Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

İhsan Nuri Paşa

İhsan Nuri PaşaKürtlerin Kökeni yazarı
Yazar
6.0/10
1 Kişi
8
Okunma
1
Beğeni
1.199
Görüntülenme

İhsan Nuri Paşa Sözleri ve Alıntıları

İhsan Nuri Paşa sözleri ve alıntılarını, İhsan Nuri Paşa kitap alıntılarını, İhsan Nuri Paşa en etkileyici cümleleri ve paragragları 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Dirok
Evliya Çelebi adlı ünlü Türk gezgini 1056 (Miladi 1646) tarihli Seyahatname'sinde: "Kurdistan'ın kuzey sınırı Erzurum, güney sınırı Basra Körfezi'dir" diyor (*). Şark i Kadim (Eski Doğu) Tarihi de: "Kürt Kavmi'nin alanı Basra Körfezi'nden Hazar Denizi'ne dek uzanır" diye yazar. Kürt Aşiretleri adlı, Umumi Aşiretler ve Göçebeler Müdürlüğü'nün Osmanlı Devleti'ndeki Kürtler konusunda 1918 yılında İstanbul - Orhaniye Matbaa'sında basıp yayınladığı kitap de yine: "Kürt aşiretleri güneyde Irak ve Musul, kuzeyde Lazistan ve batıda Anadolu, doğuda Acemistan ile Ararat Dağları'nda otururlar" diye, yalnız Türkiye Kürdistanı'nı belirtiyor. Türkler bunu itiraf etmiş oluyorlar.
Îhsan Nûrî paşaKitabı okudu
Bugünkü Kürt lehçeleri arasında yüzeysel ayrılıklar (*) șundan dolayıdır: İslamiyetten sonra Kürt dilinde lehçelerin birliğini sağlayacak olan okuyup yazmak yerine, sömürgecilerin dillerinden kelimeler de Kürdistan'da oldukça yayıldı. Kürt Ulusu birliğini sağlayamadı, yitirdi. Çeşitli bölünmelere uğradı durdu. Sasaniler devrinde devlet Kürtçeye hayli yakın olan Pehlevice idi. Hatta Pehlevice o zamanın Kürtçesiydi denebilir (31). İslamiyetten sonra, dünyaca ünlü, İslam dünyasının kendisiyle övündüğü büyük Kürt padişahı olan Selahaddin Eyyubi, Mısır sultanı ve İran şahları da adeta ona tabi oldu. İlkin Araplar, sonra Farslar adına saltanat ettiler (**). (*) Kürtçenin Lehçeleri arasındaki ayrılıklar gerçekten de yüzey-seldir. Dilbilimsel yönden birçok benzerlik bir yana, örneğin Paris'te Yaşayan Doğu Dilleri Enstitüsü Profesörlerinden Joyce Blau'nun hazırladığı Dr. Şivan tarafından Türkçeye çevrilen Kürtçe sözlük (Fer- hing)'deki 6530 Kurmanci sözcükten 2271 'nin Zaza (Dimili) lehçesinde de kullanıldığını, yani toplam kelime sayısının üçte birinin ortaklaşa kullanıldığını saptadık. Ç.N. (**) Eyubiler kastediliyor - Ç.N.
Îhsan Nûrî paşaKitabı okudu
Reklam
Guti
Hepsinden de önce Xaldi (Khaldi), Araratî, Subarî, Nayrî, Mîtan ve Muşkiler'in Gutiler'den olduğunu gösteren açık tarihsel bir belge vardır. Bu belge 1. Salmanasar'la ilgilidir. Kürt ve Kürdistan Tarihi'nden çevirip ilgili bölümü aynen aktariyoruz. Bu padişah 1280-1261 yılları arasında saltanat sürmüş olup adı geçen kitabede şunları yazıyor: "Bu yy.'da bir yıldız gibi parlayan Kavmi, yalnız çokluğuyla değil, belki azimle, şiddetle, dehşet ve yakıcılıkla tanınmışlardır. Düşmanlıkları bana karşı sürüp gitti." Savaştan sonra ise onlar için diyor: "Ararat sınırından Tur Abidin'e dek bu memleket içinde su gibi Guti kanı akmıştır." Kürt ve Kürdistan tarihi yazan rahmetli Emin Zekî Beg, yine şöyle yazıyor: "Bundan anşılıyor ki Guti Kavmi'nin isyan yeri Ararat'dan Tur Abidin kollarına dek uzanıyordu. Bu belgeye göre ve Tugulti İnorta'nın rivayetine göre, genellikle Zagros Bölgesi, Guti Kavmi'nin vatanı olmuştur. Bextiyari (Bahtiyari) Mal a Mîr Kitabeleri'nden daha önce söz edildiği üzere açıkca anlaşılıyor ki, adı geçen bölge de, yani Enzan da Guti kabileleri ile meskun idi."
