Anketler, sosyal araştırmalar, deneyler... bunların hepsi yanıltıcıdır. İnsanlar duruma göre doğru ve münasip gördüğü şeyleri dile getirir, en derindeki gerçekler hep saklı kalır. Gözlendiğini bilen kişi doğal davranamaz.
Onun görebildiği kadarıyla sosyolojik, teknolojik ya da doğal bir güç herhangi bir şekilde ortaya çıktığında, hayrından, şerrinden bağımsız biçimde siyasetçilerin ilk itkisi bundan nasıl istifade edebileceklerini düşünmek oluyordu. Neyle karşı karşıya bulunduklarını hiç anlamıyorlarsa -ki ekseriyetle durum böyle cereyan ediyordu- rakiplerinin aleyhine nasıl kullanabileceklerini.