Kant’ın Dünyası

Manfred Geier

Kant’ın Dünyası Sözleri ve Alıntıları

Kant’ın Dünyası sözleri ve alıntılarını, Kant’ın Dünyası kitap alıntılarını, Kant’ın Dünyası en etkileyici cümleleri ve paragragları 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Şimdi dini, salt aklın sınırları içe­risinde felsefi olarak incelerken, dini "salt aklın içerisinden”türetme peşinde değildir. Çünkü Kant, dini öğretilerin, "doğaüstü ilham alan adamlardan" kaynaklandığını ve gerçekten de Tanrı'nın kavranamaz aşkın­lığını dile getirdiğini kesin gerçek olarak kabul etmez ama bu­nu mümkün saymaktadır. Kant sadece, "vahyedildiğine inanı­ lan dinin metninde, lncil'de, salt akıl yoluyla da bilgisine ulaşı­labilecek olanı" belirginleştirmek ve felsefi olarak sı­namak ister. Bu, modernliğin dine eleştirel bakan diskurunu başlatan ve her türlü düşünülebilir köktenciliğe karşı ayırt edi­ci bir devrimci yön değişikliğidir. Kutsal kitap, koşulsuz izle­mek zorunda olunan bir tanrısal dogma değildir; teorik ve pra­tik aklın ölçütlerine göre ölçülebilen bir metindir.
Sapere aude! Düşünmeye cesaretin olsun!
"Aydınlanma, insanın kendi suçuyla düştüğü reşit olmama/vesayet konumun­dan çıkışıdır. Reşit olmamak, kendi aklını başkasının yönlendirmesi olmaksızın kullanamama yetisizliğidir. Bunun nede­ni akıl eksikliğinden değil, kendi aklını başkasının yönlendir­mesi olmaksızın kullanmaya kararlılık ve cesaret yokluğu ise; bu reşit olmama durumuna kendi kabahati yüzünden düşülmüş­tür. 'Sapere aude! Kendi aklını kullanmaya cesaretin olsun!', Aydınlanma'nın sloganı işte budur."
Reklam
Kant yemekten sonra dolaşmaya çıkmayı se­ver, genellikle "Hollanda ağacı"na gider ya da daha sonra "fel­sefe yürüyüş yolu" olarak ün kazanacak olan nehir kenarında­ ki yolda yürür. lyi düşüncelerin yolundan yürümek gerekir, temiz havada ve serbest bir şekilde
Fransız Devrimi
"Üzerimdeki yıldızlı gökyüzü"nden ve "içimdeki ahlaki yasa­ dan" sonra, en sonunda "ruh zengini bir halkın devrimi" üçün­cü ve son defa Kant'ın ruhsal halini hayranlık ve derin saygıy­la doldurmuştur.
“İçimdeki ahlaki yasa”
lnsana nasıl davran­ması gerektiğini söyleyen buyruk kimden gelir? Kant'ın ce­vabı: Kendisinden başka hiç kimseden! Aydınlanmacı'nın öz­gürlük düsturu "kendi aklını kullanmaya cesaretin olsun!", in­sanı kendi yasa koyucusu ilan eder. izleyebileceği "gereklilik" kendi özerk "isteyişinden" kaynaklanmaktadır. İradenin bu kendi yasasını koymasını Kant edepliliğin en üst prensibi ilan etmiştir. lnsanı yularıyla yöneten doğa değildir; onu ahlak ya­salarına uymaya zorlayan devlet değildir; niyeti iyiyse yapması gerekeni ona kural halinde söyleyen tanrısal emirler ya da kut­sal kitaplar değildir.
Newton, hiç kimsenin kaçınamayacağı, zamanının metafizik problem durumunu keskinleştirmişti: Tüm koz­mos saf doğa bilimi ilkelerine göre araştırıp açıklanabiliyorsa, Tann'nın ve ruhun varoluşu ne olacak?
Reklam
16 öğeden 1 ile 10 arasındakiler gösteriliyor.