19. yy. Osmanlı büyük grubu için Balkanlar'ın ne ifade ettiğinin anlaşılması tayin edicidir. Buna göre; Balkanlar beş asır boyunca memalik-i Osmaniye'nin tarım, hayvancılık ve madencilikten başka ticaret hayatının kalbi, bir yandan imparatorluğa yayılan her türlü gelişme ve yeniliğin öte yandan devletin hem asker hem üst düzey devlet adamı hem de münevver/aydın membaı olmuştur. 19. yy.'dan itibaren imparatorluğun en gelişmiş şehirlerinden biri olan Selanik ise payitahttan sonra memalik-i Osmaniye'nin ikinci merkezidir. Ezcümle, rahatlıkla söylenebilir ki, Osmanlı Devleti Balkanlar'la birlikte iktisadi, siyasi, sosyal, kültürel ve beşeri ihtiyaçlarını karşıladığı hayati bir uzvunu kaybetmiştir.