Îhsan Nûrî paşaKitabı okudu
"Asur Kralı Tugulti İnor (Tiglet Eynur) bi olayla ilgili olarak iki levhada açıklama yapıyor: Birinde Kuti sözcüğü, diğerinde Kuti yerine Kurti sözcüğünü kullanıyor." Mezopotamya Kavimleri adlı eserin yazarı, açık belgelerle Kürtlerin Guti soyundan geldiğini saptamıştır.
Îhsan Nûrî paşaKitabı okudu
1927 yılında Kürt aydınlan ve ileri gelenleri, Kürt Teali Ce­miyeti, Kürt Teşkilatı İçtimaiye Cemiyeti, Kürt Millet Fırkası ve Kürt Ulusal Birliği adlı dört örgütü feshederek Xoybun (Xwebûn] adlı bir örgüt kurdular. Aynı yıl İhsan Nuri, Ağrı Kürt Hareketi’ nin başkomutanı seçildi, hareketi yönetti. Ayak­lanma bölgesinde Gazîya Welat (Vatanın Çağrısı) ve Ağrı adlı haftalık Kürtçe gazeteler çıkarıldı. Üç yıllık çarpışmalardan sonra Türk Hükümeti, İranla anlaşarak bir bölüm verimli arazi­yi İran'a bıraktı ve İran'dan ayaklanma bölgesini kontrol altına almasına yarıyan dağlık araziyi aldı. Kürt Kuvvetleri sarıldı, ha­reket iki tarafın ağır kayıplanndan sonra Kültlerin yenilgileriyle son bulunca İhsan Nuri İran'a gidip 1976'da trafik kazasında ölümüne (!) dek orada kaldı. Yazar, bu eserini İran'da iken kale­me almıştır.
Îhsan Nûrî paşaKitabı okudu
İngilizler 1924-1925 yıllarında Musul sorunu ile ilgili olarak Türkiye ile anlaşmazlığa düştüler. O zamanki Cemiyet-i Akvam'a sorun havale edilince, Cemiyeti Akvam da bu bölgeye tarafsız devletlerin üyelerinden oluşan bir kurul göndererek bölge yerlilerinin eğilimini öğrenmelerini kararlaştındı. (*) Ku- rul bu bölgede araştırmalar yapıp bölgedeki yerli halklarla ilgili gözlemlerde bulunduktan sonra 1925 Temmuz'unda görüşlerini bir rapor halinde adı geçen yere sundu. Bu raporda Sincar ilçesinde yaşayan Ezidilerle ilgili şöyle deniyor: "Ezidiler cennette Kürt diliyle konuşulacağına inanırlar. Tanrı, Kuran-ı Kerim'i Kürt diliyle gönderdiği halde Muhammed onu Arap diliyle yazmıştır. Bu topluluk ibadetlerini de Kürt diliyle yapmaktadır! (*) Bu kurul şu kimselerden oluşuyordu: 1- Kont Teleki (Eski Macar Başbakanı), 2-Wirsen (Belçikalı Sefir), 3-Poulis (İsveçli Albay)- Ç.N.
Îhsan Nûrî paşaKitabı okudu
Reklam
İranname veya Eşkaniler Devri'nde İranlılar adlı kitabın II. cilt, I. bölümünün "İran Kürdistanı "ile ilgili yerinde Kürtler konusunda yapılan açıklamalar, doğu bilimciler ve tarihçilerin görüşlerini pekiştiriyor. Şöyle deniyor adı geçen kitapta: "Onlar en şerefli bir eski İran - Aryai boyu sayılabilir. M.Ö. 1800'de Babil'de hüküm süren Aryanlar arasında hukuk ve felsefenin doğduğunu, bunların Kasu, Kassit adlanıyla tarihte ün yaptıklarını söyleyebiliriz. Bunlar bugünkü Kürtlerin atalan. idiler. Asur kitabelerinde onlara Kurtik, Kurd, Kurti denmiş- tir..."
