yazar tarafından otuz iki yıllık bir zaman diliminde yazılan ince memed yapıtı, insan ilişkileri doğası ve renkleriyle çukurova'nın insanını,düzene başkaldıran memed'in hayatını ele alır.yaşar kemal'in söyleyişiyle"içinde başkaldırma kurduyla doğmuş"bir insanın,"mecbur adam"ın hayatını ele alır.öncelikle eşi benzeri bulunmayan,ben ve benim gibi birçok insana göre türk edebiyatının en iyi romanı olarak nitelendirilen bu yapıt hakkında düşüncelerimi dile getirmeden önce sana söyleyebileceğim ilk şey gerçekten bu yapıt tek kelime ile eşi benzeri bulunmayan bir yapıt.ben hayatım boyunca bir romanı okurken bu kadar zevk almamıştım.benim için bu kitap en sevdiğim yemeği,karnıyarığı iştahla yemek gibi bir şeydi.yanılmıyorsam bu yapıtı her hafta bir cilt okuyarak tam dört haftaya bitirmiştim.o kadar gerçekçi bir yapıt ki etkilenmemek elimde bile değildi.keza bu yapıt ile ilgili olumlu düşüncelerime gelecek olursam yazar yapıtın geçtiği yeri,çukurovayı kusursuz bir şekilde ele almış.bu coğrafi bölgenin insanının kültürel özelliklerini çok ama çok iyi bir biçimde okuyucuya yansıtmış.özellikle de şahıs kadrosunda birden fazla karakterlere yer verilerek okuyucuya karakter çeşitliliği sunulmuş.anlatıma betimlemelerle,tasvirle yoğunluk katılmış.sürekleyici kurgusu ile okuyucuya akıcı,heyecan veren,merak uyandıran bir kurgu oluşturulmuş.
yöresel,yalın bir dil kullanılarak okuyucuya çukurova insanı kusursuz bir şekilde yansıtılmış.bu yapıtla ilgili olumsuz düşüncelerime gelecek olursak olumsuz düşüncem yok sadece bu yapıtı bitirdikten sonra bir konuda çok ama çok büyük hayal kırıklığına uğradım.daha doğrusu bu kadar güzel bir yapıtın bu denli basit kalmasına üzüldüm.bildiğin üzere bu kitap dört ciltten oluşuyor.birinci cildin sonu oldukça etkileyici bitmişti.ama sonrasında diğer üç