Selahattin Demirtaş Edirne'den bize seslendiği 5.kitap olan; DAD Kürtçede Adalet demektir. Adalet talebini her zaman her şekilde dile getirmiş ve şartlarından dolayı kitap yazarak daha görünür hale geliyor. 9 farklı öyküden oluşuyor bu kitap. Her biri mizah yönü ve toplumsal değerlerle birlikte güncel sorunları da ele alıyor. Jina Amini gibi..
Benim ise en beğendiklerim DAD ve Haydar Haydar öyküleridir. Zindanda daha önce kalmış biri olarak diyebilirim ki günceli takip etmek ve "dışardakilerin" göremediği küçük ayrıntılardaki sırrı görme gibi yetenekler kazandırıyor. Demirtaş da bu yeteneklerden oldukça kazanmış diyebilirim. "İzahı olmayan şeylerin mizahı olur" söylemi kitabı okurken aklıma sık sık geldi. Çünkü o kadar ince alaylar var ki gülmemek ve sinirlenmemek elde değil. Daha önce her kitabını şahıslara armağan etmişken bu kitap kimseye armağan edilmemiş halbuki basım süreci "Deprem" nedeniyle 1 ay öteye alındı. Bence depremzedelere armağan edilebilirdi. Son okumaları yapıp yardımcı olan Aslı Erdoğan'ın katkısı Aslı Erdoğan'ı tanıyanlar için zor olmayacaktır. Devran kitabının devamcısı olmuş ve tarzda devam edeceği gözüküyor. Son olarak küfür ve cinsellik fazla işlenmiş ve üslup konusunda daha uygun kelimeler tercih edilebilinirdi. Demirtaş'tan ise biraz da Politik kitaplar beklemek sanırım hepimizin hakkı çünkü kendisi Siyasi Rehinedir. Sürekli roman ve öykü yazarak siyasi kimliği biraz göz ardı ediliyor.
Tek tek öyküleri yorumlamak uzun ve spoiler olacaktır ama Haydar Haydar gerçekten baya güldürdü ve tam Dersimli kişiliğini güzel yansıtmış, baya güldüm. DAD ise adaletin nasıl sağlanacağını göstermektedir. Öz Savunma yöntemlerini oldukça başarılı anlatmış. Tebrik ediyorum. Okuyucusunun bol olmasını diliyor ve anlaşılıp mücadeleye güç olmasını istiyorum. Tüm
Leylan ismini ikinci bölümde yani hayat hep yardımdır' da anladım. Demirtaş'ın o iki kişilik zindanda ne kadar büyük bir hayal gücüne sahip olduğunu bir kez daha göstermiş oldu. iki farklı hikaye üzerinden şekillenen fakat kesişmeyen bu roman bana çok şey kattı diyebilirim hayatı iskalamamak için yeni başlangıçlarin şart olduğunu gördüm. Çoğu Zindandaki vekillerimiz genellikle soyut ve sembollik anlatımı tercih ederken Demirtaş somut konulara daha bir yoğunlaşmış görülüyor Barış akademisyenleri, Öz yönetim süreçleri gibi yaşanmışlıkları anlatırken ben neredeydim ne yapıyordum gibi soruları sormamiza yardımcı oluyor. Xero Abbas'ın şarkısını kitaptan dinletmek dahice bir fikir gibi geldi, cidden muhteşemdi. Seçilen isimler tesadüf olmasa gerek Deniz, Mazlum, Bedirhan,Sema gibi çoğaltabilcegimiz isimler çok.3 yıldır cezaevinde olmasına rağmen bu kadar gündemi takip edilmesi ve kitapta tıp alanından okuyucuya yaptığı göndermeler umarım anlaşılır. Nasıl ki Sakine ana arkasından baktığım 3.evladim diyince diğer ikisinin nasıl öldüğünü tahmin edebilmistim ama cenaze törenindeki o kutsal cümle hep aklımda olacak en güvenilir ellerde halkının omuzlarında... Erkek egemen düşünceyi son tartışmalarinda yani Sema ve Bedirhanin aşk ve mutluluk üzerindeki konuşmalarında iyi bir yargılama yapmış. Kapitalizmin kendi sonunu getireceğini düşünen bölümde ise reel sosyalizme yönelik çözümün demokratik konfaderilzm olduğunu açıklamıştır. Umarım okuyanlar sadece 300 sayfalık kitap diyerek geçmez üzerine yoğunlaşıp çeşitli yan kaynaklarla tam bir düz zemine oturmasını yani anlaşılır olmasını sağlar. Derhal bütün tutsakların özgürlüklerine kavuşması dileğiyle.. biraz dağınık olsa da yazacak başka bir şey bulamadım
Dersim üzerine o kadar çalışma yapıldı ki saymakla bitmez yeri geldi inancı araştırmalara konu yeri geldi dili yeri geldi siyasi duruşları hepsinin bir eserde bu denli kuyumcu titizliğiyle kağıda aktarıldığını görmedim. Dersim üzerine yazılanların en gerçekçi olanı olarak gördüğüm bu kitapta 38 savaşçılarının kendi iç yetersizliklerini ve teslimiyet yerine direnmeyi seçmelerini daha iyi gördüm. Villike kou ve soyunu kurtar sile pihti kurtar ki keklik soylulardan intikam alsın bölümleri muhteşem etki yarattı bende. Her zaman katledilişimizi okuduk ama bu sefer direnerek ölenlerimizi gördük anıları hale taze...
Kendini Dersime ve halkına borçlu olarak görenlerin okumasını şiddetle tavsiye ettiğim kitap.
Rea Xızır bewayir niyo.
MeedinaRemzi Aydın · Kibele Yayınları · 20136 okunma