Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Mimarlık ve Duyular

Tenin Gözleri

Juhani Pallasmaa

Tenin Gözleri Gönderileri

Tenin Gözleri kitaplarını, Tenin Gözleri sözleri ve alıntılarını, Tenin Gözleri yazarlarını, Tenin Gözleri yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Benim görüşümde, mimarlığın görevi, Merleau-Ponty'nin Cezanne'ın resimleri hakkında söylediği gibi, "dünyanın bize nasıl dokunduğunu görünür kılmak"tır.
Beden salt bir fiziksel varlık değildir; bellekle ve düşle, geçmişle ve gelecekle zenginleşir. Hatta Edward S. Casey'ye göre, beden belleği olmadan bellek yeteneğimiz olamazdı. Dünya bedende yansır ve beden dünyaya yansır (projected). Sinir sistemimiz ve beynimizle anımsadığımız kadar bedenimizle de anımsarız.
Reklam
Mimarlığın yarattığı işitsel deneyimlerin en önemlisi sükunettir. Mimarlık madde, mekan ve ışık haline getirilerek susturulmuş inşa faaliyetinin dramasını sunar. Mimarlık eninde sonunda taşlaşmış sessizliğin sanatıdır. İnşaat işlerinin gürültüsü bitip, işçilerin bağrışları silinip gittiğinde, yapı bekleme halindeki sabırlı bir sessizlik müzesine dönüşür.
Mimarlık dünyanın dikey boyutunun deneyimini güçlendirir. Bizi yeryüzünün derinliğinin farkında kılarken, aynı zamanda havalanma ve uçma düşü kurdurur.
Şehrin karşısına bedenimle çıkarım; pasajın boyunu ve meydanın enini bacaklarımla ölçer; bakışım bedenimi bilinçsiz biçimde katedralin cephesine yansıtır, bedenim orada silmelerin ve konturların çevresinde dolanır, girinti ve çıkıntıların boyutlarını duyumlar; bedenimin ağırlığı katedralin kapısının kütlesiyle buluşur ve kapının arkasındaki karanlık boşluğa girerken elim kapının topuzunu kavrar. Bedenim ve şehir birbirini tamamlar ve tanımlar. Ben şehirde barınırım, şehir de bende barınır.
"Bilgisayar, yaratıcı ile nesne arasında bir uzaklık yaratır, oysa elle çizmek ve maket yapmak tasarımcıyı nesneyle ya da mekânla dokunsal temasa geçirir."
Sayfa 13 - YEM
Reklam
"Felsefe çalışması - birçok bakımdan mimarlık alanında çalışma gibi - gerçekte daha ziyade kendi üzerine çalışmadır. Kişinin kendi yorumu üzerine. Şeyleri nasıl gördüğü üzerine..." Ludwig Wittgenstein
Sayfa 13 - YEM
"İster sanatçı olsun ister zanaatçı, çalışırken dışsal ve nesnelleştirilmiş bir soruna odaklanmış olmaktan çok, kendi bedenleriyle ve varoluş deneyimlerini doğrudan doğruya işin içine katarak çalışırlar. Akıllı bir mimar bütün bedeni ile ve kendilik duygusuyla birlikte çalışır."
Sayfa 12 - YEM
''...çağdaş sanat yapıtları, duyusal bir içtenliğe davet etmek yerine çoğu zaman duyusal merak ve hazzın mesafeli bir reddinin işaretlerini vermektedir. Bu sanat yapıtları duyulara ve farklılaşmamış bedensel yanıtlara değil, zihne ve kavramsallaştırma yetilerine hitap etmektedir. İlişkisiz imgelerin aralıksız bombardımanı yalnızca imgelerin duyusal içeriklerinin yavaş yavaş boşalmasına neden olmaktadır.''
''Berrak düşünmek için görmenin keskinliği bastırılmalıdır, zira düşünceler dalgın ve odaklanmamış bir bakışla yolculuk eder.''
673 öğeden 431 ile 440 arasındakiler gösteriliyor.