Jean Vercoutter

Eski Mısır yazarı
Yazar
7.5/10
10 Kişi
50
Okunma
3
Beğeni
1.369
Görüntülenme

Jean Vercoutter Gönderileri

Jean Vercoutter kitaplarını, Jean Vercoutter sözleri ve alıntılarını, Jean Vercoutter yazarlarını, Jean Vercoutter yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Maat Anlayışı
Eski Mısır’da insanların birbirleri ile etkileşimlerinde ve tanrılarla olan ilişkilerinde belirleyici olan Maat anlayışı, inananlara erdemli bir yaşantının yolunu da göstermekteydi. Erdem ahlakına dair yazılı en eski metinlerinin oluşturulduğu Eski Mısır’da bin yıllar boyunca kabul gören Maat anlayışı, ideal insanı tarif etmekteydi. Eski Mısır’da
Amenofis adını Ahenaten ile değiştirir ve Amon adını tum anıtların üzerinden, dolayısıyla eski firavunların I, II, II Amenofis'in süslemelerinden sildirir. Mısır'a kabul ettirmek istediği din açık olarak tektanrıcı bir eğilim göstermektedir. Diğer Tanrılar aynı şekilde cezalandırılmasa da esas Tanrı Mısır için oldukça yeni olan Aton, yani Güneş Tanrısı haline" gelir. Tanrıya tapmak için heykellerine ihtiyaç olmadığı, açık havada, gökyüzünde parlayan Tanrı'yla doğrudan iletişim kurulabileceği inancını yerleştirmeye çalışır.
Reklam
IV. Amenofis-Ahenaten (1372-1354) III. Amenofis'in oğlu IV. Amenofis babasıyla birlikte birkaç yıl yönetimi paylaşmıştı. Bu kral evrensel tarih içinde "aykırı düşünceli kral" olarak ünlenmiştir. Saltanat dönemi boyunca din her şeye hakim hale gelmiştir, fakat bu dönemde dinin Mısır politikasında önemli bir rol üstlenmesi için gerekli fikirler III. Amenofis'in saltanat döneminde doğmuştur. Hanedanın başlangıcından itibaren Amon'um rahipleri yönetimde önemli bir güce sahipti. IV. Amenofis'in dinî "devrimi" onun dine karşı saygılı olmamasından değil, muhtemelen politik nedenlerden kaynaklanmaktaydı. Yine de bu problemi çözecek yeterli belge yoktur, kralın mistik biri olabileceği de olasıdır, açık olan bir şey vardır ki o da kralın bu tutumunun amaçlarından birinin Amon rahipler sınıfının boyunduruğundan kurtulmak olduğudur.
V. Hanedan (2510-2350) Orta Krallığa ait bir Mısır masalı 5. Hanedan'ın kökenini şöyle anlatmaktadır: Re'nin rahiplerinden birisinin karısı bu Hanedanın ilk üç kralına gebe kalmıştır ve güneş-tanrı Re'de bu kralların babasıdır. Kesin olan güneş-tanrı Renin bu dönemde büyük önem kazanmış olmasıdır, bu belki hanedan tanrısının Heliopolis kökenli olmasından belki de şehrin rahipler sınıfının gücün ele geçmesine yardımcı oluşundan ileri gelmektedir. Her ne olursa olsun, gerçek olan bu dönemden itibaren firavunların "Re"nin oğlu" olarak adlandırılmış olmalarıdır. Dinin yaşam üzerindeki etkisi bu dönemde öncelikle, hemen her zaman Re'nin adının geçtiği krala değin isimlerde görülür: Userkaf, Sahure', Neferirkare, Şepseskare, Ra'neferet, Neuserre', Menkauhor, Dedkare Izezi, Uenis gibi.
Snefru'nun üç halefi Keops, Kefren ve Mikerinos hakkında bilgi sahibi olmak için herhalde verilmeyecek şey yoktur. Gerçi büyük piramitler seleflerinden daha az tanınmaktadır. Yunanlılar, onlardan sonra Çağdaşlar bu firavunları, angaryalarıyla Mısır halkını ezen tiranlar olarak görmekteydiler. G. Posener, bu geleneğin Mısır'da Birinci Ara Dönemde yayılmaya başlayan, antimonarşist eğilimler taşıyan edebiyattan kaynaklandığını göstermiştir. Aslında bu kralların gömütle ilgili kültleri, sevilmeyen krallara pek uymayacak şekilde, Makedonya istilasına kadar aralıksız devam etmiştir.
Mezopotamyada hekimler "suyu tanıyan kimse"olarak bilinirdi.
Reklam
38 öğeden 1 ile 10 arasındakiler gösteriliyor.