Değiştiremeyeceğim tek şey düşüncemdir, hiçbir şey zihnime bu kadar güçlü bir şekilde işlemedi. Sizin için hayatımı verebilirim, ama vicdanım için aynı şey geçerli değil; onun sesini dinlemeyebilirim, ama konuşmasını engelleyebilir miyim?
Anlamak, sevmenin başlangıcıdır diyen Spinoza’ dan. Anlamadığın bir şeyi ne sever, ne de nefret edersin diyen Leonardo da Vinciye. İnsanın anlamadığı ve bilmediği bir şeyden hoşlanmaması kadar doğal bir şey olamaz diye ekleyen Marki de Sade’ den.
Bir şeyi sevecek ya da düşman olacaksan, onu bilmen gerekir diye net bi karar veren Gazali’ye.
Sevmek için anlamaya gerek yok çünkü insan duygusal olarak sever ve anladığında sevgisi güçsüzleşir diyen Freud’dan.
İnsan, görmediği ve anlamadığı şeyin aşığıdır; ve gece gündüz onu arar durur. Ben görmediğimin kölesiyim. Herkes anladıkları ve gördükleri şeyden usanmışlardır kaçıcıdırlar diye sözleri ile noktalayan Mevlana’ya…