Gönderi

İlk toplumsal kurgulama modeli, daha önceki analizimizde Memed'in Alidağ'ın zirvesindeki bir mağarada yaşayabilecek kadar nasıl yavaş yavaş doğa ile bütünleştiğini gördüğümüz İnce Memed l'de yer alır. Bu bütünleşme sonucunda Memed'in karakteri doğa­ nın kendisi kadar otantik hale gelir. Ve şiirsel ilhamını Çiçeklide­ resi yakınlarındaki bir dağın doruğundaki doğadan alan geleneksel aşık Sefil Ali gibi [s. 354-356) , Memed de fiziksel ve ahlaki ilhamını aynı dağın doruğundaki doğadan alır, ta ki romanın sonunda Alidağ'ın zirvesindeki doğaüstü ışık kendini tam gerçek­ leştirmiş bir insan haline gelen Memed'in mistik bir sembolü olana kadar. İnsani potansiyel hakkındaki bu ideal vizyonu gerçekleştir­ me sürecinde Memed, kendisi ve Cabbar'ın köylüleri gözeteceği, adalet dağıtacağı ve onları açgözlü ağalardan koruyacağı bir sosyal adalet vizyonunu tek başına yaratır [s. 305]. Memed'in ziyadesiyle idealize edilmiş toplumsal kurgulama vizyonu yukarıdan aşağıya kurumsallaştırılmıştır. Bu vizyon, Memed kasabayı gizlice ziyaret edip, orada Hasan Onbaşı ile tanıştığında ve doğrudan bir ağa tarafından kontrol edilmeyen bir dünyanın varlığını keşfettiğin­ de başlar.
Sayfa 279 - YKY yayınları subat 2017Kitabı okudu
·
26 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.