Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Helmut Uhlig

Helmut UhligSümerler yazarı
Yazar
8.0/10
23 Kişi
72
Okunma
9
Beğeni
1.881
Görüntülenme

Helmut Uhlig Gönderileri

Helmut Uhlig kitaplarını, Helmut Uhlig sözleri ve alıntılarını, Helmut Uhlig yazarlarını, Helmut Uhlig yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Erken Çağa egemen olan ve kendini her şeyi kabul ettiren din ögesi, MÖ 3000 yıl zarfında giderek günlük hayatın sarılmasına yönelmiş pratik yaşam tasavvurları tarafından ortadan kaldırılmış olmalı. Yaşam sevinci ve yaşamdan tat alma, sert bir çalışma ortamına karşı bir denge olarak Sümer varoluş da önemli bir rol üstlenmiş gibi görünmektedir. Burada dini şölenler de, Sümer‘de yaygın olan tapınak fuhuşları nedeniyle dünyevi zevk düşkünlerine ve sevilen kutlamalara dönüşmüştür.
Sayfa 146Kitabı okudu
“Dünyayı”, “ toprak” teriminin karşılığı olarak, insan varlığı ve çalışkanlığıyla değiştirilmiş doğa şeklinde algılarsak, bu tarihsel anlamıyla ilk kez, MÖ 3000 yılı civarının Mezopotamya’sında buluruz.
Sayfa 145Kitabı okudu
Reklam
Gılgamış’ın ölümsüzlük özlemi ve arkadaşını tekrardan yaşayanların dünyasında görme isteği, özlü yaşam bilgeliği tarafından bozulmamaktadır. Gılgamış’ın gerçekliği ile hedeflediği şeyler arasındaki çelişki ve ikirciklik, destanın son satırlarına kadar devam eder.
Sayfa 144Kitabı okudu
Sümerler nispeten erken bir dönemde tanrıların velayetinden kurtulmuş olduklarını ve dünyevi yaşamla kendi olanaklarıyla başa çıkmak için çabaladıları sonucuna varabiliriz. Onlar aynı zamanda yaşamdan tat almayı da öğrenmişlerdi.
Sayfa 143Kitabı okudu
İnsanların birbirlerine yaptıkları tüm kötülüklere ve vahşete rağmen, artık asla tam kaybolmayacak olan bir ‘ insan olma bilinci’ oluşmuştur…. Gılgamış Gılgamış’ın dünyevi yolu kibirle başlar, çaresizlikle son bulur. Gılgamış Destanı, tanrılardan kurtulma sürecinin aynı zamanda kaçınılmaz bir ölüm süreci olduğunu ve insanın ölüm karşısında duyduğu korkuyu gösteren ilk manzum eserdir. Okuyucunun önünde aydınlanma, düşüncenin ilk çığır açışı ve insanın tanrılara karşı ilk isyanı gerçekleşir.
Sayfa 141Kitabı okudu
Enkidu seksüel doyumdan sonra geri döndüğünde, hayvanları ondan kaçtılar. Doğa insanı masumiyetini kaybetmişti…. Her insanda mevcut olan olan güçlerini açıkça ölçme, daha iyi olduğunu kanıtlama arzusu ve aynı zamanda kendisini anlayan ve birlikte olacağı bir arkadaş bulma özlemi… Enkidu ve Gılgamış arasındaki buluşma, iki düşman arasındaki kavgadan çok, bir spor karşılaşmasına benzer. Birbirlerine eşdeğer olduklarını ispatlarlar. Bu, tam da gerçek bir arkadaşlığın şartı gibidir.
Sayfa 140Kitabı okudu
Reklam
Sümer hakkında sahip olduğumuz bilgilerimiz yapı kalıntıları, sanat ürünleri, seçilmiş metinler ve aşağı yukarı MÖ 2800’e kadar uzanan son derece dağınık durumdaki bir kronolojiden oluşmaktadır. Henüz yalnızca tanrıları ve tanrı hikayelerini, tarihsel olarak tümünü kanıtlayamadığımız kral isim isimlerini ve ayrıca, tasvir edildikleri kadar gerçek olup olmadıklarıyla ve gerçekten verilen zamanda meydana gelip gelmedikleri ile ilgili kısmi bir bilgiye sahip olduğumuz anlatı ve olayları bilmekteyiz. Oysa Sümerler hakkında bildiklerimizi doğru değerlendirebilmek için, onları iyi tanımalıyız.
