Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

M. Sıraç Bilgin

M. Sıraç BilginYapraklar Açana Dek "Satranç" yazarı
Yazar
9.1/10
7 Kişi
29
Okunma
4
Beğeni
2.365
Görüntülenme

M. Sıraç Bilgin Gönderileri

M. Sıraç Bilgin kitaplarını, M. Sıraç Bilgin sözleri ve alıntılarını, M. Sıraç Bilgin yazarlarını, M. Sıraç Bilgin yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Cennet ve cehennem fikir olarak ilk kez Zarathustra'da sistemleşmiştir. Cennet sonsuz ilahi ışık diyarıdır. Cehennem sonsuz karanlıklar içindedir. O, karanlıktan daha karanlıktır.
Enbiya:47 AYNISI
Zoroasterciler "taracük-i zart-i zarin" yani "sarı altın terazi"den bahsederler. Bu terazide günah ve sevapların birbirine karşı ağırlığı ölçülür. Yani bu teorik terazinin bir kafesine günahlar, bir kefesine sevaplar konur ve dengeye bakılır. Eğer iyilik bir kıl payı ağır basarsa kişi cennete, aksi olursa cehenneme gider.
Reklam
Cinvat-Ayrıştırma İşlemi
Matteus; 25.32'de Hz. İsa'nın (Tanrı'nın oğlu olarak kabul ediliyor), karşısına toplanan insanları birbirinden, koyun ve keçileri ayırır gibi ayırdığını, koyunları sağına yerleştirip, onlara (babasının) cennetini müjdelediğini, soldakilere ise cehennemin yolunu gösterdiğini kaydeder. Burada bu ayırma işlemi, Zarathustracılığın Cinvat=ayrıştırma işlemi ile aynıdır.
Cehennem adı nereden uydurulmuş
Eski Kudüs'ün güneyinde bir vadi vardı, bunun girişinin adı Gehenna idi. Hinnom ve Hinnom'un Oğullarının Vadisi denilen ve Gehenna'dan girilen bu yerde, Tevrat'ın bildirdiğine göre eski İsrail kralları çocukları ateşe atıp Tanrı'ya (ateşe) kurban ederlerdi. Bu vadi daha sonra bir çöplüğe dönüştü. Suçluların cesetleri de buraya atılırdı. Tevrat, David'in oğlu Ahas'ın krallığı sırasında kendi çocuklarını da orada ateşe kurban ettiğini kaydeder. Fakat sürgün sonrası Tevratlar'da, mesela Jesaja: 66.24'te artık ateş bir ceza olarak günahkarları yakacak, onları yakan ateş sönmediği gibi, kendileri de ölmeyecek ve ebediyen etten nefret edeceklerdi. Böylece Gehenna bir coğrafi yer olmaktan çıkarak, ruhların işkence gördüğü dinsel bir kavrama dönüştü.
Sayfa 219Kitabı okudu
Hamestagan, Araf denilen yer oluyor sanırım
Zoroasterciler'de de Hamestagan denilen bir yer vardır. Burası günahları ve sevapları eşit olan insanların kalacağı veya en aşağısından bir müddet kalacağı yerdir. Zarathustra, burada tanrıya, Bahdinliler'den olup günahı ve sevabı eşit olan insanları affetmesi için yalvarır. İslam'ın peygamberi Muhammed'e aynı şekilde ümmetine şefaat eder.
Sayfa 216Kitabı okudu
İşin içine ifritler, iblisler ve şeytanlar karışınca Hades, İncil'de ad değiştirdi ve Abyssos=uçurum adını aldı. Bu, cehennem fikrinin Hıristiyanlık'ta yer etmesiydi.
Sayfa 216Kitabı okudu
Reklam
Zerdüştlük Tek Tanrılı Dinlere Ne Kattı
