Hal Niedzviecki

Hal Niedzviecki

Yazar
8.7/10
19 Kişi
·
47
Okunma
·
3
Beğeni
·
547
Gösterim
Adı:
Hal Niedzviecki
Unvan:
Kanadalı romancı ve kültür eleştirmeni
Doğum:
Kanada, 9 Ocak 1971
9 Ocak 1971 tarihinde Ontario, Brockville’de doğan Kanadalı romancı ve kültür eleştirmeni Hal Niedzviecki Toronto Üniversitesi’ndeki lisans eğitimi ardından Bard College’da yüksek lisans eğitimini tamamladı. 2002 yılında bir arkadaşıyla birlikte yeraltı sanatlarıyla ilgilenen Broken Pencil dergisini kurdu. Bölgesel ve ulusal birçok dergi ve gazetede yazan Hal Niedziecki’nin roman, deneme, antoloji gibi türlerde yayımlanmış kitapları şunlardır: Concrete Forest: The New Fiction of Urban Canada (1998); Smell It (1998); Lurvy, A Farmer’s Almanac (1999); We Want Some Too: Underground Desire and the Reinvention of Mass Culture (2000); Ditch (2001); The Original Canadian City Dweller’s Almanac (2002); Hello, I’m Special: How Individuality Became the New Conformity (2004) [Bu kitap Ayrıntı Yayınları’nın yayın programına alınmıştır]; The Program (2005); The Big Book of Pop Culture: A How-to Guide for Young Artists (2006)
Hızla değişen dünyada uyduruk, seri olarak üretilmiş, anında şöhret olmak gibi başka çeşit otoritelere giderek kendimizi teslim ediyoruz.
Eğer her şey serbest, herkes özelse, konformizm ve bireyselliği eşit şekilde ihtiva eden, her insan eylemini pop ürünü olarak tüketip geri fışkırtan sistemde, samimi bireysel kimlik, aslında kaçınılmaz olarak yok olmaz mı?
Hemen hemen herkes şöhretli bir "bar aşçısı", DJ ya da düğünlerde fırsat kollayan rap yıldızı olma arayışı içine giriyor.
Muhafazakâr bir hayata sahip gözüken birinin, içki ve uyuşturucudan ölen bir pop yıldızını taklit etmekte kendini özgür hissetmesi, bireysel değerler sisteminin kültürümüzde ne kadar derinlere sızdığının bir tezahürü.
Hal Niedzviecki
Sayfa 31 - Özelin Normali
İşte çelişkili ihtişamıyla "Ben Özelim" tekdüzeliği. Binlerce genç, birbirinin aynısı olan şarkıları söylemeyi planlayıp aynı hayali kuruyor: Her biri kendisinin özgün bir birey olduğuna ve seçilerek, yıldızlığın mihrabına çıkacağına inanıyor.
Hal Niedzviecki
Sayfa 88 - Herkes Yıldız
Bir taraftan, kişinin hayatını yenileme, kendi hikâyesini belirleme potansiyeli, pozitif, özgürleştirici bir gelişim olmakla birlikte, diğer taraftan devamlı yenilenme ihtiyacı, yeterince iyi olan bir hikâyeye ulaşamamak, sürekli endişe, korku, depresyon ve hatta delilik tohumları saçıyor.
Batı dünyasının milyonlarca "normal" vatandaşı, ilerde kendilerini bir çeşit şöhretin beklediğini düşünüyor. Onlar sanatçı, filozof, punkçı, anarşist, aktör, aktivist veya entelektüel değiller. Normal genç kadınlar ve erkekler olarak da özel olabilecekleri, olmaları gerektiği ve mutlaka olacakları fikrinin normalliğini benimsiyorlar.
Hal Niedzviecki
Sayfa 30 - Özelin Normali
272 syf.
·7 günde·Beğendi·8/10 puan
Bir zamanlar antikonformistlik olarak algılanan bireysellik günümüzde nasıl konformizm haline geldi?
Kitap işte bu soru üstünden ilerleyip Amerikan pop kültürün tüm dünyada hepimizi nasıl etki altına aldığını ve bunu hangi yöntemelerle yaptığını anlatıyor. Günümüz toplumunda popüler kültürün hepimize dayattığı "özel" olma duygusunun aslında nasıl hepimizi sıradanlaştırdığını görüyoruz. Peki bunun için kimi suçlayacağız? Tabiki kendimizi. Çünkü bunu biz istedik. Hepimiz hep beraber kendi isteğimizle dijital platformlara üye olduk. Kendi isteğimizle talk showları izliyoruz. Hepimiz kendimiz o dünyaya ait hissetmek için can atıyoruz. Bu kitap bana göre bir eleştiri kitabının ötesinde toplumsal bir özeleştiri kitabı da aynı zamanda. Kitapta verilen örnekleri okuyunca aklıma bu karantina sürecinde ülkenin en önemli ikinci gündemi Survivor programı geldi. Bundan bir çıkış yolu var mı peki? Sanmıyorum. Zaten yazar da bir çözüm yolu sunamıyor ve bunu da belirtiyor.
En azından içinde bulunduğumuz durumu daha iyi anlamak için herkesin okuması gerektiğine inandığım bir kitap.
312 syf.
Satırlalarıma başlamadan önce "Bu inceleme dahi bir "dikizlenme" ürünü olacak " çelişkisini yaşadığımı söylemeliyim. Dünya nüfusu arttıkça yalnızlaştığımız bir gerçek, kitleden hem kopmak hem de onlara kendimizi göstermek istiyoruz. Yeteneklerimize veya yeteneksizliğimize göre" bakın ben de buradayım! "diyoruz olabildiğince çok. Ama bunu mahallemizde, arkadaşlarımızın, akrabalarımızın yanında, iş ortamımızda ya da evimizin tam ortasında değil hiç tanımadığımız insanlara karşı yapıyoruz. Dikizlenmeyi sevdiğimiz kadar dikizlemeyi de seviyoruz. Kim? nerede? Kiminle? Ne yapmış? Hiç mi oynamadık okul sıralarında? Ki burada da dedikodu kültürümüz devreye giriyor. Evet evet bu bir kültür. Yine bir topluluğa ait olma çabamız homo sapiensliğin ilk günlerinden itibaren.(Yazar diğer primatların tımar sistemi ile benzetmiş dedikoduyu).
Kitap 7 bölümden oluşuyor, coşkuyla okuduğum bölüm takdir edersiniz ki "dedikodu, çalıntı bilgi ve dikizlemenin cazibesi". İlk bölümden itibaren tv programları eleştirisi başlıyor ve İnternet üzerinden devam ediyor. "Herkes 15 dakika ünlü olacak." Bu tez üzerinden ilerleyip ABD de "15 dakika ünlü" olanların hayatlarını irdelerken aklıma geldi "11 Eray ne yapıyor acaba? " ( Tv hayatımı Eray elenince bırakmıştım). Kendimi tuttum araştırmadım. Zira kitap akıcı hatta biraz da mizahi bir dil ile yazılmış dolayısıyla bir sonraki sayfa Eray'ı dikizlemekten daha cazipti. Ayrıntı yayınlarının Lacivert Kitaplar (neden lacivert? araştırmamalıyım, araştırmamalıyım ) serisinden okuduğum ilk kitaptı.İkincisine de bu satırları bitirir bitmez başlayacağımı söyler iyi okumalar dilerim :)
312 syf.
·Puan vermedi
Farkında mısınız? "Dikizleme Çağı " na çoktan girdik. Hemde hiç hissetmeden. Sanki hep o çağı yaşıyormuşçasına ve büyük bir hızla. Artık hayatımız sır olmaktan çıktı; ayrıntı denizinde yüzer olduk. Bizler sürekli başkalarını dikizlerken, birileride bizi dikizliyor...
272 syf.
·Beğendi·10/10 puan
yazarın diğer kitabı olan "dikizleme günlüğü" ile aynı bağıntıda bir kitap . bireyin etrafındaki bireyler tarafından pohpohlanması veyahut toplumsal yapı ile başedemeyen bireyin kendine çıkar yol olarak üst insanlık gibi bir kimlik seçmesi üzerine bir kitap . yazar diğer kitabındaki gibi yeri gelince yine ağır eleştiri ve aşağılamalar yapıyor beni biraz rahatsız etti . öte yandan güzel bir araştırma kitabı .
312 syf.
·17 günde·10/10 puan
Sosyal medyanın bu kadar yaygınlaşmadığı, çılgınlığın yeni yeni başladığı dönemde yazılmıştır. Şimdi geldiğimiz noktaya bakınca kitabın güncelliğini yitirdiğini, konunun kitapta anlatılanı aşıp gittiğini söyleyebiliriz.
312 syf.
·Beğendi·10/10 puan
yazar sosyal medyadaki röntgenci ve teşhirci ikililiğine vurgu yapmıştır kitapta . kitapta blog yazarları ve biri bizi gözetliyor tarzındaki programlara katılanlar ile kendi yaptığı mulakatlara yer vermiştir . tespitler ve konunun yakalndığı yer çok başarılıdır . bazen ağır yargıya giriştii yerler olmasına rağmen güzel bir kitaptır .

