Şu anda tüketim toplumu seviyesindeyiz ama küresele geçiyoruz. "Farkı nedir?" diye soruyor insanlar. Hemen söyleyeyim, tüketim toplumunda kullan at mantığı vardır. Kullan ve at. Küresel toplumda sadece satın al mantığı var. Kullanmaya vakit yok. Hep satın al. Fark, işleviyle meydana gelir. Tüketim toplumunun simgesel yapısı AVM'ler, kredi kartları, reklamlar, ışıklar, dış âlemden tümüyle soyutlanmış şeyler.
Siz tabii ki insanların yaptığı mekânlarda zaman geçireceksiniz ama bir de Cenâb-ı Allah'ın inşa ettiği, kullarına lütfettiği mekâna bakın. O da tabiat. Ondan haz almaya bakın. Orada size çok ciddi mesajlar var.
Şimdi efendim şu programı izlediniz mi, diyorlar. Ben niye izleyeyim? Ben affedersiniz köpek miyim? Köpek sahibini izler. Ben insanım. Ben seyrederim. Bu seyre bedîi bir haz katarsam temâşa ederim. Ben niye izleyeyim? İzlemek...
Peki nedir farkı? İzlemek pasif bir hadisedir. Orada siz yoksunuz. Sizi yöneten bir özne var. Siz nesne mesâbesindesiniz. Ben seyrederim. Seyir bana aittir. Burada fail, özne benim. Seyrederim, değerlendiririm. Zaman zaman tefekkür ederim. "