Hasan Alioğlu

Hasan Alioğlu
@Hasan_Alioglu
Mutlu Bir Hayat Olanaksızdır
8/10
·88 syf.··
2023 10. kitabı
Schopenhauer ne kadar halk arasında karamsar olarak nitelendirilse de aslında en gerçekçi filozoflardan biridir. Bazı tespitlerine katılmamakla birlikte çoğu fikri bana mantıklı geldi ve gerçekten farklı bir bakış açısı kazanmamı sağladı. Schopenhauer der ki "İnsandan tutun bitkiye kadar tüm canlılar acı çeker. İnsan mutluluğu aradığı için acısı katlanarak artar. Bunun yerine insan acıyı azaltmaya çalışmalıdır" ve bunun için de "Üst İnsan" konseptini ortaya atar. Sonrasında da Nietzsche bu konseptten etkilenir ve kendi felsefesini Schopenhauer felsefesi üzerine temellendirir. Schopenhauer insanın "merhamet" kavramına çok dikkat çeker ve insanın tüm canlılara karşı merhametli olması gerektiğini vurgular. Çünkü insan bilmelidir ki onun gibi diğer tüm varlıklar acı çeker ve hem kendi hem onların acısını minimum düzeye indirmelidir Kitapta "Kozmik İrade" denilen Tanrıya yakın bir güçten bahsedilir. Schopenhauer'a göre tüm her şeyi planlayan,tüm bu dünyanın karamsarlığına sebebiyet veren o varlık Kozmik İrade'dir. Kozmik İrade sıradan insanların mutluluk arayışında olmasını ister böylece insan hep acı çeker. İnsan hayallerine ulaştığını düşünür ama Kozmik İrade'nin etkisi altındadır. Neye ulaşırsa ulaşsın devamlı bir doyumsuzluk ve tatminsizlik içerisindedir. İnsan açgözlü bir varlıktır ve Kozmik İrade'de bunu bilir. Schopenhauer bunun çözümünü "Kahramanca Yaşamak" olarak adlandırır. Kahraman sadece kendisini değil çevresindeki insanlara da yardım eden ve acısını minimum düzeyde tutabilen "Üst İnsan" tanımıdır Schopenhauer'ın. Eğer Kozmik İrade'nin etkisinden kurtulmak isterse bundan daha iyi bir yol yoktur. Kitabı alıp okumanızı tavsiye ederim.
Felsefe
“Yeterince kitabın var” diyenlere cevabımız hazır.
Bir böceğe dönüşen adam
10/10
·74 syf.··
2023 1. kitabı
Düşünün bir gün uyanıyorsunuz ve böceğe dönüşmüş buluyorsunuz kendinizi. Kafka gerçekten böcek metaforunu kullanarak aslında bize çok fazla şey anlatmak istemiş. Bir sabah uyandığında böcek olan Gregor Samsanın "Neden böcek oldum" veya "Böcek olmaktan nasıl kurtulabilirim" sorularını sorması yerine "İse nasıl gideceğim" sorusunu sorması aslında Gregor Samsanın böcek olmadan önceki hayatının ne kadar robotik yaşadığının kanıtıdır. İşten eve evden işe sürekli bir monotonluk,yüksek ihtimal Gregor Samsa hobilerini bile yapmaya zaman bulamıyor. Aslında böceğe dönüşünce Samsa ozgurlesmistir. Artık sevmediği bir işte çalışmak zorunda değildir ve istediğini yapabilir. Ama sistemin dışına itilmek veya sistemin,hiyerarşinin dışına çıkmak sanıldığı kadar iyi bir şey değil (Spoiler) Kafka böceğe dönüştükten sonra ilk başta ailesi bunu kabul ediyor ve ona iyi davranıyor. Sonraları onu umursamamaya başlıyorlar. Kitabın sonunda ise onu öldürmek istiyorlar. Düşünün insan oz oğlunu öldürmek için plan kuruyor ne kadar acı. Kitabın sonunda da "özgürleşmiş" Gregor Samsa bu fazla özgürlüğün bedelini canı ile ödüyor. Burada Kafkanın anlatmak istediği eğer aniden veya olağanüstü bir durumdan dolayı sistemin dışına çıkarsan seni en yakınındaki ailen,kardesin,arkadaşların vb. kişiler bile bir yerden sonra senden nefret eder ve seni öldürmek ister İnsanlar gerçekten birbirini sevmiyor. Bu sözde sevgi sadece çıkar için kurulmuş bir sevgiden ibaret. Düşünün belki de sizin aileniz bile eğer siz böceğe donüşseniz bir yerden sonra sizden kurtulmak isteyecektir Yazım veya noktalama yanlışı varsa kusura bakmayın. Sağlıcakla kalın,iyi günler
Edebiyat
DönüşümFranz Kafka · Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları · 2022268,1bin okunma