Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Harputizade Hacı Mustafa Efendi

Harputizade Hacı Mustafa EfendiRed ve İsbat yazarı
Yazar
0.0/10
0 Kişi
2
Okunma
0
Beğeni
214
Görüntülenme

Harputizade Hacı Mustafa Efendi Sözleri ve Alıntıları

Harputizade Hacı Mustafa Efendi sözleri ve alıntılarını, Harputizade Hacı Mustafa Efendi kitap alıntılarını, Harputizade Hacı Mustafa Efendi en etkileyici cümleleri ve paragragları 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Ruhu halkedemeyişimiz
"Bu unsurun (hayat unsurunun) fosfor, kükürt, demir gibi maddelerden meydana gelmesi neticesinde hayat, yani daha kapsamlı tarif ile ruh denilen(hakikati meçhul bir emirle) cevherin meydana geldiği sözüne katılmak mümkün değildir. Çünkü bu çeşit hücreyi biz de kendi elimizle meydana getirebileceğimiz hâlde, söz konusu emr-i mâneviyi, yani ruhu meydana getiremeyiz. Kısaca söylemek gerekirse ruh(emr-i mânevi) hiçbir zaman ve hiçbir şekilde maddenin zâtî gereklerinden meydana gelemez."
"El-eşyâ'u tenkeşifu bi-ezdâdihâ" * meşhur kaidesince materyalistlerin vehim ve hayallerine ve dayandıkları çürük ve bozuk esaslarına vakıf olunca İslâmiyetin yüceliği ve kutsiyeti âcizane nezdimde bir kat daha tecelli ve tezahür eylediğinden materyalistlerin hurafelerine bütün kardeşlerimin de vakıf olmalarını temenni ve tavsiye ederim."
Reklam
"Sonunun, sonsuza nispeti daima ve her mertebede hiçtir."
"Farmasonların emellerinden biri de bütün memleketlerde cumhuriyet tesisidir. Zira hükümdar sülaleleri daima dindar olduklarından padişahların imparator ve kralların varlığı dinsizliğin yayılması ve yenileşmesi için güçlü bir engel teşkil ediyor. Özellikle şükürler olsun devletimizde olduğu gibi padişah hilafet mukaddes sıfatını da taşırsa, farmasonlar için böyle bir hükümdar, ortadan kaldırılması zorunlu en büyük düşman kabul olunur."
"Bizim tartışmamız ve bu bahis sırf bilimsel ve akli ve mantıksal olmak lazım gelirken bunlar akıl ve mantığı bir tarafı bırakarak hemen görebildikleri şeylere mesai hasrediyorlar. Bu ise insanın tenezzül edebileceği sahadan tek aşağı bir durumdur ki adeta hayvanlara mahsus olan bir sıfattır. Çünkü onlar da sırf duyularının idrakine odaklanarak faydalı veya zararlı bir şey görüp istemedikçe bir tedbire ve düşünmeye lüzum hisseylemezler. Bizim arzu ve iddiamız ise akıl ve hikmetin bir gereği. İhtiyatlı davranıp da emrivaki(Ahiret) karşısında bulunmazdan önce hakikati keşfederek kurtuluş çaresini ve gerekli tedbiri yerine getirmektir işte insanın diğer hayvanlardan farkı ve ayrımı da bu noktadadır."
Sebepler inkâr edilmez
"Bunlar zannediyorlar ki: Güya yaratıcı itikadında olanlar, görünür sebepleri de inkar ederek her şeyi doğrudan doğruya ve sebepsiz olmak şartıyla yaratıcıya dayandırırlar. Halbuki yüce yaratıcı sonuçları sebeplerine bağladığından yaratıcı itikadında olanların sebepleri inkar eylemeleri yoktur. Fakat bu sebepler kesinlikle gerekli ve zorunlu değil, aksine olağan sebepler ve görünür şartlar olmak üzere kurulmuştur."
