Gönderi

Maddenin bilimsel gerçekliğini Einstein'dan önce tespit eden filozof
Sühreverdi'nin mantığı "ruh" safsatalarından arındırılabilseydi, ışı­ğın maddeye, maddenin ışığa dönüşebildiği, dolayısıyla ışığında bir kütlesi olduğu, yani onun da bir madde olduğu bilimsel gerçeğini ilk ortaya koyan Einstein değil de ilkel bir halde de olsa Sühreverdi olabilirdi. Tıpkı materyalist tarih anlayışı ve evrim teorisinin Marks'tan, Darwin'den çok önce İbn-i Haldun'da tomurcuklandığı gibi. Yine Sühreverdi'de, maddenin yok olmayıp dönüştüğü ve dünyamız da dahil her şeyin "ol" demekle değil, bir dönüşüm ve evrim sonucu oluştuğu gerçeğini rahatlıkla görebilmekteyiz. Kuşkusuz o, evrimin ilk maddesi olarak tanrı­-ruh'a işaret etmektedir; ancak Sühreverdi'nin bu noktadaki belirlemesinde adı geçen tanrı-ruh'un, kutsal kitaplardaki Tanrı olmadığı, aksine maddeye -daha doğrusu maddenin katı biçimine- dönüşebilen ışık olduğu -ve onun dönüşümüyle oluşan maddenin tekrar ışığa dönüşebildiği- şeklinde oldukça bilimsel saptamalar görüyoruz. Ne yazık ki üretkenliğinin daha başında iken karşılaştığı "dinsizlik" suçlamalarıyla katledilmesi, çalışmalarının geliştirilmesini engellemiştir.
·
32 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.