"Mutszuluk, yaşama katılacak yürekliliği gösterecek yerde, insanın kendi içinde ürettiği ve gerçek dünya ile ilgisi olmayan duygularla yoğurularak kendini yaşamaktan kaçınma sonucu yaşanan bir olgudur. Mutsuz insan, kederine karamsarlık, sevincine kaygı katar, gerçeğini doyasıya yaşayamaz. Çünkü kendine karşıdır."
"Olumsuz duyguların ketlenmesi olumlu duyguların da bastırılmasına, olumlu duygularnı karşılık göremeyeceği kaygısı ile ketlenmesi ise olumsuz duyguların oluşumuna neden olur."