Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Hasan Çınar

Hasan ÇınarBir Müftünün Kaleminden Fetvalar yazarı
Yazar
0.0/10
0 Kişi
7
Okunma
0
Beğeni
137
Görüntülenme

Hasan Çınar Gönderileri

Hasan Çınar kitaplarını, Hasan Çınar sözleri ve alıntılarını, Hasan Çınar yazarlarını, Hasan Çınar yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
*Soru*:Bir büyükbaş hayvanın beş hissesini ben, iki hissesini de iki arkadaşım, birer hisse ortak satın alabilir miyiz? *Cevap*:Evet, alabilirsiniz, caizdir. Ancak, aile içi kurbanı olmadığı için, hisse sahipleri arasında adil paylaşım yapabilme adına, teraziyle yediye taksim edilmelidir. Sonra kura çekilir ve beş hisseyi bir kişi, diğer iki hisseyi de diğerleri birer hisse alırlar. Böylece son sınır yediye tamamlanmış olur. Hisseler tek olsun, çift olsun caizdir. İki kameri yılını doldurmuş sığır, manda vb. ile beş yaşını doldurmuş deve gibi kusuru olmayan büyükbaş hayvanlar 7 hisseye kadar kurban olabilir. Önceden büyükbaş kurbanlık hayvan satın alınca 2 veya 3 gibi hisse sayısını sınırlarsanız daha sonra ortak alamazsınız. “Yedi hisseye kadar kurban niyetiyle ortağımız olabilir” diye niyetlenmek en doğru olanıdır. Selam ve Hürmetlerimle. Dr. Hasan ÇINAR Ankara Müftüsü
*Soru* : Taksitle, vadeli veya kredi kartıyla kurban satın alıp kesmek caiz midir? *Cevap* : Evet, caizdir. Kendisine kurban kesmek vacib olan kimse, taksitle senet imzalayarak veya kredi kartıyla bir kaç ayda kıymetini ödemek üzere kurbanlığı satın alıp kesmesi caizdir. Tabi vakti geldiğinde borcunu ödemesi gerekir. Yoksa faize girer ki faiz haramdır. Peşin 14.000₺, vadeli 3 ayda ödemek şartıyla 15.000₺ ye kurbanlık hayvanı satın alıp kesmek caizdir. Çünkü bu şekillerde alınan kurbanlık hayvana, peşin alınanlar gibi sahip olunur. Yani satın alanın tam mülkiyetine geçmiş olur. Kurban helal kazançla satın alınır. Haram kazancın kurbanı da, zekatı da olmaz. Hatta mirasçılara miras olarak da kalmaz. Böyle yollarla elde edile malı ya asıl sahibini bulup teslim etmeliyiz veya sevap beklemeden çok muhtaç durumda olan kimselere vermeliyiz. Selam ve Hürmetlerimle Dr. Hasan ÇINAR Ankara Müftüsü
Reklam
*Soru*:Düğün için kredi kartıyla çeyrek altın satın alabilir miyim? *Cevap*:Altın, gümüş veya Türk Lirası gibi değerlerin birbirleriyle satışı dinimize göre, kesinlikle peşin olmalıdır. Özellikle bunların veresiye satışı caiz değildir. Müşteri düğün için çeyrek altın satın almak isterse anında kıymetini vermesi gerekir. “Bir saat sonra, bir gün sonra, bir hafta sonra parasını vereyim veya deftere yaz bir ay sonra vereyim“ demek caiz değildir. Buna ribe-i nesie yani zaman, veresiye faizi denir. ( Tefadül faizi yani fazlalık faizi ayrı konudur. İnşaallah ilerde değiniriz.) Kredi kartıyla altın alışı, eğer anında karşılığı olan para satıcının hesabına geçerse bu akit caizdir. Yok karşılığı hemen satıcının mülküne geçmezse bu zaman faizine girer ki faiz haramdır. Bundan dolayı peşin parayla çeyrek altını almanızı tavsiye ederiz. Akit, karz-ı hasen ve emanet her biri ayrı sonuçları olan konulardır. İnşaallah ilerde işleyeceğiz. Selam ve Hürmetlerimle Dr. Hasan ÇINAR Ankara Müftüsü
*Soru*:Yüz elli bin TL'ye bir arsa satın aldım. Daha sonra arsanın yüz bin TL'den fazla etmeyeceğini birkaç yerden öğrendim. Çok aldanmışım. Dinimize göre bu akdi bozabilir miyim? *Cevap*:Akit geçerli olmakla birlikte eğer bir alışverişte gabn-ı fahiş denilen aşırı aldatma varsa dinen bu akdi fesh etme hakkınız vardır. Aldatmak günahtır. Böyle bir akdi bozmak caizdir. Halk arasında yiyecek ve içecek olarak devamlı tüketilen ekmek, tuz, zeytin vb. mallarda; piyasa değerinden en fazla %5, menkul mallarda; araba, buz dolabı, mobilya vb. piyasa değerinden en fazla %10, gayr-i menkul mallarda; tarla, ev vb. piyasa değerinden en fazla %20 fazlasına satış yapılabilir. Bunun üzeri ise gabn-ı fahiş sayılır. Selam ve Hürmetlerimle Dr. Hasan ÇINAR Ankara Müftüsü
