Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Felsefenin Başlangıç İlkeleri

Georges Politzer

Felsefenin Başlangıç İlkeleri Hakkında

Felsefenin Başlangıç İlkeleri konusu, istatistikler, fiyatları ve daha fazlası burada.

Hakkında

Georges Politzer’in Principes elémentaires de philosophie (Editions Sociales, Paris 1972) adlı kitabını Fransızca aslından Sevim Belli dilimize çevirdi ve kitap Felsefenin Başlangıç İlkeleri adı ile Sol Yayınları tarafından Şubat 2012 (Birinci Baskı: Ekim 1966; İkinci Baskı: Şubat 1969; Üçüncü Baskı: Şubat 1970; Dördüncü Baskı: Ekim 1974; Beşinci Baskı: Aralık 1975; Altıncı Baskı: Aralık 1976; Yedinci Baskı: Kasım 1978; Sekizinci Baskı: Ocak 1980; Dokuzuncu Baskı: Haziran 1989; Onuncu Baskı: Haziran 1991; Onbirinci Baskı: Nisan 1994; Onikinci Baskı: Mart 1996; Onüçüncü Baskı: Ekim 1997; Ondördüncü Baskı: Temmuz 1999; Onbeşinci Baskı: Mayıs 2002; Onaltıncı Baskı: Mayıs 2005; Onyedinci Baskı: Mayıs 2008; Onsekizinci Baskı: Eylül 2009) tarihinde Ankara’da Kuban Matbaacılık’ta bastırıldı. Politzer'in 1935-1936 yılları arası Paris İşçi Üniversitesi'nde (Fransızca: l'Université Ouvrière de Paris) verdiği bir dersde öğrencileri tarafından alınan notlara dayanan kitap açık ve öğretici bir tarzda; her eğitim düzeyinden insanın anlayabileceği seviyede yazılması ile de oldukça popüler olmuştur. Türkiye'de de geniş bir okuyucu kitlesi bulan, sol hareketlerin okuma listelerinde ilk sıra yer alan kitap, 12 Eylül 1980 Askeri Darbesi sırasında yasaklanmıştır. Kitap 12 Eylül Darbesi sırasında Türkiye'de yasaklanan ilk kitap olma ünvanını taşımaktadır. İÇİNDEKİLER 11 Georges Politzer, Georges Cogniot 18 Yayınlayanların Önsözü, Guy Besse-Maurice Caveing FELSEFENİN TEMEL İLKELERİ 25 GİRİŞ 26 I. Felsefe Nedir? 30 II. Niçin Felsefeyi İncelemeliyiz? 34 III. Hangi Felsefe İncelenmeli? 34 a) Bilimsel Bir Felsefe: Diyalektik Materyalizm 36 b) Devrimci Bir Felsefe: Proletaryanın Felsefesi 38 IV. Vargı: Teori ve Pratiğin Birliği BİRİNCİ BÖLÜM MARKSİST DİYALEKTİK YÖNTEMİN İNCELENMESİ 43 BİRİNCİ DERS. – Diyalektik Yöntem 43 I. Yöntem Nedir? 44 II. Metafizik Yöntem 44 a) Nitelikleri 47 b) Tarihsel Anlamı 48 III. Diyalektik Yöntem 48 a) Nitelikleri 50 b) Tarihsel Oluşumu 55 IV. Formel Mantık ve Diyalektik Yöntem 57 İKİNCİ DERS. – Diyalektiğin Birinci Çizgisi: Her Şey Birbirine Bağlıdır. (Karşılıklı Etki ve Evrensel Bağlantı Yasası) 57 I. Bir Örnek 59 II. Diyalektiğin Birinci Çizgisi 60 III. Doğada 64 IV. Toplumda 68 V. Vargı 70 ÜÇÜNCÜ DERS. – Diyalektiğin İkinci Çizgisi: Her Şey Durum Değiştirir. (Evrensel Değişme ve Kesintisiz Gelişme Yasası) 70 I. Bir Örnek 71 II. Diyalektiğin İkinci Çizgisi 72 III. Doğada 77 IV. Toplumda 83 V. Vargı 86 DÖRDÜNCÜ DERS. – Diyalektiğin Üçüncü Çizgisi: Nitel Değişiklik 86 I. Bir Örnek 88 II. Diyalektiğin Üçüncü Çizgisi 90 III. Doğada 95 IV. Toplumda 101 V. Vargı 104 BEŞİNCİ DERS. – Diyalektiğin Dördüncü Çizgisi: Karşıtların Savaşımı (I) 104 I. Karşıtların Savaşımı Her Değişikliğin Devindiricisidir. Bir Örnek 105 II. Diyalektiğin Dördüncü Çizgisi 106 III. Çelişkinin Nitelikleri 106 a) Çelişki İçtedir 109 b) Çelişki Yenileştiricidir 112 c) Karşıtların Birliği 117 ALTINCI DERS. – Diyalektiğin Dördüncü Çizgisi: Karşıtların Savaşımı (II) 117 I. Çelişkinin Evrenselliği 