktı.