Edebiyat Olarak Hayat

Alexander Nehamas

Edebiyat Olarak Hayat Gönderileri

Edebiyat Olarak Hayat kitaplarını, Edebiyat Olarak Hayat sözleri ve alıntılarını, Edebiyat Olarak Hayat yazarlarını, Edebiyat Olarak Hayat yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Peki ama felsefecilerde gerici olan şey ne? “En yüce iyi”ye ulaşmak için gerekli yegane niteliklerin kendilerininki olduğunu öğretmeleri değil mi?
Sayfa 103Kitabı okudu
Nietzsche, hakikatin keşfedilmediğini, yaratıldığını yazar; ama yine de, hakikati yaratmayı sürdürebilmemiz için, hakikati keşfedilen bir şeymiş gibi tahayyül etmemiz gerektiğine inanır.
Reklam
Nietzsche: “Fel­sefecilerden talebim herkesçe biliniyor, düşüncelerini iyinin ve kötünün ötesinde açıklamaları ve ahlâki yargı yanılsamasını ken­dilerinden altta bırakmaları. Bu talep, ilk formülleştiricisi ben ol­duğum bir içgörüden kaynaklanıyor: Tümüyle hiçbir ahlâki olgu bulunmadığı, yani." Sonuçta hiçbir ahlâki olgu yoksa, hiçbir şey iyi veya kötü değildir kesinlikle: “Amacım: Tüm olayların mutlak homojenliğini ve ahlâki ayrımların perspektif ta­rafından koşullanmış olarak uygulandığını kanıtlamak; ahlâki diye göklere çıkarılan her şeyin özünde nasıl da ahlâka-aykırı her şeyle tıpatıp aynı olduğunu göstermek”
Sayfa 285 - Ayrıntı Yayınları - İngilizceden Çeviren: Cem Soydemir - Birinci Basım: 1999 •İyinin & Kötünün ÖtesindeKitabı okudu
Nietzsche “Tüm tanrılar şimdiye dek... kutsal olan ve yeniden vaftiz edilen şeytanlar olmadı mı?” diye yazdığında, karmaşık bir soru sormaktadır. Nietzsche ahlâka aykırı ve kötü ad­dedilen eylemlerin ve niteliklerin, ahlâki ve iyi addedilen diğer ey­lemler ve niteliklerin olanaklılığının sağlanabilmesi için gerekli ol­duklarını tarihin kanıtladığını iddia eder. Bu durumda, Nietzsche’nin yaptığımızı düşündüğü gibi, bu tür eylemlerin ve niteliklerin iki farklı türe ait olduğuna, bu iki türün de temelde bir­birlerinin karşıtı olduğuna inanmak doğru olur mu? Her bir küme kendi içinde, neyi başarmak için kullanıldığından ve kendisini kul­lananın kim olduğundan bağımsız olarak kendi karakterine sahip olabilir mi? Bazı özellikler ve eylemler basitçe ve tüm bağlamlarda övülürken, diğerlerine basitçe ve tüm bağlamlarda karşı çıkılıyor olabilir mi? Nietzsche, “iyi ve kötü eylemler arasında tür açısından hiç fark yoktur, olsa olsa bir seviye farkı söz konusudur yalnızca. İyi ey­lemler arındırılmış kötü eylemlerdir; kötü eylemlerse ka­balaştırılmış ve uyuşturulmuş iyi eylemler” diye yaz­dığında, bu sorulara dair nihai yanıtın erken bir müjdesini verir.
Sayfa 281 - Ayrıntı Yayınları - İngilizceden Çeviren: Cem Soydemir - Birinci Basım: 1999 •İyinin & Kötünün ÖtesindeKitabı okudu
Nietzsche: “Kişi, sanatçıları yapıtları ka­dar ciddiye almayıp yapıtlarından ayırırsa en iyisini yapar: Sonuçta sanatçılar yapıtlarının ön koşullarıdır sadece, döl yatağı, toprak, ba­zen de yapıtın yeşerdiği, üzerinde yükseldiği gübredir, gübreli top­raktır sanatçılar -ve bu yüzden, kişi yapıtın kendisinden zevk alacaksa, çoğu durumda unutulması gereken bir şeydir sanatçı”
Sayfa 269 - Ayrıntı Yayınları - İngilizceden Çeviren: Cem Soydemir - Birinci Basım: 1999 •Kişi Nasıl Kendi OlurKitabı okudu
Zerdüşt’ün de­diği gibi: “Doğrusu, beklemeyi de öğrendim -tamamen-, ama ken­dimi beklemeyi yalnızca. Her şeyden önemlisi de, durup bek­lemeyi, yürüyüp koşmayı, koşup sıçramayı, sıçrayıp dans etmeyi öğrendim. Ama benim öğretim bu: Her kim günün birinde uçmayı öğrenecekse, önce durup beklemeyi, yürüyüp koşmayı, koşup sıçramayı, tırmanıp dans etmeyi öğrenmelidir: Kişi uçmaya uçamaz”
Sayfa 252 - Ayrıntı Yayınları - İngilizceden Çeviren: Cem Soydemir - Birinci Basım: 1999 •Kişi Nasıl Kendi OlurKitabı okudu
Reklam
39 öğeden 1 ile 10 arasındakiler gösteriliyor.