Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Saim Savaş

Saim SavaşXVI.Asırda Anadolu'da Alevilik yazarı
Yazar
8.3/10
7 Kişi
39
Okunma
0
Beğeni
1.012
Görüntülenme

Hakkında

1958 Uşak İli Merkez Dışkaya Köyü’nde dünyaya geldi. İlkokulu köyünde, Ortaokulu Uşak’ta, Liseyi ise Manisa’nın Demirci ilçesinde bitirdi. 1983 yılında Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Tarih Bölümü’nden mezun oldu. Aynı yıl Cumhuriyet Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Tarih Bölümü Araştırma Görevliliği sınavını kazandı. Üniversitedeki ihtiyaçtan dolayı 1984 başında Rektörlüğe bağlı Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Bölümü’nde Okutman olarak göreve başlatıldı. Yüksek Lisans eğitimini yine Hacettepe Üniversitesi’nde (XVIII. ASRIN SON ÇEYREĞİNDE SİVAS’IN İDARİ SOSYAL VE EKONOMİK DURUMU “ŞER’İYE SİCİLLERİNE GÖRE”, DANIŞMANI: PROF. DR. AHMET YAŞAR OCAK) tamamladı ve 1986 yılında aslî kadrosu olan Araştırma Görevliliğine atandı. 1991’de Ankara Üniversitesi’nde Doktora eğitimini (16. ASIRDA SİVAS’TA KURULAN ALİ BABA ZÂVİYESİ’NİN DİNÎ SOSYAL VE EKONOMİK FONKSİYONLARI HAKKINDA BİR ARAŞTIRMA, DANIŞMANI: PROF. DR. ÖZER ERGENÇ) tamamladı. 1993’te Yardımcı Doçent, 1997’de Doçent oldu. 1994-1997 arasında Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Bölümü başkanlığı yaptı ve 2003’te Profesör unvanını aldı. Eylül 2008-2011 arasında Uşak Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Dekanlığı, Mayıs 2009-2011 arasında Rektör Yardımcılığı görevini üstlendi. Nisan 2017 tarihi itibariyle Rektör Yardımcılığı görevini tekrar üstlenmiştir. Evli ve üç çocuk (iki kız, bir erkek) babasıdır.
Tam adı:
Prof. Dr
Doğum:
Uşak, 1958

Okurlar

39 okur okudu.
1 okur okuyor.
13 okur okuyacak.
2 okur yarım bıraktı.
Reklam

Sözler ve Alıntılar

Tümünü Gör
Şeyh Haydar’dan itibaren Safeviye tarikatı mensupları için kullanılan “Kızılbaş” tabirinin, aynı zamanda bazen Safevi Devleti ve bazen de bu devletin hakim olduğu coğrafya için kullanıldığı; ancak zamanla sadece Anadolu’daki Alevi toplulukları için kullanılan bir terim haline geldiği anlaşılmaktadır.
Fetva*
Şah İsmail ile askerlerine karşı açılacak savaşların, diğer din düşmanları ile yapılacak savaşlar gibi cihat sayılacağının ve umûmiyetle, Şiîlerin öldürülmesinin câiz olup, mallarının helâl, nikâhlarının ise bâtıl olduğunun açıklandığını, ifade ediyor.
Sayfa 106 - TÜRK TARİH KURUMU 3. BASKIKitabı okudu
Reklam
Dolayısıyla merkeziyetçi yönetim anlayışıyla uyuşamayan göçebe kesimlerin kurduğu bir devlet olan Safeviler, Osmanlı merkeziyetçiliğinden canı yanan kesimler için bir sığınma merkezi olmuştu.
Sayfa 140 - TÜRK TARİH KURUMU 3. BASKIKitabı okudu
Aşure, arabî aylardan Muharrem ayının onuncu gününün adı olup, Hz. Adem’in tövbesinin kabul olması, Hz. İbrahim’in ateşten kurtulması, Hz. Yakup’un oğlu Yusuf’a kavuşması gibi islam tarihindeki bazı mühim hadiselerin bu günde meydana gelmiş olduğu rivayeti sebebiyle, bu güne kutsiyet atfedilmektedir.
İstanbul'daki Venedik elçilerinin II. Bayezit döneminde İstanbul'a gelen Özbek elçisi dolayısıyla kaleme aldıkları raporlarından anlaşıldığına göre, o devirde bazı toplumlar, başlarına giydikleri giysilerin renklerine göre isimlendiriliyordu. Buna göre, Özbekler Yeşilbaş, Safeviler Kızılbaş, Osmanlılar Akbaş, Gürcüler ise Karabaş olarak anılıyorlardı."
Sayfa 7
Sonuç
Kızılbaşlığın XVI. asırda bir sorun olarak ortaya çıkışında, üç temel sebebi tespit edebiliyoruz: 1-)Safevilerin, İran'da bir mezhep devleti olarak ortaya çıkmalan ve bölgedeki taraftarlarını kullanarak Anadolu yönünde yayılma çabaları. 2-)Osmanlıların, merkeziyetçi devlet anlayışlarını, Anadolu'nun güney ve doğu istikametlerindeki yayılma dönemlerinde sancılı bir şekilde uygulama çabaları. 3-)Her iki devletin de yayılma alanlarını teşkil eden bölgelerde yaşanan toplumsal yapı. Söz konusu yapı, dini özellikleri sebebiyle Safevi propagandasına uygun, buna karşılık göçebe aşiret hayatı sebebiyle de Osmanlı merkeziyetçi politikalarına aykırı bir durum arz ediyordu.
XVI.Asırda Anadolu'da Alevilik
XVI.Asırda Anadolu'da Alevilik
Saim Savaş
Saim Savaş

Yorumlar ve İncelemeler

Tümünü Gör
Reklam
Henüz kayıt yok