Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Sezai Engin

Sezai EnginHadis Şerh Geleneğinde Haşiye ve Ta'likalar yazarı
Yazar
Editör
0.0/10
0 Kişi
6
Okunma
5
Beğeni
1.167
Görüntülenme

Hakkında

1982 Ordu doğumlu. Selçuk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nden 2003 yılında mezun oldu. Aynı üniversitede “Yaratılışla İlgili Hadislerin Değerlendirilmesi” konulu teziyle yüksek lisansını, Necmettin Erbakan Üniversitesi’nde “Anlam ve Yorum Açısından Hadislerdeki Nehiyler” adlı çalışmasıyla Hadis Anabilim Dalı’nda doktora programını tamamlamıştır. 2015 yılında Meridyen Derneği ve Sonpeygamber.info tarafından düzenlenen “Hadis ve Siret Ödülleri” makale dalında birincilik ödülüne layık görülmüştür. Halen Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nde öğretim üyesidir. Çeşitli akademik ve kültürel dergilerde makaleleri bulunan Engin, evli ve bir çocuk babasıdır.
Unvan:
Yrd. Doç. Dr.
Doğum:
Ordu, 1982

Okurlar

5 okur beğendi.
6 okur okudu.
1 okur okuyor.
6 okur okuyacak.
Reklam

Sözler ve Alıntılar

Tümünü Gör
İslâm eğitim-öğretim tarihinde terminolojik anlamını tam karşılamasa da ilk rihle uygulamaları Hz. Peygamber dönemine kadar gider. Bu bağlamdaki rıhlelerin, risâlet görevini üstlenen Hz. Muhammed'i (s.a.s) tanımak, Kur'an'ı, İslâm esaslarını ve yeni dinin erkânını öğrenmek amacına yönelik olarak gerçekleştirildiği görülmektedir. Kuşkusuz bu seyahatler, yeni dinî bilgiler edinmenin yanında hadis öğrenilip bunların öğretilmesine zemin hazırlamıştır.
Reklam
İslâm, gözü bir bilgi kaynağı haline getirmiş, Hz. Peygamber de "nakledilen bir olay, gözle görülen bir olay değerinde değildir. " sözüyle gözle görmenin üstünlüğüne işaret etmiştir. Buradan hareketle klasik dönem fakihleri, "Şahit, öncelikle gördüğü için bilendir" şeklinde bir bakış açısı geliştirmişlerdir. Görmenin bir bilgi kaynağı olarak üstünlüğüne yönelik bu anlayış, Yunanca külliyatın çevrilmesi ile birlikte tip veya astronomi gibi yeni bilimsel disiplinler içinde de gelişme imkânı bulabilmiştir.
"Yola koyulmak; bir şeyin sırtına binmek" anlamlarındaki ra-ha-le kökünden türeyen rihle kelimnesi, bir hadis terimi olarak “hadis öğrenmek (talebül-hadis) ve râvi hakkında bilgi edinmek için seyahate çılkmak" mânasında er-rihle fitalebi'l-hadis şeklinde kullanlır. Bu yolculuğa çıkan kimseye râhil, bu maksatla çok yolculuk yapanlara rahhâle, cevväle, tavvâfül-ekâlîm denir. İslâm kültürü içerisinde, insanın kendiliğinden bilginIik aşamasına ulaşamayacağı; bilginliğin ancak silsile yoluyla elde edilebileceği anlayışı etkili olmuştur. Bu durum Ortaçağ Müslüman âlimlerini silsileye dayanmayan ve icâzet alınmış bilginin meşru olamayacağı anlayışına itmiş ve seyahatin daha önemli bir konum elde etmesine yol açmıştır. Sonuç olarak saygın silsileler içinde kendilerine yer bulmak isteyen bilgin adayları, dönemlerinin en ünlü hocalarının yanına seyahatler yapmıştır.
İbn Hacer el-Askalânî'nin hayatı boyunca -Sehâvĩ'nin bildirdiği kapsamda- 39 farklı şehir veya beldeye rıhlelerin olduğu bilinmektedir. Bu rıhlelerin bir kısmını aynı sefer güzergâhı içerisinde ziyaret etmiş, bazısını ise farklı yıllarda ve farklı sayılarda gerçekleştirmiştir. İbn Hacer ilk tahsil yıllarında ağırlıklı olarak fıkıh ve Arap dili ile meşgul iken sonradan hadise ilgi duymuş, 20'li yaşlarda o dönem için nispeten geç sayılacak bir yaşta bu ilimdeki açığını kapatmak için hem kendi şehrindeki birçok âlimden hadis tahsil etmiş, hem de Şam, Misır, Hicaz ve Yemen bölgelerindeki yaklaşık kırk kadar ilim merkezini gezerek rıhlelerini tamamlamıştır.
9. ve 10. yüzyıllar arasında seyahat çemberinin hatırı sayılır ölçüde genişlemesinde, devletin kütüphaneleri yaygınlaşması ve uluslararası bir kitap piyasasının oluşması da etkili olmuştur.Bazı Osmanlı âlimleri de o devrin ilim merkezlerine giderek bilgilerini artırmaya çalışmıştır. Bursa kadısı Mevlanâ Mahmûd, Horasan ve Mâverâünnehir'e, Molla Fenârí de Mısır'a gidip bir süre öğrenim gördükten sonra tekrar Anadolu'ya dönmüştür. Bu seyahatler neticesinde gelişen bir ilim alışverişinin yanında Anadolu'ya bilhassa Şam, Mısır, Maverâünnehir ve Horasan'dan bir kitap akımı da başlamıştır.
Henüz kayıt yok
Reklam

Yorumlar ve İncelemeler

Tümünü Gör
Henüz kayıt yok