Sayfa 133Kitabı okudu
Kutsal Düğün’ü soru işaretlerine dikkat çekerek incelemeye başlamıştık, öyle de bitiriyoruz. Mezopotamya kumunun hangi sırları gizlediği bilmiyoruz. Ama Sümer kültürünün bilmecelerle dolu olduğunu ve onunla ilgili olarak son sözün henüz söylenmediğini biliyoruz.
Sayfa 132Kitabı okudu
Burada tanrı ve kralın aynı konuma getirilişi çok belirgindir… kralın kendisi artık tanrıdır… krala bağlılıkları canlı tutulması gereken halk yığınları için, Kutsal Düğün tanrılarla bağlantının görselleştirilmesiydi. Bu dönemde kültürel eylemin dünyevileştirilmesinin ne kadar ilerlemiş olduğunu sadece kült şöleninin halk şölenine dönüşmüş olmasıyla değil, aynı zamanda krallık alanında bir tür laikleşme başlamasıyla bağlantılı olarak da değerlendirebiliriz.
Sayfa 118Kitabı okudu
Neşe ve yaşam fışkıran, şehvet ve aşk sarhoşluğuna sahne olan Kutsal Düğün şenlikleri, kadın esirler ve sokak fahişelerinin yanı sıra, aşka susamış tanrıçaları gerçek kız kardeşlerine dönüştürdüğü sayısız kutsal fahişenin serbest cinsel birleşmesiyle, çeşitli şekillerde ve vekâleten yapılmış olmalıdır.
Sayfa 116Kitabı okudu
Reklam
Sümerler’in İnanna ve Dumuzi hikayesinde geçen bir rekabet, ilk günah ve ilk suç tasviriyle ilgili olarak eski Ahit’te geçen Habil ve Kabil kavgasıyla ilişkilendirilir.
Sayfa 102Kitabı okudu
Sümerler için tanrılar sadece dünyaüstü varlıklar değildi; aynı zamanda insansal varlığın bir ön aşamasıydı. Bu nedenle, onları insan insani özellik ve hırslarla donatmak Sümerler için çok doğaldı.
En eski Sümer şehirlerinin bile sularla korunmadıkları kanıtlanmıştır. Bu durum, ilk şehir yapımcılarının henüz bir savunmaya ihtiyaç duymadıklarını ortaya koyar. Buna karşın, Gılgamış’ın Uruk şehrinin nöbetçi kuleleri ile donatılmış duvarlarla çevrili olduğunu biliyoruz. Bu, “ Enmerkar ile Aratta’nın Efendisi” destanı ve çivi yazısı tabletlerinin de gösterdiği gibi, Sümer şehirleri arasında rekabet savaşlarının başladığına işaret eder… ilk şehirler savunma amaçlı olmaktan çok, İş ortaklığının mekanıydılar. bu yüzden de Avrupa’daki eski tarım şehirleri ile belirli bir benzerlik gösterirler.
Sümerler için tufandan sonra esaslı bir şey meydana gelmiş, Krallar ölümsüzlüklerini kaybetmişlerdir. Onlar artık şehir tanrısı ile özdeşleşen rahip beyleri değillerdir. Etkilerinin esas ağırlığı dünyevi konulara kaydığından, rahipsel masumiyetlerini kaybederek ölümlü hale gelmişler ve insanların arasına karışıp insan olmuşlardır.
Kazma ve kürek olmadan, yani arkeoloji olmadan Mezopotamya’nın erken dönemi muhtemelen tamamen gizli kalacaktı. Keza erken Sümer yazısı çözülmeseydi, insanların yaşantısı da sadece bir mitos olarak kalacaktı.
115 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.