Oldukça sürükleyici bir kitaptı. Birbiri ile ilişkisi olmayan olayların paralel olarak gelişip sonra kesiştiği romanları okurken , dikkat dağınıklığı ve bazı karakter ya da olayları hatırlamak için geri döndüğüm oluyor. Martin Eden ise akış olarak hiç kesilmiyor. O nedenle bir bölümü bitirip merak içerisinde hemen diğerine geçmek istiyorsunuz.
Bundan sonraki kısımlar spoiler içerir.
Kitabı okurken, Martin Eden Ruth ile tanışmasaydı acaba eski hayatına devam eder miydi diye düşündüm. Başka bir nedenle yine bir kırılma noktası yaşar ve kendisini geliştirerek yazar olma hedefinin peşine yine düşer miydi acaba? Kitabın sonlarına doğru yanıtımı aldığımı düşünüyorum. Ruth ile ayrılmaları sonrasında kitaplar ve yazar olmakla ilgili her şeyi boşvermesi, aslında her şeyin Ruth için olduğunu gösteriyor. Martin Eden 'ın gerçekçiliğe önem veren kişiliği ise Ruth'a geri dönmesini engelliyor, çünkü aslında Ruth'a duyduğu karşılıksız ve nedensiz aşkın , Ruth için geçerli olmadığını anlıyor. Ve bir anda Martin Eden için her şey anlamsızlaşıyor, bu da onu intihara kadar götürüyor.
Etkileyici bir kitap.