Îhsan Nûrî paşaKitabı okudu
1927 yılında Kürt aydınlan ve ileri gelenleri, Kürt Teali Ce­miyeti, Kürt Teşkilatı İçtimaiye Cemiyeti, Kürt Millet Fırkası ve Kürt Ulusal Birliği adlı dört örgütü feshederek Xoybun (Xwebûn] adlı bir örgüt kurdular. Aynı yıl İhsan Nuri, Ağrı Kürt Hareketi’ nin başkomutanı seçildi, hareketi yönetti. Ayak­lanma bölgesinde Gazîya Welat (Vatanın Çağrısı) ve Ağrı adlı haftalık Kürtçe gazeteler çıkarıldı. Üç yıllık çarpışmalardan sonra Türk Hükümeti, İranla anlaşarak bir bölüm verimli arazi­yi İran'a bıraktı ve İran'dan ayaklanma bölgesini kontrol altına almasına yarıyan dağlık araziyi aldı. Kürt Kuvvetleri sarıldı, ha­reket iki tarafın ağır kayıplanndan sonra Kültlerin yenilgileriyle son bulunca İhsan Nuri İran'a gidip 1976'da trafik kazasında ölümüne (!) dek orada kaldı. Yazar, bu eserini İran'da iken kale­me almıştır.
Îhsan Nûrî paşaKitabı okudu
Guti, Kurti ve Kusi adlarını ayırmak gerçekten güçtür. Gutiler’in ülkesi olan yerlerde Kurti ve Kusüeri; Kusilerin kaldığı bölgelerden Eiızan, Luristan (Loristan) gibi yerlerde de Kuti ve Kurtileri; Kardu ve Kümlerin kaldığ ülkelerde de Guti ve Kusileri görürüz. Artık şüphe yok ki, bu üç ad ya aynı milletin adlanydı ya da Kusi ve Kuıtiler Gutiler’in en büyük kabileleriydi; üstelik bunlar karışık yaşamışlardı. Sonradan da genel Kurd adım almışlardır. Eski vatanları İran'ın doğusundan Adana'ya, Kafkasya'dan Hazar Denizi ve Karadeniz kıyılarına, Şuş (Sus)’a dek uzanıyordu.
Gorî nûçeya 1925 Cemiyetî Akvam kirî:)
Ezidiler cennette Kürt diliyle konuşulacağına inanırlar. Tanrı, Kuran-ı Kerim'i Kürt diliyle gönderdiği halde Muhammed onu Arap diliyle yazmıştır. Bu topluluk ibadetlerini de Kürt diliyle yapmaktadır!
Reklam
ARARATİLER (Araratlılar)
Ararat adına tarihte ilk kez, Asur padişahı (Salmanasar)'a M.O. 1260 ilişkin olarak rastlariz. Kutsal Kitabı, Farsçaya çevirip yayınlanan Amerikalı Mr. Haks, Ararat'la ilgili şunları belirtir: "Ararat, Ermenistan'ın merkezinde Aras Nehri ile Van ve Urmiye Gölleri arasında uzanır. Bu sözcük tüm bu bölgeyi kapsar. Rivayete göre, Nuh'un Gemisi bu dağa oturmuştur. Bu yük- sek dağa Ermeniler Misis, Türkler Ağrı Dağı, İranlılar Kuhê Nuh (Nuh Dağ), Avrupalılar da genel olarak Ararat, Araplar Cadi diyorlar. Denizden 17.000 qedem (Bir ölçü, ayak) yüksekliğinde olup son patlaması 1840'da olmuştur.
Îhsan Nûrî paşaKitabı okudu
Bêguman
Kürt halkının ses sanatçıları canlı bir tarih gibidirler.
Hicri 342'de Horasan Sipah-Salar baş komutanımın fermanıyla Ebu Mansur Muhammed İbn Ebdurrezzak-ı Tusî ve Ebu Mensur Mu'merî, birkaç ünlü şair aracılığıyla bilinen (eski) Ulusal Destanlan topladılar. Xuzay Namek'i Farsça'ya çevirip kendi bildiklerini de ekleyerek "Şehname-i Ebu Mansur" adıyla bir kitap yazdılar. Bir kaç yıl sonra rahmetli Firdevsi, bu kitaptan yararlanarak îranlılar'ın ulusal duygu ve heyacanlarını dile getirmek için hikâye ve efsaneleri şairce hayalleriyle süsleyip "Şehname "adıyla yazdı.
Mamur şehirlerde yaşama! Senin yerin artık dağlar ve ovalardır.
Asur padişahı Tugulti İnor da komşuları Gutilere Kurti diyorlardı.
39 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.