Resul-i Ekrem (S.A.) hem "Kitab", hem de "Hikmet"in öğreticisi olduğuna göre; İslâm'da “Fıkıh" ile "Felsefe" arasında kaynak farklılığı yoktur. Her ikisi de "Vahy"e dayanır."
İlahi inayet ve lütuf vasıtalarını ellerinde tutan bir ruhban sınıfı İslam'da olmadığı gibi, dini nasslar hususunda yetkili makam, bir ruhani yetki, nassları belirleyen bir ruhani yetkili heyet (concile) yoktur.
on iki imam öğretisi on iki burç ile ve musa'nın değneğini vuruşu ile kayadan kaynayan on iki kaynak ile simgelenirken, yedi imamı kabul eden ismailiyye'nin imamet öğretisi ise yedi gök ve yedi gezegen ile simgelenir. altı büyük peygamberlerden her birinin de on iki imam'ı (havarisi) olmuştur.
Şiilik etkeni (facteur) hemen tümü ile ihmal edilmiştir. Oysa İslam'da felsefenin kaderi ve yine buna bağlantılı olarak tasavvufun anlamı, Şiilik kavram ve anlamından bağımsız olarak düşünülemez. İsmaili Şiiliği yönünden İslam irfanı (La gnose Islamique) ana konuları ve terimleri ile birlikte, daha feylesof İbni Sina doğmadan önce kurulmuş ve saptanmış bulunuyordu.