Halbuki ne şeytanı azizim, ne şeytanı? Bu bizim gururumuzun,
salaklığımızın uydurması... İçimizdeki şeytan pek de kurnazca olmayan bir kaçamak yolu.. İçimizde şeytan yok...içimizde
aciz var... Tembellik var... İradesizlik, bilgisizlik ve bunların hepsinden daha korkunç bir șey, hakikatleri görmekten
kaçmak itiyadı var... Hiçbir șey üzerinde düşünmeye, hatta bir parçacık durmaya alışmayan gevşek beyinlerimizle, kullanmaya lüzum görmeyerek nihayet zamanla kaybettiğimiz,
biçare irademizle hayatta dümensiz bir sandal gibi dört tarafa savruluyor ve devrildiğimiz zaman kabahati meçhul kuv-
vetlerde, insan iradesinin üstündeki tesirlerde arıyoruz.