Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Bir İhtilafın Siyasi Tarihi

Sünniler ve Şiiler

Laurence Louer

Sünniler ve Şiiler Gönderileri

Sünniler ve Şiiler kitaplarını, Sünniler ve Şiiler sözleri ve alıntılarını, Sünniler ve Şiiler yazarlarını, Sünniler ve Şiiler yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
253 syf.
8/10 puan verdi
·
Beğendi
Laurence Louer, "Bir ihtilafın Siyasi Tarihi" alt başlığını koyduğu, "Sünniler ve Şiiler" kitabında bize, geçmişten günümüze Ortadoğu'nun din-politik açıdan siyasi bir panoramasını resmediyor. Ortadoğu'nun dini-politik hamlelerini anlamayı hedeflediğimiz bu okumanın sonunda kafanız yeniden karışıyor, Ortadoğu-Arap/İslâm dünyasının karmaşık sosyo-politiği karşısında afallamaya devam ediyorsunuz. Şii-Sünni kavgası her ne kadar, "Peygamberin halefi" meselesine ve derin kırılmalara yol açan "Kerbela hadisesi"ne dayansa da, aslında hükmedenlerle, hükmetmek isteyenlerin ve hükmedilen etnik-dini grupların ihtiyaç ve isteklerine göre şekillenmiş, siyasi elitlerin meşruiyet, isyancı gurup ya da din adamlarının ise nüfuz kazanma aracı olmaktan öte gidememiş bir meseledir. Hulâsa, mesele, güç ve iktidar devşirme meselesidir, dini-itikadi bir mesele degildir.
Sünniler ve Şiiler
Sünniler ve ŞiilerLaurence Louer · İletişim Yayınları · 202223 okunma
235 syf.
6/10 puan verdi
Dini olarak değil de siyasi olarak ele alınmış sünni ve şiirlerin durumu, çok da beğendiğimi söyleyemem. Biraz sıkıcıdıydı çeviri kaynaklı da olabilir tabi...sünni ve şiiliği merak edenlerin başka kitabı tercih etmesini öneririm.
Sünniler ve Şiiler
Sünniler ve ŞiilerLaurence Louer · İletişim Yayınları · 202223 okunma
Reklam
Herkes kendi müslümanlık(inanç) tarzını mutlaklaştırmaya ve başka insanların/toplumların inançlarını yaşama tarzını itibarsızlaştırmaya çalışmaktadır.
Dini doktrinler çoğu zaman hükmeden veya hükmedilen grupların siyasi ihtiyaçlarına göre evrimleşir.
253 syf.
10/10 puan verdi
·
9 günde okudu
Sünniler ve Şiiler
Tarihte dini anlaşmazlıklar hep süre gelmiştir Sünni Şii anlaşmazlığı da böyle bir ortamda cereyan etmiştir. Şiilere göre ilk üç Halife birer gaspçı olup Hz. Ali’den halifeliği çalmıştır. Şiiler genellikle hep Sünnilere karşı bir akım olmuştur tarihte birkaç adet Şii devleti kurulmuştur Karmatiler, Büveyhiler ve Fatımiler olmak üzere devletler
Sünniler ve Şiiler
Sünniler ve ŞiilerLaurence Louer · İletişim Yayınları · 202223 okunma
Zeydiler
Dördüncü İmam'ın oğullarından Zeyd bin Ali'yi destekleyen Zeydiler daha sonra Onikici Şiiler adıyla bilinen gruptan halifelik meselesindeki doğru tutuma dair bir anlaşmazlıktan dolayı kopmuştur. Altıncı İmam Cafer es-Sadık Abbasilerle iyi geçinmeyi tercih edip İmamlığı esasen bir dini ve toplumsal otorite olarak yeniden tanımlarken Zeydiler adaletsiz yönetimle mücadeleyi sürdürmeyi desteklemiştir.
Sayfa 194Kitabı okudu
Reklam
Yemen