119 a) Doğada 122 b) Toplumda 123 II. Uzlaşmaz Karşıtlık ve Çelişki 126 III. Karşıtların Savaşımı, Düşüncenin Devindiricisi 131 YEDİNCİ DERS. – Diyalektiğin Dördüncü Çizgisi: Karşıtların Savaşımı (III) 131 I. Çelişkinin Özgül Niteliği 137 II. Evrensel ve Özgül Birbirinden Ayrılmazlar 141 III. Baş Çelişki, İkincil Çelişki 147 IV. Çelişkinin Başlıca Yönü ve İkincil Yönü 149 V. Çelişki Üzerine Genel Sonuçlar. Prudonculuğa Karşı Marksizm İKİNCİ BÖLÜM MARKSİST FELSEFİ MATERYALİZMİN İNCELENMESİ 157 SEKİZİNCİ DERS. – Materyalist Dünya Anlayışı Nedir? 158 I. "Materyalizm" Sözcüğünün İki Anlamı 159 II. Madde ve Ruh 161 III. Felsefenin Temel Sorunu 162 IV. "İdealizm" Sözcüğünün İki Anlamı 164 V. Materyalizm ve İdealizm, Teoride Olduğu Kadar, Pratikte de Birbirlerine Karşıdırlar 167 VI. Marksist Felsefi Materyalizm Üç Temel Çizgi ile Ayırdedilir. 169 DOKUZUNCU DERS. – Marksist Materyalizmin Birinci Çizgisi: Dünyanın Maddiliği 169 I. İdealist Tutum 173 II. Marksist Anlayış 174 III. Madde ve Hareket 179 IV. Doğal Zorunluluk 183 V. Marksizm ve Din 189 VI. Vargı 191 ONUNCU DERS. – Marksist Materyalizmin İkinci Çizgisi: Madde Bilinçten Öncedir. 191 I. Yeni İdealist Hile 198 II. Marksist Anlayış 199 a) Varlığın Nesnelliği 203 b) Bilinç, Varlığın Yansısı 205 III. Düşünce ve Beyin 209 IV. Bilincin İki Derecesi 212 V. Vargı 214 ONBİRİNCİ DERS. – Marksist Materyalizmin Üçüncü Çizgisi: Dünya Tanınabilir 214 I. İdealizmin Son Sığınağı 222 II. Marksist Anlayış 223 a) Pratiğin Rolü 229 b) Marksist Pratik Kavramının Bir Tahrifi 231 III. Göreli Gerçek ve Mutlak Gerçek 235 IV. Teori ve Pratiğin Birliği ÜÇÜNCÜ BÖLÜM DİYALEKTİK MATERYALİZM VE TOPLUMUN MANEVİ YAŞAMI 243 ONİKİNCİ DERS. – Toplumun Manevi Yaşamı Maddi Yaşamının Yansısıdır 243 I. Bir Örnek 245 II. İdealist "Açıklamalar" 250 III. Materyalist Diyalektik Tez 250 a) Toplumun Maddi Yaşamı, Yalnız Tek Tek Bireylerin Bilincinden Değil, Genel Olarak, İnsan Bilincinden ve İradesinden Bağımsız Olarak Varolan Bir Nesnel Gerçektir 253 b) Toplumun Manevi Yaşamı, Toplumun Nesnel Gerçeğinin Bir Yansısıdır 258 c) Yeni Toplumsal ve Siyasal Fikirler ve Teoriler Nasıl Ortaya Çıkar? 259 d) Kalıntılar Sorunu 260 IV. Vargı 263 ONÜÇÜNCÜ DERS. – Toplumsal Yaşamda Fikirlerin Rolü ve Önemi 263 I. Bir Örnek 265 II. Kaba Materyalizmin Yanılgısı 269 III. Diyalektik Materyalist Tez 269 a) Fikirlerin Maddi Kökeni Onların Gücünü Oluşturur 271 b) Eski Fikirler ve Yeni Fikirler 275 c) Yeni Fikirlerin Örgütlendirici, Harekete Getirici ve Değiştirici Bir Etkisi Vardır 278 IV. Vargı 282 ONDÖRDÜNCÜ DERS. – Bilimsel Sosyalizmin Şekillenmesi, Önemi ve Rolü 283 I. Marksizmin Üç Kaynağı 283 a) Alman Felsefesi 285 b) İngiliz Ekonomi Politiği 286 c) Fransız Sosyalizmi 287 II. Ütopik Sosyalizm 292 III. Bilimsel Sosyalizm 292 a) Biçimlenmesi 293 b) Nitelikler 297 IV. Bilimsel Sosyalizmin Rolü 297 a) Sosyalizmle İşçi Hareketinin Kaynaşması 298 b) Devrimci Partinin Gerekliliği – "Kendiliğindenlik"in Eleştirisi 301 V. Vargı DÖRDÜNCÜ BÖLÜM TARİHSEL MATERYALİZM 307 ONBEŞİNCİ DERS. – Üretim: Üretici Güçler ve Üretim İlişkileri 307 I. Toplumun Maddi Yaşam Koşulları 309 a) Coğrafi Ortam 310 b) Nüfus 311 II. Üretim Tarzı 312 a) Üretici Güçler 315 b) Üretim İlişkileri 319 III. Üretim Araçları Mülkiyeti 322 