Yazarın biyografisi

Adı:
Hal Niedzviecki
Unvan:
Kanadalı romancı ve kültür eleştirmeni
Doğum:
Kanada, 9 Ocak 1971
9 Ocak 1971 tarihinde Ontario, Brockville’de doğan Kanadalı romancı ve kültür eleştirmeni Hal Niedzviecki Toronto Üniversitesi’ndeki lisans eğitimi ardından Bard College’da yüksek lisans eğitimini tamamladı. 2002 yılında bir arkadaşıyla birlikte yeraltı sanatlarıyla ilgilenen Broken Pencil dergisini kurdu. Bölgesel ve ulusal birçok dergi ve gazetede yazan Hal Niedziecki’nin roman, deneme, antoloji gibi türlerde yayımlanmış kitapları şunlardır: Concrete Forest: The New Fiction of Urban Canada (1998); Smell It (1998); Lurvy, A Farmer’s Almanac (1999); We Want Some Too: Underground Desire and the Reinvention of Mass Culture (2000); Ditch (2001); The Original Canadian City Dweller’s Almanac (2002); Hello, I’m Special: How Individuality Became the New Conformity (2004) [Bu kitap Ayrıntı Yayınları’nın yayın programına alınmıştır]; The Program (2005); The Big Book of Pop Culture: A How-to Guide for Young Artists (2006)

Yazar istatistikleri

  • 3 okur beğendi.
  • 47 okur okudu.
  • 2 okur okuyor.
  • 71 okur okuyacak.
  • 1 okur yarım bıraktı.