Bugün Yemen nüfusunun %40'ını Zeydiler oluşturmaktadır. Birçok Yemenli, Sünni İslam'ın Şafii koluna bağlı iken Zeydiler Ortadoğu uzmanları tarafından genellikle Şii olarak tanımlanır. Zeydiler tarihte ilk olarak İmam Ali'yi desteklemiştir. 2004'te başlayan ve 2014'te Arap Baharı sırasında yoğunlaşan Yemen İç Savaşı genellikle Sünnilerle Şiiler arasında daha geniş bir bölgesel çatışmanın parçası olarak değerlendirilmiştir.
Sayfa 193Kitabı okudu
Şiiler
Aşura törenleri ve İmamların doğum ya da ölüm günlerine ilişkin anmalar uzun süredir açık olanlarda yapılmakta ve müezzinler ezanın Şii versiyonunu ("eşhedu en la aliyyen veliyyullah") okumaktadır.
Sayfa 182Kitabı okudu
İran Sünnileri
İran Anayasası'nda dört Sünni fıkıh ekolünün (Hanefi, Maliki, Şafii ve Hanbeli) varlığı kabul edilmiştir ve Sünnilerin kendi camileri, dini eğitim kurumları ve dini mahkemeleri vardır. Buna rağmen İranlı Sünniler çoğu zaman ortalıkta fazla görünmemeyi tercih ederler. Zira hukuk okullarında Sünniliğin okutulması ve tanıtılması anayasayla yasaklandığı gibi Sünnilerin parlamentoda mebus kotası da yoktur ve resmi nüfus sayımlarına Sünniler dahil edilmemektedir.
Sayfa 179Kitabı okudu
Safevi Şiiliği
Safevi devrinde ilk üç halifeye, Peygamberin sahabelerine bazı hanımlarına (İmam Ali'ye düşman olduğuna inanılan Aişe ve Hafsa'ya) bazı Emevi ve Abbasi halifelerine toplu ritüellerle beddua etmek (özellikle sabah namazında bu beddualar düzenli yapılır) ve bunları bir bütün halinde tekrar etmek daha önceki devirlerde de birçok popüler ibadetin nesnesi olan Ali'ye ya da Peygamberin ailesine saygı göstermekten daha önemli hale gelmiştir.
Sayfa 176Kitabı okudu
Reklam
İran Sünnileri
Devasa bir çok kültürlü imparatorluğun varisi olan çağdaş İran'ın belirleyici özelliği yüksek düzeyde etnik, dilsel ve dinsel bir heterojenliktir. İran nüfusunun en az %80'i Şii olmakla birlikte ülkede azınlıkta birçok farklı mezhep vardır. Yahudiler farklı mezheplerden Hristiyanlar, Zerdüştiler, Bahailer, Sabiiler ve Sünni Müslümanlar. Toplum nüfusunun %8'i ila %20'sini oluşturan Sünniler açık ara ülkenin en büyük dini azınlığıdır.
Sayfa 176Kitabı okudu
Pakistan
Muhammed Ali Cinnah'ı Pakistanlılar ulusun kurucu babası olarak görmektedir.. İsmaili bir tüccar kastı ailesine mensup olan Cinnah Brintanya'da hukuk okuduktan sonra avukat olmuştur. Hayatını Hindistan Müslümanlarının çıkarlarını savunmaya adasa da Cinnah dinci bir şahsiyet değildi; alkollü içkiler içerdi ve İran kökenli Zerdüşti azınlığa mensup bir Pers kadınıyla evlenecek kadar ileri gitmişti.
Sayfa 161Kitabı okudu
Irak
Irak Britanya idaresi tarafından 1921'de üç eski Osmanlı vilayetinin birleştirilmesiyle kurulmuştur. Musul, Bağdat ve Basra. O tarihlerde bu üç vilayet yarısından biraz fazlası Şii olmak üzere yaklaşık 3 milyon nüfus barındırıyordu ve Şiilerin büyük çoğunluğu Arap'tı.
Sayfa 129Kitabı okudu
54 öğeden 1 ile 10 arasındakiler gösteriliyor.