IV. Üretim Tarzının Değişmesi, Toplumlar Tarihinin Anahtarı 325 V. Vargı 328 ONALTINCI DERS. – Üretim İlişkileri ve Üretici Güçlerin Niteliği Arasında Zorunlu Uygunluk Yasası 329 I. Üretici Güçler, Üretimin En Devingen ve En Devrimci Öğesidirler 331 II. Üretim İlişkilerinin Üretici Güçler Üzerindeki Karşı-Etkisi 333 III. Zorunlu Uygunluk Yasası 336 IV. İnsan Eyleminin Rolü 342 ONYEDİNCİ DERS. – Kapitalizmden Önce Sınıf Savaşımı 343 I. Toplumun Kökenleri 345 II. Sınıfların Ortaya Çıkışı 351 III. Köleci ve Feodal Toplumlar 355 IV. Burjuvazinin Gelişmesi 362 ONSEKİZİNCİ DERS. – Kapitalist Toplumun Çelişkileri 362 I. Kapitalist Üretim İlişkileri: Kapitalist Üretim İlişkilerinin Özgül Çelişkisi 367 II. Kapitalist Toplumda Zorunlu Uygunluk Yasası 368 a) Kapitalist Üretim İlişkileri ile Üretici Güçlerin Niteliği Arasında Uygunluk 371 b) Kapitalist Üretim İlişkileri ile Üretici Güçlerin Niteliği Arasında Çatışma 376 III. Proletaryanın Sınıf Savaşımı Üretim İlişkileri ile Üretici Güçler Arasındaki Çelişkinin Çözümlenmesi Yöntemi 382 IV. Vargı 384 ONDOKUZUNCU DERS. – Üstyapı 384 I. Üstyapı Nedir? 389 II. Üstyapı Temel Tarafından Oluşturulur 392 III. Üstyapı Etkin Bir Güçtür 396 IV. Üstyapı Üretime Doğrudan Doğruya Bağlı Değildir 398 V. Vargı 400 YİRMİNCİ DERS. – Sosyalizm 400 I. Üretim ve Üleşim 402 II. Sosyalizmin İktisadi Temeli 408 III. Sosyalizme Geçişin Nesnel Koşulları 409 IV. Sosyalizmin Temel Yasası 412 V. Sosyalizme Geçişin ve Sosyalizmin Gelişmesinin Öznel Koşulları 421 VI. Vargı 424 YİRMİBİRİNCİ DERS. – Sosyalizmden Komünizme 425 I. Komünist Toplumun İlk Evresi 429 II. Komünist Toplumun Üst Evresi 433 III. Sosyalizmde Üretici Güçler ve Üretim İlişkileri 438 IV. Sosyalizmden Komünizme Geçişin Koşulları 442 V. Vargı BEŞİNCİ BÖLÜM MATERYALİST DEVLET VE ULUS TEORİSİ 447 YİRMİİKİNCİ DERS. – Devlet 447 I. Devlet ve "Kamu Yararı" 450 II. Devlet, Uzlaşmaz Sınıf Karşıtlıklarının Ürünü 451 a) Devletin Kökeni 458 b) Devletin Tarihsel Rolü 465 III. Devletin İçeriği ve Biçimi 466 a) Devletin Toplumsal İçeriği 472 b) Devletin Biçimi 476 IV. Sınıf Savaşımı ve Özgürlük 476 a) Burjuvazi ve "Özgürlük" 479 b) Proletarya ve Özgürlükler 491 YİRMİÜÇÜNCÜ DERS. – Ulus (I) 491 I. Ulus ve Toplumsal Sınıf 492 II. Bilimsel Ulus Anlayışı 492 a) Ulus Nedir? 493 (a) Dil Birliği 494 (b) Toprak Birliği 495 (c) İktisadi Yaşam Birliği 497 (d) Ruhsal Şekillenme ve Kültür Birliği 498 (e) Tarihsel Olarak Oluşmuş İstikrarlı Bir Birlik 499 b) Kaçınılacak Bazı Yanlışlar 502 III. Burjuvazi ve Ulus 502 a) Burjuva Ulusların Biçimlenmesi 503 b) Burjuvazi Ulusun Başında 505 c) Burjuvazinin Ulusa İhanet Etmeye Başlaması 513 IV. İşçi Sınıfı ve Ulus 513 a) Proleter Enternasyonalizmi 517 b) Proleter Yurtseverliği 522 YİRMİRDÖRDÜNCÜ DERS. – Ulus (II) 524 I. Sömürge Sorunu: Ulusların Kendi Kaderlerini Tayin Hakkı 530 II. Sosyalist Uluslar 530 a) Ulusal Sorun ve Sosyalist Devrim 532 b) Sosyalist Ulusların Nitelikleri 538 III. Ulusların Geleceği 540 Alsace ve Moselle Üzerine Not
Çevirmen:
Sevim Belli
Sevim Belli
Tahmini Okuma Süresi: 6 sa. 48 dk.Sayfa Sayısı: 240Basım Tarihi: Mart 1996İlk Yayın Tarihi: 1954Yayınevi: Sol YayinlariOrijinal Adı: Principes elémentaires de philosophie
ISBN: 9789757399377Ülke: TürkiyeDil: TürkçeFormat: Karton kapak
Reklam