Reklam
"Çünkü herhangi bir cisimde bir ahenk ve intizam gözlemlersek mutlaka ilim ve hikmet ve tedbir ve maslahat gereğidir. Çünkü ahenk ve intizamın irade ve idrake sahip olmayan tabiata isnadı, iftiradır ve hezeyandır. Ve herhangi bir cisimde değişim ve ihtilaf eserlerine tesadüf edersek ise, mutlaka ilim ve irade ve kast ve kudret gereğidir. Çünkü kanunları, kesin ve genel olan tabiata nispetenlemek ahmaklıktır ve akılsızlıktır."
"El-eşyâ'u tenkeşifu bi-ezdâdihâ" * meşhur kaidesince materyalistlerin vehim ve hayallerine ve dayandıkları çürük ve bozuk esaslarına vakıf olunca İslâmiyetin yüceliği ve kutsiyeti âcizane nezdimde bir kat daha tecelli ve tezahür eylediğinden materyalistlerin hurafelerine bütün kardeşlerimin de vakıf olmalarını temenni ve tavsiye ederim."
Materyalistlerin ilmi, dokundukları şeyler adedincedir.
"Sizin ilimleriniz ve keşiflerinizde çıkarsama vasıtanız ve dayanağınız olan tecrübe ve âlet ve araçlarınızın eksik olmadığı varsayılsa ve teslim olunsa bile, bunun gibi sırf ilmî ve aklî olan yüksek ve kesin meselelerde tecrübe ve âletleriniz çıkarsama ve delillendirme vasıtası olabilecek mahiyete sahip değildir. Çünkü örneğin tecrübe, yalnız tecrübe edene ve ancak tecrübe olunan șeyler hakkında bir bilgi ifade edebilir."
Göz ile görünmez, akıl ve gönül ile görülür.
"Halbuki madde ve kuvvetin haricinde bir müddebir hakimin varlığına inananlar, o Zât-ı Akdes'i bu fani dünyada görmek ve görebilmek düşüncesinde değil; aksine ancak kesin aklî delillere dayanarak o Zât-ı Akdesini varlığına, birliğine, azametine ve kemâlî sıfatlarına ilişkin kesin bilgi ve kâmil iman elde etmek fikir ve arzusundadırlar."
Reklam
"... o Zât-ı Akdes'in maddenin ve alemin varlığından önce mevcut olması ataletini değil, aksine kemalini ve zenginliğini ve benzersizliğini ve imtiyazını destekleyip güçlendirecek hallerdendir."
"Yaratıcı kudretini şaşırtıcılığına ve sonsuz hikmetini güzelliklerine sahip bir nazar atfeylediğimizde kainatta ilim ve hikmetin eseri ve kast ve kudretin gereği olan birçok muntazam ve mükemmel işler görürüz ve kesin surette anlarız ki, o kusursuz ve tam intizamı içeren şeylerin, kendi kendine ve bilinçsiz olan tabiat tarafından oluşturulması ve yetkinleştirilmesi imkân dairesi dışında olup mutlaka ilim ve hikmet sahibi bir Hakîm Müdebbirin, özel bir surette tayin ve tercih ve yaratma icadı ile meydana ve varlığa gelmiştir."
"Örneğin üç varlık türü denilen madenlere, bitkilere, hayvanlara göz attığımızda çeșitli tabakalarına ve farklı kısımlarına tesadüf ederiz. Bunlardan herbirinin çok sayıda türleri ve sınıfları ve mahiyetlerinin, değerlerinin, özelliklerinin ve yine renklerinin, şekillerinin, miktarlarıın, tatlarının, kokularının, kimyasal özelliklerinin ve
Ateistlere ithaf olunuyor
Ve yine deriz ki, bu bîçâre âvâreler tuttukları da'vânın azametiyle ma'kûsen mütenâsib birtakım çörçöp, hâr u has, engin ve pesîn, sefîl, hakîr delîller ve şübhelere istinad ediyorlar.