"Kitap seni asla bıktırmayan bir yoldaş, seni yormayan bir dost ve dalkavukluk etmeyen bir meslektaştır. Eğer bir kitap okursan bilgini arttırır, zihnini keskinleştirir, belâgatini güçlendirir, kelime bilgini çoğaltır, zekânı arttırır, halkın saygısını ve hükümdârın güvenini kazanırsın. Bir kitap sayesinde bir ay içinde öğrendiğini insanların ağzından bir yıl boyunca duyduğun şeylerden daha fazlasını öğrenirsin. Kitaplara sadık kaldığın sürece, başka kimseye ihtiyacın kalmaz ve kötü arkadaşları yalnızlığa müreccah (yeğ) tutmak zorunda kalmazsın. Kitaplar, sağlığına dâir duyduğun endişeleri ve yaşama karşı duyulan yeisi ortadan kaldırır. Kitapları kendine yoldaş seçen bir kimse büyük bir ayrıcalığa sahiptir."
- el-Câhiz -