Kitap İstatistikleri

Kitabın okur profili

Kadın% 38.4
Erkek% 61.6
0-12 Yaş
13-17 Yaş
18-24 Yaş
25-34 Yaş
35-44 Yaş
45-54 Yaş
55-64 Yaş
65+ Yaş

Yazar Hakkında

Georges Politzer
Georges PolitzerYazar · 5 kitap
Georges Politzer (d. 3 Mayıs 1903 - ö. 23 Mayıs 1942), Macar kökenli Fransız marksist yazar ve felsefecidir. "Kızıl Kafalı Filozof" olarak tanınır. Bugünkü Romanya'nın Nagyvárad (Oradea) kentinde doğmuştur. Politzer daha 1919 yılındaki Macar ayaklanması sırasında aktivist olmuştu. Béla Kun yönetimindeki komünist konsey cumhuriyetinin yenilgiye uğramasından sonra ülke Avusturya-Macaristan amirali Miklós Horthy'nin baskıcı egemenliği altına girerken, Politzer de 17 yaşında sürgüne gitmek zorunda kaldı. Viyana'da Sigmund Freud ve Sándor Ferenczi ile tanıştıktan sonra 1921 yılında Paris'e yerleşti. Beş yıl sonra felsefeninkilere varana kadar bütün akademik literatürü okumuştu. 1929 ve 1931 yılları arasında Fransız Komünist Partisi'ne katıldı. 1930 yılının başında Fransız Komünist Partisi 1939'da Alman işgaline kadar faaliyet gösterecek olan Paris İşçi Üniversitesi'ni kurmuştu. Bu üniversitedeki faaliyeti sırasında Politzer Diyalektik-Materyalizm derslerini üstlendi. Marx ve Lenin'in taraftarı olarak psikolojiyle ilgilendi. Bu alanın özellikle somut görünümlerini ön plana çıkartırken, geleneksel psikolojiyi soyut olarak değerlendiriyordu. Başlarda Freud'un geliştirdiği psikanaliz teorisine ve onun uygulanma olanaklarına büyük ilgi gösterdi. Ancak zamanla komünist partinin psikanalize karşı tutumunun da etkisi altında psikanalizden uzaklaştı. Bu dönemde Saint-Maur Lisesi'nde felsefe öğretmeni olarak çalışıyordu. Nazi Almanyası'nın Fransa'yı işgali sırasında 1940 yılındaki seferberlikte Paris'te görevlendirildi. Komünist Partisinin gizli önderliğine bağlı kaldı. Temmuz 1940'da seferberlik bittikten sonra, illegal bir gazetenin yayıncıları arasında yer aldı. Dünyaca ünlü fizikçi, Politzer'in dostu ve yoldaşı Paul Langevin'in Ekim 1940'da tutuklanması üzerine fizikçinin tutuklandığını bildiren ve II. Dünya Savaşı boyunca faşizmin suçlarını ifşa eden Özgür Üniversite'nin (L'Université Libre) ilk sayısını yayınladı. L'Université Libre 1940 ve 1941 yıllarında tekrar yayınlandı. Şubat 1942'de Politzer kendisi gibi bir direnişçi ve komünist olan eşi Mai'yle birlikte tutuklandı. 20 Mart 1942'de Nazi işgalcilere teslim edildi ve ağır işkenceden geçti. İllegal bir Fransızca akademik dergi yayınlamaya başlamasından kısa süre sonra, 23 Mayıs 1942'de kurşuna dizilerek idam edildi. Eşi Mai Auschwitz imha kampına gönderildi ve Mart 1943'de orada öldü.