*Soru* : Camiide sesli Kur'an okunuyor ve bazı dinleyenler de var. Bu durumda namaz kılmamız caiz midir? *Cevap* : Kur'an-ı Kerim’i okumak ibadettir. O anlaşılsın diye inmiştir. Hem lafzı, hem de manası Allah (cc )’ın Kelamıdır, mu’cizedir. Hatim etmek ve okumak sünnettir. Dinlemek ise farz-ı kifayedir. Kur'an okunurken dinleyen varsa orada namaz kılmak caizdir. Kur'an’ı okuyan için her harfine on sevap yazılır. Ayrıca, genelde farzlar sünnetlerden daha sevaptır. Üç yerde ise tersinedir. Yani sünnet farzdan daha sevaplıdır. 1. Kur’an'ı okuyan dinleyenden daha çok sevap alır. 2. Selam vermek sünnet almak farzdır ama selam vermek daha sevaptır. 3. Borçlunun borcunu vermesi farzdır ama borç verenin borcu geri almayıp, bağış yapması sünnettir. Bu üç durumda sevabın çoğunu Sünneti işleyen alır. Selam ve Hürmetlerimle Dr. Hasan ÇINAR Ankara Müftüsü
*Soru*: Cuma namazının sonunda kılınan iki rekat vaktin son sünnetini kılmak gerekir mi? Delili var mıdır? *Cevap*: Evet, farzdan önce ve sonra kılınan namazlara "Cuma'nın sünneti"diye niyet ederken son iki rekat için de; “ niyet ettim vaktin son sünnetini kılmaya “ diye niyet ederek kılarız. Bu  “Haleb-i Sağir” isimli eserin “ Nevafil “ bahsinde geçmektedir. Ebu Yusuf ( ra. ) göre de bu iki rekat kılınır. Dayanağı da Hz. Ali ( kv. )’den gelen bir rivayettir. Selam ve Hürmetlerimle Dr. Hasan ÇINAR Ankara Müftüsü
Reklam
*Soru*:4 Rekatlı bir namazın dördüncü rekatına yetişen biri namazını nasıl tamamlar? *Cevap*:Bir kimse dört rekatlı namazlardan birinin dördüncü rekatında imama ayakta ya da rükuya yetişerek uysa imam ile teşehhüde(Tahiyyata) oturur ve imam soluna “ Esselamu...”  diyince hemen kalkar. Sübhaneke, eûzü besmele, Fatiha ve bir miktar Kur’an okur. Rüku ve secdelerden sonra oturur. Yalnız Tahiyyat’ı okur.  Ve ayağa kalkar. Besmele ile Fatiha’yı ve bir miktar daha Kur’an ayetlerini okur. Sonra rüku ve secdelere varır, oturmaksızın kalkar. Yalnız besmele ve Fatiha ile bir rekat daha kılarak son oturuşu yapar. Tahiyyat’ı, salavatları ve duaları okuyup selam vererek namazını tamamlar. Yanılma secdesi gerekmez. Selam ve Hürmetlerimle Dr. Hasan ÇINAR Ankara Müftüsü
*Soru*:Bahçeden aldığımız portakal, mandalina vb. mahsülün zekatını vermemiz gerekir mi? *Cevap*:Evet, alınan mahsülün öşrünü (zekatını) vermek farzdır. Eğer sulama masrafımız yoksa mahsül alınınca  onda biri (1/10) veya kıymeti ihtiyaç sahiplerine verilir. Eğer masraf mal sahibi tarafından karşılanıyorsa o zaman yirmide bir (1/20)  fakirlere öşür olarak verilir. Üzerinden bir yıl geçmesi gerekmez. Her mahsül alındığında öşrünü (zekatını) vermek farzdır. Ayrıca  *öşürle* (bağ, bahçe, tarla vb.) *zekatın* (para, ticaret malı, altın vb. ) farkı; zekatta borçlar düşülür ama öşürde düşülmez. Selam ve Hürmetlerimle Dr. Hasan ÇINAR Ankara Müftüsü
*Soru*:Ayaklarına mest giyen ve üzerine mesh eden, ayaklarını yıkayanlara imamlık yapıp namaz kıldırabilir mi? *Cevap*:Evet, kıldırabilir. Mestler üzerine mesh etmek de yıkamak gibidir. İmamlık yapabilecek kapasiteye sahip olan kimsenin mestler üzerine mesh yaparak aldığı abdestle, ayaklarını yıkayarak abdest almış olanlara imamlık yapması caizdir. Hatta; teyemmüm abdesti alan suyla abdest alanlara, ayakta duramayıp oturarak rüku ve secdeyle namaz kılan birinin ayakta namaz kılanlara imamlık yapmasının da mahzuru yoktur caizdir. Selam ve Hürmetlerimle Dr. Hasan ÇINAR Ankara Müftüsü
*Soru* : Yaşlandım. Saçlarımı siyaha boyatmam caiz midir? *Cevap*: Erkekler için mekruhtur. Uygun değildir. Ama illada boyatacaksa kına ve benzeri renklerde boyatabilir. Ancak bu boyaların hangisi olursa olsun saçın bizzat kendisine suyun ulaşmasına engel olmamalıdır. Yani saçta tabaka meydana getirip, saça suyun nüfuzuna engel olmamamalıdır. Eğer tabaka oluşturur altına su geçirmezse gusül abdesti ve namaz abdesti erkeğin de kadının da sahih olmaz. Kadınlar için ise saçlarını boyatmak tesettüre riayet etmek şartıyla caizdir. Müslüman kadının diğer mahrem yerlerini yabancı erkeklere göstermesi caiz olmadığı gibi,  saçlarını da göstermesı caiz değildir. Baş örtüsü dinimizde farzdır. Selam ve hürmetlerimle. Dr. Hasan ÇINAR Ankara Müftüsü
21 öğeden 1 ile 10 arasındakiler gösteriliyor.