Zarathustra'nın öğretisi, "ahiret" ile ilgili olarak şu hususlarda kesinlikle tek tanrılı dinler dünyasında ilktir: 1. Bireysel hesap verme 2. Öldükten sonra yeniden dirilme 3. Genel son hesaplaşma 4. Vücut ve Ruhun birleştiği ebedi hayat 5. Sırat köprüsü 6. Cennet ve cehennem.
Sayfa 212Kitabı okudu
İrani tanrısal kavramlar Grekler'in eş tanrı adları ile anılıyordu. Mesela: Zeus Megiston=Ahura Mazda, Apollon ve Helios=Mithra, Artemis ve Kraliçe Athena=Anahita'laşmışlardı.
Fravaşi
37.Yasna'nın 3.bölümünde "Aşaunam fravaşiş naramca nairinamca yazamaide", yani; "biz Aşa'nın takipçisi olan hem kadın ve hem de erkek (müminlerin fravaşilerine (iman) ederiz". Burada sözü geçen fravaşiler insanların ruhani dünyadaki kopyaları ve "koruyucu ruhları"dırlar. Bu koruyucu ruh kavramı, İsrail kaynaklı dinler tarafından "koruyucu melek" olarak tercüme edilmiştir ve Aryan-Med teolojisinin temel öğelerinden biridir. Pratikte Müslümanlar da "koruyucu melek"ten bahsetmektedirler.
Sayfa 186Kitabı okudu
Satan
Drug, yani yalan ve Drugvant, veya "yalan söyleyen" terimleri tercüme edilmiş halleriyle; İblis olarak aynen İsrail ve Hristiyan düşüncesine geçmişlerdi (İsai:44.20). Angra ise "düşman" anlamına gelmek üzere Gathalar'da ender olarak yer alan bir terimdir. Hebrew "satan" veya "şeytan" terimi Angra ile aynı anlama geliyordu.
Reklam
Sürgün öncesi Yahudiler arasında Sadduce'ler (Zadokçular) adını taşıyan bir grup vardı, ki bu gruptaki insanlar ne meleklere, ne ruhlara, ne de yeniden dirilmeye inanırlardı. Bu grup çok genişti ve Asmonaeller'le Hasmonaeler'in tüm prenslerinin meyli bu yöndeydi.
Sayfa 182Kitabı okudu
Yerinde bir eleştiri
Şahdiniler'in Şeytan'ı, kendiliğinden var iken Yahudi, Hıristiyan ve Müslümanlar'ın Şeytan'ı Yehova veya allah tarafından yaratılmıştır. Burada Mills'in haklı olarak yönelttiği bir eleştiriye geliyoruz: Bu dinlerin tanrısı, yani; geçmişte olmuş olan ve gelecekte olacak olan her şeyi bilen tek ve kudretli tanrısı, yarattığı bir meleğin kötüyü seçeceğini nasıl oldu da kestiremedi? Eğer kestirmişse neden bu kötülüğe, yoldan saptırmacalara "göz" yumdu?
Sayfa 181Kitabı okudu
Zarathustra tüm tanrıları reddettiği halde "Yer Ana"yı aldı ve Ahura Mazda'ya onun bir veçhesi olarak bağladı. Yer Ana olarak Aramaiti, köylülüğün ilgi alanına giren konularda "iyi öğeler"in temsilcisi oldu. Onun karşıtı olan Pairimati; "En büyük küstahlığı" temsil eder.
Zoroasterciler, Zarathustra'nın tohumlarının bir gölde saklı olduğunu, Peygamber'in ölümünden bin yıl sonra o gölde temizlenecek olan bir bakirenin rahmine girip "soaşyant" olarak doğacağını, bu yeni peygamberin Aşavanları hakim kılarak Drujvantlar'a karşı nihai zafere zemin hazırlayacağını kaydederler.
Vohu Manah hem Ahura Mazda ile Aşo Zarathustra arasında vahiy taşıyıcılığı yapar, hem de tanrı ile insan arasında bir köprü görevi yüklenir. Bunu yaparken tüm insiyatif kendisindedir.
Sayfa 172Kitabı okudu
52 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.