Sokrates Öncesi İlk Filozoflar ve Pythagorasçılar

Yunan Felsefe Tarihi 1

W. K. C. Guthrie

Yunan Felsefe Tarihi 1 Gönderileri

Yunan Felsefe Tarihi 1 kitaplarını, Yunan Felsefe Tarihi 1 sözleri ve alıntılarını, Yunan Felsefe Tarihi 1 yazarlarını, Yunan Felsefe Tarihi 1 yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
(Reisten önce Tc)
“Daha önceki derli toplu yönetim biçimlerinde birey her şeyden önce toplum içinde bir yeri, makul hakları ve ödevleri olan bir yurttaştı.”
“Topluluk duygusunun gitgide yitirilmesi ve kamusal hayatta önemli bir rol oynama fırsatının azalması, toplumdan uzak araştırma ve inceleme uğraşına kendini kaptıran entelektüeller için daha fazla özgürlük anlamına gelse de, aynı zamanda geniş çaplı bir huzursuzluk, kaybolmuşluk ve yurtsuzluk duygusuna da yol açtı.
Reklam
Ruh konusunda Alkmaion'un yaptığı önemli bir katkı vardı: Ona göre ruhun ölümsüzlügü ölümsüz varlıklara benzerliğinin sonucudur, ortak yan ları ezeli ve ebedi devinimdir, zira boton Tanrısal seyler de ebediyen ve sürekli devi nir ay, güneş, yıldızlar ve bütün gök (Aristoteles, Ruh Dzerine, 405a30). Cicero ve Klemens Alkmaion'un
Sayfa 355Kitabı okudu
Alkmaion'un çagdaşlarından bağımsız olduğunun en çarpıcı göstergelerinden bi- ri duyum ile düşünce arasında açık bir ayrım çizgisi çekmesidir (bu çizgiyi nereye ve nasıl çektiğini bilmiyoruz): "Düşünce duyumdan ayrıdır, Empedokles'te olduğu gibi aynı değildir" ve bu Alkmaion'a göre insan ile diğer canlilar arasında ayırt
Sayfa 354Kitabı okudu
Diogenes Alkmaion'la ilgili şunları yazar (VI:83). "Soylediklerinin çogu upla ilgilidir, ama 'Insanlıkla ilgili şeylerin çoğu çifter çifter gider' derken olduğu gibi kimi zaman doğa felsefesiyle de ilgilenmiştir. Bu karmakarışık anlatım tarzı derleyicinin tipik özelligidir, Diogenes, Alkmaion'un düşüncesinin "fiziksel
Sayfa 350Kitabı okudu
Artık Aristoteles'in Pythagorasçılar hakkındaki incelemesinden alıntıladığımız ilk önermeye dönebiliriz: Onlara göre evren ([ouranos: gök]) zamanı, nefesi ve boşluğu Sınırsızdan içine çeker. Kozmik çekirdek birim-tohumdan başlar, birim-tohum ise matematik alanında sayı dizisini, fizik alanında maddenin farklı türlerini üretir. Bunu yapmak için de dışındaki Sınırsızdan beslenir ve ona form ya da sınır yükler. Fiziksel açıdan bu Sınırsız, form kazanmamış maddedir ve nefes ya da hava olarak tasarlanır, matematiksel açıdan henüz sayıyla ya da biçimle sınırlandırılma mış yayılımdır. Ama Sınırsızın zamansal bir yönü de vardır: tam anlamıyla apeiron olarak, başlangıcı, sonu ya da içsel ayrıma sahip olmayan devinim ya da süredir. Ploutarkhos'un sözleriyle evrenin ve matematiksel biçimin formsuz maddesi oldugu gibi, zamanın da biçimsiz ve formsuz hammaddesidir, ama zaman değildir. Birim ya da sınırlayıcı ilke Sınırsızı içine çeker çekmez, Sınırsıza sayı yüklenir ve tam anlamıyla zaman haline gelir. Demek ki "Sınırsızın en yakın kısımları Sınır tarafından içe çekilir ve sınırlandırılır" derken Pythagorasçıların kastettiği şey, onların gözünde tek bir sürecin üç yönü olsa da, bize birbiriyle ilişkisi olmayan üç süreç gibi görünüyor: Sınır, yani filizlenen kozmos fiziksel büyümesi için maddeyi içine çeker, saf yayılıma form dayatır ve gökcisimlerini uyumla ayarlanmış yörüngelerinde düzenli ve yinelemeli bir biçimde döndürerek zamanın hammaddesini içine çeker ve onu zamana dönüştürür.
Sayfa 345Kitabı okudu
Reklam
133 öğeden 11 ile 20 arasındakiler gösteriliyor.